Spr0cket Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Jeg var nettopp på postkontoret for å hente en pakke. Foran meg i køen satt en kar i rullestol. Han kom med en postgiroutbetalingsblankett som han ville heve, og spurte pent om det var mulig å gjøre det på posten. Joda, det er mulig, sa mannen, men det koster deg 30 kroner i gebyr med mindre du setter pengene inn på en postbankkonto. Jeg har konto i DNBNor, er det ikke de som eier postbanken, lurte mannen i rullestol på. Joda, men det hjelper ikke deg. Du er på posten nå. Okei, svarte mannen lettere resignert. Men så kom han på det. -Kona mi har konto i postbanken! -Men du har vel ikke kontonummeret hennes, visste mannen i luka på posten. Nei... men jeg har jo navnet? -Det hjelper ikke meg, du må ha både kontonummer og personnummeret til kona di. Egentlig skulle du ha hatt med deg kortet hennes. Jeg finner ikke frem ved hjelp av bare navnet sier mannen i luka, svakt spydig, og nikker mot datamaskinen sin. Igjen, temmelig resignert. Der kan man se, sa mannen i rullestolen. Ville jo bare være grei og sette inn litt penger til henne. Vel, jeg får komme igjen en annen dag. ..... Jeg gremmes. Må alle de som sitter og rasjonaliserer driften til posten norge selvantenne og brenne, likeså de som beslutter tilsvarende rasjonalisering og effektivisering av drifta. Jeg blir flau. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Nå skjønner jeg ikke helt hva rasjonalisering og effektivisering har med dårlig kundebehandling å gjøre... Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Vel, hvorfor tror du at han ikke klarte å finne kontoen til kona ved hjelp av navnet? det går i alle andre banker, og har funka fint som snus i posten tidligere. På generelt grunnlag, og det er jo i utgangspunktet farlig å uttale seg på, har posten i ca 10 år vært smittet av effektiviseringssjukdommen. Og det har nesten uten unntak gitt seg utslag i dårligere kundebehandling. Dessuten tror jeg ikke karen i kassa var en olm faen, jeg tror heller at den heller lunkne responsen han fikk er et utslag av nettopp - effektivisering eller hva man kaller det. tilsvarende å ta 30 kroner for å la mannen få satt inn pengene. det hører ikke hjemme noe sted å ta gebyr for å la mannen sette inn pengene på en konto i moderselskapet (arrester meg om jeg tar feil og det ikke er DNBNor som eier postbanken) Poenget mitt er likeledes at det har skjedd noe med posten. Mottoet er endret fra "Posten skal frem" til "Posten skal tjene penger". Endret 23. april 2007 av Spr0cket Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Vel, hvorfor tror du at han ikke klarte å finne kontoen til kona ved hjelp av navnet? det går i alle andre banker, og har funka fint som snus i posten tidligere. På generelt grunnlag, og det er jo i utgangspunktet farlig å uttale seg på, har posten i ca 10 år vært smittet av effektiviseringssjukdommen. Og det har nesten uten unntak gitt seg utslag i dårligere kundebehandling. Dessuten tror jeg ikke karen i kassa var en olm faen, jeg tror heller at den heller lunkne responsen han fikk er et utslag av nettopp - effektivisering eller hva man kaller det. 8452182[/snapback] Dette er bullshit. Du har vært ute for en fyr som garantert er drittlei av å sitte i kassen. Min mor arbeider i posten/postbanken og jeg har aldri hørt om problemer med å finne kontonumre basert på navn. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Vel, hvorfor tror du at han ikke klarte å finne kontoen til kona ved hjelp av navnet? det går i alle andre banker, og har funka fint som snus i posten tidligere. På generelt grunnlag, og det er jo i utgangspunktet farlig å uttale seg på, har posten i ca 10 år vært smittet av effektiviseringssjukdommen. Og det har nesten uten unntak gitt seg utslag i dårligere kundebehandling. Dessuten tror jeg ikke karen i kassa var en olm faen, jeg tror heller at den heller lunkne responsen han fikk er et utslag av nettopp - effektivisering eller hva man kaller det. 8452182[/snapback] Dette er bullshit. Du har vært ute for en fyr som garantert er drittlei av å sitte i kassen. Min mor arbeider i posten/postbanken og jeg har aldri hørt om problemer med å finne kontonumre basert på navn. 8452214[/snapback] I take it du har fått med deg at de har implementert et nytt datasystem i posten nylig? jaffal her i byen. