Gå til innhold

Valg av DDR2 6400 minne til overklokking

drbo

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg tenker seriøst på å oppgradere pcen med dette HK (har bl.a. valgt dette fordi vannblokkene mine da passer):

Asus Commando

og denne prosessoren:

Intel Core 2 Duo E6600

Da jeg har tenkt å klokke litt, har jeg to spørmål:

1. Hva slags minne trenger jeg for ikke å bli begrenset av minnet ved klokking av prosessor (si at jeg f.eks klokker prosessor til 3,6GHz).

2. Jeg hadde tenkt meg 4 GB ram, vil det være stor forskjell på 4x1GB brikker og 2x2GB brikker?

Har snust litt på nettet, uten å bli så mye klokere ... men ville dette være et godt valg?

Corsair XMS2 Dominator DDR2-800 2GB (2x1GB)

Alle innspill mottaes med takk, jeg ønsker som sagt ram som ikke hindrer en god og stabil klokk av prosessor (24/7). Alt skal vannkjøles!

På forhånd takk for hjelpen drbo :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen DDR2 6400 brikker vil begrense deg til å kjøre en E6600 på 3,6 GHz. Så lenge de følger spesifikasjonene til 800 MHz minne (DDR), kjører du 400 x 9 uten å overklokke minnet.

8452042[/snapback]

Men om jeg ønsker at minne skal følge prosessor, eller kanskej klokkke minne litt også, hva ville da være lurt. Er Corsair brikkene jeg har sett på "overkill" ? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg ville valgt disse Crucial brikkene..Mye billigere og like bra.

8453087[/snapback]

Hvordan like bra? (jeg kjøper gjerne noe som er billig og bra)

Jeg har ikke så mye greie på minne, men kjører ikke disse lavere frekvens, og i så fall kan de gå like høyt? (jeg vil jo gjerne ha så raskt minne som mulig,)

Hva er forskjellen på Cl3, 4 og 5?

Lenke til kommentar

Like bra som Corsair brikkene du linket til.4-4-4-12 timings og 900-1000mhz på 2.25v er det flere som klarer.

Skal du opp i 900mhz på minnet,vil cpuen din gå på over 4ghz :) Så dette Crucial minnet holder i massevis.

Det fine med bra minne,er at du kan gå ned på fsb multi og kjøre 8x,for å få høyere fsb og bedre ytelse.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Like bra som Corsair brikkene du linket til.4-4-4-12 timings og 900-1000mhz på 2.25v er det flere som klarer.

Skal du opp i 900mhz på minnet,vil cpuen din gå på over 4ghz :)  Så dette Crucial minnet holder i massevis.

8453699[/snapback]

Disse crucial brikkene begynner å bli interessante. :cool:

Men hvorfor PC5300? Og hva ville det bety for meg om jeg valgte PC6400 variaten (som riktignok koster noen kr mer).

Ville det være hipp som haps om jeg bare kokker prosessor, men bety at jeg kan klokke de sistnevnte høyere om jeg vil? :hmm:

Lenke til kommentar
Har sjølv desse ram brikkene. Dei er veldig gode å overklokke. Har kjørt 880 MHz 4-4-4-12, 24/7 stabilt. Spenninge på minne var da på 2.4V. Du bør også ha på aktiv kjøling, for å få best resultat ;)

8452614[/snapback]

Uh, litt underlig at dine brikker trenger så mye volt da for "kun" 880mhz. Har et sett med 2x1024 Corsair XMS2 6400C4 som er 100% stabile 24/7 på 916mhz 4-4-4-12 på 2.2v.

Med kun 0.1v økning på volt fra standard, blir de jo knapt lunkne, uten noen form for aktiv kjøling... Disse går også et godt stykke opp mot 1100mhz på 5-5-5-15 på samme volt...

https://prisguiden.no/product.php?productId=46757 1513,- er sykt mye bedre pris enn de 2800,- jeg ga for de for 6mnd siden........

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Disse crucial brikkene begynner å bli interessante. :cool:

Men hvorfor PC5300? Og hva ville det bety for meg om jeg valgte PC6400 variaten (som riktignok koster noen kr mer).

Ville det være hipp som haps om jeg bare kokker prosessor, men bety at jeg kan klokke de sistnevnte høyere om jeg vil? :hmm:

8454324[/snapback]

PC 5300 og PC6400 av Crucial Ballistix,er vel det samme minnet.Lavere timings på 5300 brikkene selvsagt.PC6400 brikkene kan du kjøre pc5300 (667mhz) på samme timings som PC5300 brikkene.Det blir hipp som happ hvilke av dem du kjøper,men PC5300 er vel de billigste.

Lenke til kommentar

Begynner å bli litt klokere. Men dersom jeg skulle ønske å klokke også ram. Ville da 6400 variaten la seg klokke lenger enn en 5300 variaten. Og hvilket av de nevte kortene kan klokkes lengst/raskest (begynner å bli fristet av ram klokking også nå)? :cool:

Trenger også litt feedback på spørsmålet om 4x1gb versus 2x2gb brikker. Dårliger utvalg av 2gb brikker riktignok.

Hvor mye vil jeg tjene på færre antall brikker versus dårlige timings? :hmm:

Lenke til kommentar

Uh, litt underlig at dine brikker trenger så mye volt da for "kun" 880mhz. Har et sett med 2x1024 Corsair XMS2 6400C4 som er 100% stabile 24/7 på 916mhz 4-4-4-12 på 2.2v.

Kom ikkje så langt, å teste lavere spenning på minnet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...