mongo_man Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Jeg trenger virkelig hjelp med å sette opp en kosthold som ikke er så ekstremt vanskelig å følge, men som jeg går ned i kilo av. Trenger å gå ned i spesielt lår og mage. Håper noen kan hjelpe meg Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Drastiske forandringer er aldri gøy, så det er lettere om du sier hva du spiser nå, evt. hva du vet at du liker av sunn mat. Og nevn gjerne hvor stor du er, hvor mye du trener osv. Lenke til kommentar
mongo_man Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 Spiser som regel Havregryn / cornflakes til forkost. Brød til lunsj. Spiser gjerne Speilegg, Havregryn eller cornflakes før middag. Middagen er veldig variert (spagetti, taco, forskellige gryteretter, osv...) og Havregryn, brød eller Cornflakes til kvelds. Jeg trenger hjelp med å vite hva jeg skal spise mer av, og hva jeg skal spise mindre av. Drikker en del melk, og desverre som regel en Cola (0.5 liter) om dagen. Jeg liker fisk, masse frukt, og en del grønnsaker, men spiser ikke så alt for mye av det. Jeg veier mellom 85-92 kilo, og er mellom 176-180 cm. høy. Har trent ganske mye vekter, (så har relativt store armer, skuldre, og nakke). Men jeg har også store lår (en del muskler, men også mye fett). Og ganske stor mage. Nå har vi gym 1 gang i uka (2 timer), og så sykler jeg 4.5 km på sykkel, 2-3 ganger i uka. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) ...jeg ville ikke spist cornflakes på kvelden. Om mulig, ville jeg også droppet det som frokost. Av de fleste kornblandinger, ligger cornflakes på toppen på gi-listen, sammen med puffet ris (gi-verdi: 132). Cornflakes har en gi verdi på 121, hvor loff og sukker har en gi på 100, og det gir en rask blodsukkerstigning kan man forestille seg hva cornflakes (med 129 i gi) gjør med blodsukkeret. Det egner seg egentlig til én ting, og det er hvis du trenger mye energi, raskt, og det trenger man egentlig aldri med mindre man er fysisk aktiv der og da. Og når det blir tatt opp raskt, så får du overskudd av energi og kroppen må lagre unna overflødig energi som fett, og dermed var frokosten nesten bortkastet. Langsomme karbohydrater er det du bør innta på morgenen og helst lite eller ingenting på kvelden. Hvis du liker Riskli, så kan du spise det på morgenen, det har en gi-verdi på 27, og er en trygg matvare sånn sett. Er ikke sikker på mengden. De aller fleste kornblandinger idag som har nydelige farger og ser flotte ut, er rett og slett bare egnet som lørdagsgodt. Jeg ville droppet absolutt alle typer kornblandinger som jeg ikke er kjent med, med unntak av bjørns blå havregryn (den aller sunneste typen) eller bjørns gule havregryn (store flak) eller kellogs allbran. "Go morgen", hvis det var det den het, tror jeg også er bra, den skal være anbefalt av landsforeningen for hjerte og lungesyke. Endret 23. april 2007 av Databamse Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 "Go morgen", hvis det var det den het, tror jeg også er bra, den skal være anbefalt av landsforeningen for hjerte og lungesyke. 8453702[/snapback] Smaker mindre kønn av den også. Jeg spiser Go Morgen til frokost, og en sjelden gang etter trening, men fordi det er 20g sukkerarter per 100g vare (mye frukt) så er det ikke optimalt å spise på kvelden f.eks. Lenke til kommentar
mongo_man Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 Okey. Jeg skal droppe Cornflakes'en, men går det greit å spise Havregryn til frokost og kvelds da? Og holder det å små-jogge 20 minutter hver dag? eller må jeg øke innsatsen? Hvor mange måltid per dag skal jeg ha? Jeg hørte nemlig at jeg ikke skulle droppe noen måltider selvom jeg ville ned i kilo. Hørte at jeg burde ligge på rundt 4-5 måltider per dag... men er ikke det litt mye? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Du bør ikke spise så mye carbs på kvelden. Spis langsomme karbohydrater om morgenen (Havregrøt o.l.) og tunfisk eller lignende på kvelden. Karbohydrater du tar inn rett før leggetid har lett for å bli til fett. Lenke til kommentar
[space] Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Riktig som mange sier her. Trege karbs på førsten av dagen (Bjørn havregryn f.eks) og mindre karb utover kvelden. Du bør spise 5 - 6 måltider om dagen avhengig av om du trener mye. frokost, mellommåltid, lunsj, middag kveldsmat. Ideelt sett 3 timer mellom hvert av måltidene. Om du spiser mye kjøttdeig, bytt ut dette med karbonadedeig, eller enda bedre, kyllingkjøttdeig. Mye mindre fett, og smaker bedre (synes nå jeg hvertfall). Drikk også masse vann. 1,5 - 3 liter om dagen. (Avhengig av vekten din) Drikker du mye kaffe / brus, må dette veies opp med minimum tilsvarende mengde vann i tillegg. Ekstra effektivt er det om du varierer på menge kabohydrater mellom ukedagene. (Se www.pulsdietten.no) Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Havregryn har sunne fettyper også. Veldig godt for hjertet. Og absolutt ingen sukkerarter i det. Havre er den sunneste korntypen vi har. Lenke til kommentar
mongo_man Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 okey. Tusen takk alle sammen mye info å hente der! men igjen... holder det å jogge 20 minutter per dag? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 okey. Tusen takk alle sammen mye info å hente der! men igjen... holder det å jogge 20 minutter per dag? 8460406[/snapback] Jeg vil anbefale å jogge de 20 min før du spiser frokost, altså rett etter du står opp. Ellers bør du jogge lengere, jo bedre form du kommer i. 20 min jogging er effektivt til et punkt, så blir det bare nesten som oppvarming. Lenke til kommentar
mongo_man Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 okey. Men Smoothie... jeg har hørt mye om det der å jobbe før man står opp, men hvorfor skal man egentlig det? men holder det da å jogge 20 min (før frokost)? Lenke til kommentar
mongo_man Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 jogge før man står opp* Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 jogge før man står opp* 8472906[/snapback] Jogge før man spiser frokost Da er glykogenlagrene tomme så kroppen vil prøve å hente energi fra fett raskere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå