Gå til innhold

Eier du et HW-klenodium? Gamle ting og tang.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et 386SX 16MHz hovedkort med 16 MB SIPP ram, dette var faktisk den første maskinen jeg kjøpte.

 

Har også noen harddisker med floppy kabel tilkobling, de er monster store fysisk men aner ikke hvor stor plass det er på de. Sikkert ikke mer enn 10 MB eller noe. Det er snakk om store disker altså. :yes:

Lenke til kommentar
Har litt diverse liggende

 

IBM AS-400

8526492[/snapback]

AS 400 er vel veldig mye brukt enda. Det er ganske imponerende når det ble laget i 1988. Jeg har selv vært ute hos kunder som har kjørt AS 400 i 17 år uten så sykt mye problemer..... Prøv det med noe windows basert programvare.

Lenke til kommentar

Jeg angrer på at jeg kastet min gamle IBM 8088 med 640k ram og 10MB harddisk for noen få år siden. Floppystasjonene tok hele 360k disketter (5,25"). Den ble i 1988 oppgradert med den gangen fancy ekstrautstyr: mus. Det var faktisk en optisk mus, basert på en rød led kombinert med en musematte av metall og et rutemønster som sensoren var stilt inn på å detektere. Det var først etter dette at mus med kule ble populært. Skjermkortet var den gangen toppmodell som klarte hele 640x480 oppløsning i 4-toners monokrom. Skjermen var 12" CRT sort-gul monokrom. Den hadde 3 ISA-porter for utvidelser, noe som ikke ble brukt. Harddisken hadde en slags pre-IDE tilkobling med en ennå bredere kabel enn IDE og en annen type plugg. Harddisken var 5,25", 3600rpm, 10MB, men ble formatert med "doublespace" eller hva det het til 20MB. Maskina kjørte DOS opp til versjon 4.22 (Jeg prøvde 5.0 men det taklet den ikke), word perfect, basic og en del enkle spill. (Paratrooper, space invaders, snake, tetris og lignende). Jeg drev med en del programmering på den og lagde program som kunne tegne XY-grafer ut fra matematiske funksjoner. Omtrent som det man finner på de fleste lommekalkulatorer i dag. Jeg gjorde forsøk på å lage 3D-grafer også, men det tok sin tid å regne ut da den brukte ca 10 klokkesykluser på hver enkle operasjon. Med 4,77MHz og enkle løkker med f.eks X=X+Y betød det en ytelse på ca 0,1Mflop, eller ca 100.000 operasjoner per sekund. Ved mer avanserte matematiske funksjoner tok det vesentlig lengre tid. Jeg husker at jeg prøvde 486SX 25MHz rundt ca 1990 og fikk nærmest bakoversveis av å se hvor raskt teksten gikk over skjermen når jeg skrev "dir C:".

 

Ellers så har jeg fortsatt liggende en ekstern 5,25" diskettstasjon, men den tar hele 1,2MB disketter.

Lenke til kommentar

Hadde en pc med cpu 50Mhz og den hadde en turbo-knapp og hvis jeg hadde den trykket inne så hadde jeg 50 mhz og hvis jeg ikke hadde trykt den inn så hadde jeg 25Mhz.... :p (tror det var sånn det fungerte...lenge siden)

har desverre kastet den sånn at jeg vet ikke hvilke prossessor det var :(

Lenke til kommentar

Har en gammel Fujitsu Simens Multitainer ståendes på rommet, Var i fullt bruk fram til brodern flytta og satt igjen sin dvd spiller på lofte. Maskinen funker forsatt fint og er utstyrt med en celeron prossesor på 733 mhz, 128 mb ram og 20 gb harddisk. Spilleren var vel en av verdens første standard bygde HTPC'er og kostet i sin tid over 15.000.

Lenke til kommentar

Har en Atari 2600 i fungerende stand. Space invaders er selvfølgelig med bland spillene jeg har.

 

Ble kjøpt av min far på et ukjent tidspungt. Skal ta vare på den så godt jeg kan.

 

Så vidt jeg kan huske fikk vi tak i et spill som het JungHans en gang tidlig på 90 tallet. Dette var siste og eneste spillet vi barna anskafet. Commandore 64 overtok morroa.

Var i et norsk magasin, slik som har masse "skrot" til salgs, jeg fant spillet. I dag skulle jeg ønske jeg fikk tak i flere spill den gang, men jeg var jo bare tommen stor.

Lenke til kommentar
"dir C:".

 

Ellers så har jeg fortsatt liggende en ekstern 5,25" diskettstasjon, men den tar hele 1,2MB disketter.

8526799[/snapback]

 

Hehe, husker også den gangen jeg kjørte dir c: og fikk bakoversveis av en "ny og rask pc"

 

rart å tenke på...

 

i dag gjør man en dir /s på x antall disker på samma tiden og med ufattelig mange ganger så store harddisker ;):p

 

Innså for noen år siden at jeg kommer til å fortelle mine barn om "når internett kom" på samme måte som fadern fortalte om da tv'en kom og at hans far var en av de første i nabolaget som hadde bil...

 

Time flies...

 

Ellers, back on topic, så har jeg noen gammle dragon64 maskiner stående hjemme hvis ikke fatter har kasta, med tilhørende bok med basic koder til mange enkle spill... var sånn jeg lærte meg basic. :D

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Dragon_64

Endret av Dipso
Lenke til kommentar
Innså for noen år siden at jeg kommer til å fortelle mine barn om "når internett kom" på samme måte som fadern fortalte om da tv'en kom og at hans far var en av de første i nabolaget som hadde bil...

 

Time flies...

 

8553775[/snapback]

Husker jeg var den eneste i mitt klassetrinn på barneskolen, som hadde pc med brenner :p

Lenke til kommentar

etter en kjapp kikk fant jeg min urgamle Mitac 286 med ett cirrus logic monochrome/ega skjermkort, 1mb minne og 20mb seagate 5 1/4" disk og dos 3.3..

 

det skal være en Ibm 086 maskin der og ett sted og..

 

så lå det en pose med noen disketter i.. det var på den tiden man borret hull i 720kb diskettene for å få de til å ta 1,44mb..

Lenke til kommentar

Jeg har en Commodore 64 med diskettestasjon og kasettspiller. Har en del spill til den også, mest kopier da men. Den ligger hjemme hos mor så jeg vil ikke kunne ta noe bilde før jeg drar ditt.

 

Ellers hadde vi lenge hjemme en gammel Tiki som nå for lengst er kastet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...