Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et lite, men svært irriterende problem i forhold til utskrift på terminalserver!

Jeg sliter med å mappe opp nettverksskrivere/servere som et installert lokalt på klienter. Så lenge skriveren er direkte tilkoblet med USB eller parrallel port mapper den skriveren opp som normalt. Men vis skriveren er tilknyttet ved hjelp av TCP\IP-port kan jeg bare glemme det. Den eneste måten jeg har fått det til på er å dele skriveren på en annen maskin.

Er det noen som vet hvordan en kan løse dette problemet? Det skal sies at det funker med NetBEUI, men svært få skrivere har støtt for dette for tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom skriverne støtter TCP/IP, hvorfor ikke bare installere disse direkte på en printserver som de mapper opp når de logger på? Skjønner ikke hvorfor du skal mappe TCP/IP-printer på en klient for at klienten skal dra med seg printeren inn i sesjonen og dermed kjøre all utskrift over termainlserver-sesjonen også.

Lenke til kommentar
Enig med CrZy_T.

8457494[/snapback]

Jeg har en løsning på problemet som jeg selv bruker ofte..

Problemet er at det kun forsøkes å mappe opp om portnavnet starter med usb eller lpt (Eller noe slikt)

Du må endre portnavnet på tcp-ip skriverporten slik at den starter på lpt (for eks).

Siden du ikke kan gi nytt navn på slike porter så må du lage en ny. Høyreklikk på skriver og velg egenskaper. Gå inn på porter og dobbeltklikk på gjeldende port (heter sikkert ip_xxx.xxx.xxx.xxx der xxx er ip-adressen til skriver)

Se på på hvilken ip som er brukt og om det er raw aller lpr. husk disse innstillingene.

Trykk så på "opprett ny port" (eller noe slikt) og velg standard tcp-ip port.. Skriv inn ip-adresse til skriver. Når du er fredig å skrive adressen så heter sikkert porten ip_"et eller annet". bytt ut "ip" i starten av portnavnet med "lpt".. fullfør veiviseren (pass på det med raw eller lpr.. står som raw som standard)

Velg denne porten som skriverport.. NÅ skal den mappe opp skriveren om denne driveren ligger installert på terminalserver.

Beklager rotete innlegg!

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Dersom skriverne støtter TCP/IP, hvorfor ikke bare installere disse direkte på en printserver som de mapper opp når de logger på? Skjønner ikke hvorfor du skal mappe TCP/IP-printer på en klient for at klienten skal dra med seg printeren inn i sesjonen og dermed kjøre all utskrift over termainlserver-sesjonen også.

8453168[/snapback]

hva om klienten som kobler opp er på en annen lokasjon enn terminalserveren?

edit: når det er sagt så setter jeg som oftest opp en cisco router (Eller lignende) med VPN-tunnell mellom kontorene...

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Vel, printing og ts....sene kvelder, pizza og øl, vel nok om det.

En grei måte er å mappe nettverksskriveren lokalt på klienten til en egen port.

Har med suksess brukt f.eks net use lpt3 \\serveraddresse\printernavn , det går like greit også å koble direkte opp mot skriveraddresse.

Edit : så plutselig at lohelle har svart mye det samme. Legger til at TS fremdeles er svært kresen på skriverdriver-versjoner.

Endret av int21h
Lenke til kommentar

8453168[/snapback]

edit: når det er sagt så setter jeg som oftest opp en cisco router (Eller lignende) med VPN-tunnell mellom kontorene...

8457763[/snapback]

Stemmer det. Klientene sitter som regel på andre lokasjoner enn terminalserveren.

Lenke til kommentar

8453168[/snapback]

8457763[/snapback]

Jeg skjønner fortsatt ikke problemet. Ved å mappe opp en skriver lokalt på klienten så vil trafikken gå TS ->nettverk -> Klient -> nettverk -> skriver, i stedet for TS -> nettverk -> skriver. Tidligere så merket man stor forskjell på "brukbarheten" av tjenesten ved å sette opp med skriver direkte mappet på server, da TS-trafikk var prioritert i FW og dermed slapp man lagg på sesjonen hvis man f.eks satt på ISDN eller lignende (der jeg jobbet that is).

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar
printserver, printserver og atter printserver.

8474454[/snapback]

det er klart at printserver kanskje er den beste løsningen i mange sammenhenger. Men i dag har det blitt så rimelig med nettverksskrivere at mange har dette hjemme. Det er ikke fornuftig å sette opp en egen PC/server som printserver hjemme kun for dette formålet.

De fleste kontorer med mange PC-er bruker jo gjerne printserver og sharer denne gjennom AD og får ikke dette problemet i første omgang. Og de som har så "lite" kontor/folk at de ikke kjører egen server engang (NAS boks?) syns kanskje det blir litt unødvendig med egen server kun for printing mot sin el cheapo HP laserjet til 3000 kr (bare et eksempel)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...