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 tilsvarende å ta 30 kroner for å la mannen få satt inn pengene. det hører ikke hjemme noe sted å ta gebyr for å la mannen sette inn pengene på en konto i moderselskapet (arrester meg om jeg tar feil og det ikke er DNBNor som eier postbanken) Poenget mitt er likeledes at det har skjedd noe med posten. Mottoet er endret fra "Posten skal frem" til "Posten skal tjene penger". 8452182[/snapback] Ok, dette hørtes også veldig suspekt ut. Jeg har riktignok aldri prøvd å sette inn penger på en DNBNor-konto fra Postbanken, men jeg vet at det er gratis den andre veien, altså fra DNBNor til Postbanken, så det burde være det samme hos Posten med andre ord. Høres veldig ut som fyren bak kassa ikke hadde peiling eller ikke gadd å bry seg. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 jeg tok meg ikke tid til å spørre fyren om han hadde en dårlig dag, men i tillfelle det betraktes som relevant kan jeg si at han var omtrent 50 år og jeg tror han har jobbet i posten i noen år. Har snakket med karen tidligere, men ikke opplevd ham som lei av jobben eller noe. Mulig at katta hannes daua i morrest. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 I take it du har fått med deg at de har implementert et nytt datasystem i posten nylig? jaffal her i byen. 8452222[/snapback] Jepp, men den helt store forskjellen fra det gamle skulle det vel ikke være (de har riktignok fått byttet vekk det grusomme tekstbaserte DOS-designet til fordel for noe grafisk, men ellers er det jo horribelt om man får færre muligheter på grunn av det? Om det stemmer så trekker jeg alt tilbake, men jeg håper og tror at Posten ikke er så dårlige Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Det stemmer at man ikke kan (eller får lov) til å finne konto via navn hos Posten. Tidligere var det ikke noe problem, men plutselig så var det ikke mulig lenger. Måtte resignert forlate Posten en gang fordi jeg ikke hadde kontonummeret. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Bare litt OT her... Kan noen definere ordet: Resignert? Jeg skjønner på en måte hva det er, men vil styrke vokabulæret mitt, og da er det godt å ha et grunnlag! Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Det stemmer at man ikke kan (eller får lov) til å finne konto via navn hos Posten. Tidligere var det ikke noe problem, men plutselig så var det ikke mulig lenger. Måtte resignert forlate Posten en gang fordi jeg ikke hadde kontonummeret. 8452524[/snapback] Hm. Ganske så plagsomt spør du meg! Da kan jeg gå med på at Posten ikke er så bra på kundebehandling lenger. Det har vel muligens med misbruk osv. å gjøre at de innførte dette, ikke at jeg vet hvordan man skal kunne misbruke dette annet enn å sette inn penger på andres konto Bare litt OT her... Kan noen definere ordet: Resignert? Jeg skjønner på en måte hva det er, men vil styrke vokabulæret mitt, og da er det godt å ha et grunnlag! 8452569[/snapback] Oppgitt, sånn cirka. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Bare litt OT her... Kan noen definere ordet: Resignert? Jeg skjønner på en måte hva det er, men vil styrke vokabulæret mitt, og da er det godt å ha et grunnlag! 8452569[/snapback] Oppgitt, sånn cirka. 8452732[/snapback] Nei. Det betyr å trekke seg tilbake/oppheve/gi avkall på noe. Resigned = Si opp jobben. Endret 23. april 2007 av iMono Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Noen punkter: 1. Det er faktisk ikke teknisk mulig for de ansatte på postkontorene å finne kontonummer på bakgrunn av navn, som allerede nevnt. 2. I utgangspunktet skal man ikke dele ut informasjon om kontoforhold til utenforstående, det inkludererer også ektefeller (med mindre de disponerer kontoen). 3. Det er heller ikke tillatt for utenforstående å gjøre innskudd på andres konto, man skal vite hvor penger kommer fra. 4. Posten er ikke Postbanken, men utfører tjenester for dem. Sammenligninger med andre banker er derfor ikke helt gyldige. Og da spør man seg kanskje, hvorfor? Effektivitet og rasjonalisering er nevnt, og det stemmer delvis. Man vil ha en klarere arbeidsdeling, selv om resultatet kan diskuteres. Det er også personvernhensyn, jo færre som har mulighet til å søke opp kontoinformasjon basert på navn, jo tryggere. Og til slutt - så joda, det er mulig å sette inn penger på kontoer i DnBNor på postkontor, men det er mulig gebyrfritaket ved utbetalingsgiroer ikke gjelder slike innskudd. Endret 23. april 2007 av Cybbe Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Bare litt OT her... Kan noen definere ordet: Resignert? Jeg skjønner på en måte hva det er, men vil styrke vokabulæret mitt, og da er det godt å ha et grunnlag! 8452569[/snapback] Oppgitt, sånn cirka. 8452732[/snapback] Nei. Det betyr å trekke seg tilbake/oppheve/gi avkall på noe. Resigned = Si opp jobben. 8452810[/snapback] Oppgitt er vel et synonym på å trekke seg tilbake/oppheve/gi avkall på noe? Det er formet av det sammensatte verbet "å gi opp". Bokmålsordboka sier ganske riktig om resignere: (fra lat. 'oppheve', eg 'ta seglet av et brev') finne seg i, gi opp, gi avkall på. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Oppgitt er vel et synonym på å trekke seg tilbake/oppheve/gi avkall på noe? Det er formet av det sammensatte verbet "å gi opp". Bokmålsordboka sier ganske riktig om resignere: (fra lat. 'oppheve', eg 'ta seglet av et brev') finne seg i, gi opp, gi avkall på. 8456538[/snapback] Oppgitt, i min ordbok, er det samme som skuffet. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Oppgitt er vel et synonym på å trekke seg tilbake/oppheve/gi avkall på noe? Det er formet av det sammensatte verbet "å gi opp". Bokmålsordboka sier ganske riktig om resignere: (fra lat. 'oppheve', eg 'ta seglet av et brev') finne seg i, gi opp, gi avkall på. 8456538[/snapback] Oppgitt, i min ordbok, er det samme som skuffet. 8456558[/snapback] OK. Har hørt mange bruke ordet på en annen måte, uten å egentlig gidde å slå det opp. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Må si jeg er litt skuffet og oppgitt og irritert på posten jeg også. Er til stadighet brev som blir borte, blir levert feil, bruker en til to uker på korte strekninger! Posten BURDE ha vært konkuranse-utsatt! Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Det er vel sagt fra myndighetene at man ikke har lov til å sette kontanter anonymt inn på verken sin egen eller andres konto. Men pust med nesen, dette var en postgiroutbetaling. Og ja. Jeg sikter til "klarere definerte arbeidsoppgaver", aka rasjonalisering, effektivisering, downsizing og andre styggedommer. Posten har blitt så effektive at det er nesten ingen service å få lengre. Kan bare si for min egen del at hvis jeg noengang får mulighet til å bruke en annen enn posten til de tjenster som de til vanlig utfører, og jeg eventuelt måtte betale dobbel pris for bedre service hadde jeg gjort det. De flyter som faen på sin tilnærmelsesvis monopollignende situasjon, og det provoserer meg så alvorlig. For de som sitter igjen med geipen er kundene. Bare se på postkasse-stativ-stuntet. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 1. Det er faktisk ikke teknisk mulig for de ansatte på postkontorene å finne kontonummer på bakgrunn av navn, som allerede nevnt. 8456369[/snapback] Så mao. ligger det en eller annen policy bak dette som er implementert slik at man hindrer folk i å slå opp på navn lenger?! I utgangspunktet er det null problem å slå opp på navn, med mindre man har: 1. Laget en fullstendig på trynet løsning. 2. Laget en løsning som aktivt er ment å hindre navnoppslag/navnekoblinger. Kanskje er dette laget av sikkerhetsmessige hensyn slik at ikke vanlige funksjonærer skal kunne gjøre navnekoblinger, men brukere med høyere privilegier har fortsatt mulighet til navnekobling. Hadde vært interessant å vite hva som var grunnen. Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hvorfor stadig konstatere at han satt i rullestol? Det var jo ikke en gang relevant. Burde han forvente ekstra kundebehandling pga det? Kroneksempel på en stigmatiserende beskrivelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå