Mr.Karlsen Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Hva menes med at ikke HD liker brå bevegelser og gjør HD oppløsning bildet mer utsatt for ustø hånd? To spørsmål som jeg hadde likt og få svar på Takker for alle svar MVH Ole Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Det er HDV som ikke liker brå bevegelser Det som skjer er at HDV bruker en ganske kraftig komprimering som gjør at brå bevegelser blir hakkete og ser fucket ut... kan ikke si så mye mer jeg. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Samt HD som i HardDisk består av en roterende plate med en bevegelig arm (slik som en LP/Platespiller fungerer). Men på en harddisk så er ikke armen og lese hodet i berøring med platen, det er nanometere som skiller plate og hode. Ved brå bevegelser slik som risting eller at ting faller i bakken, settes hard ned på underlaget så er det en viss fare for at hode kan berøre selve platen og dette kan skade platen. Men dette har ikke noe med oppløsning/komprimering å gjøre. Dette har med driftstabilitet/driftsikkerhet, rett og slett unngå at noe går i stykker. Sikkert ikke det trådstarter mente, men greit å få inn i tråden da andre kan se på topic og tenke HardDisk. Endret 24. april 2007 av Zimon Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Blir HDV mer ustø når man hålder kameraet. med andre ord, blir bildet mer ustø på HDV en på SD nær man hålder kameraet for hånd? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Samt HD som i HardDisk består av en roterende plate med en bevegelig arm (slik som en LP/Platespiller fungerer). Men på en harddisk så er ikke armen og lese hodet i berøring med platen, det er nanometere som skiller plate og hode. Ved brå bevegelser slik som risting eller at ting faller i bakken, settes hard ned på underlaget så er det en viss fare for at hode kan berøre selve platen og dette kan skade platen. Men dette har ikke noe med oppløsning/komprimering å gjøre. Dette har med driftstabilitet/driftsikkerhet, rett og slett unngå at noe går i stykker. Sikkert ikke det trådstarter mente, men greit å få inn i tråden da andre kan se på topic og tenke HardDisk. 8457142[/snapback] harddisk er HDD (Hard Disk Drive). HD er High Definition. 77Bandit: Nei, HDV blir ikke mer ustødig, men når du beveger kameraet fort så kan det hakke litt i bildet. Lenke til kommentar
Kjellrs Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hva menes med at ikke HD liker brå bevegelser og gjør HD oppløsning bildet mer utsatt for ustø hånd? Tja, det første som slår meg er jo det at det skal mye mindre til for at du begynner å miste kvalitet. Hver pixel i et HD-bilde er jo mye mindre enn i SD, så skal ikke så mye risting til før de flyter over i hverandre. Ikke at jeg tror at kvaliteten blir værre enn DV, men kontrasten mellom når du holder kameraet rolig og når det rister blir vel større. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hva menes med at ikke HD liker brå bevegelser og gjør HD oppløsning bildet mer utsatt for ustø hånd? Kompresjonsteknikken som brukes i HDV gjør at ikke hvert bilde lagres for seg, som i SD, men man bruker forandring av bilde for å generere neste (man har også keyframes hvor man starter på "scratch" igjen). Dersom forandringene er svært store, vil det gi artifakter da kompresjonen er "ikke har plass" til de store forandringene i bildet. Hvis du klarer å luke bort ustabiliteten som følge av ustø hånd, ved f.eks. bildestabilisator, oppnår du vesentlig høyere kvalitet, fordi datamengden som brukes til å lagre forandringene kan brukes til å lagre de forandringene som skjer i bildet, ikke fordi kameraet flytter seg (når det ikke skal). Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Så hvis du filmer en bil som kjører forbi så blir bildet dårlig da eller er det bare så lite at det knapt er synlig. Skal jo kunne filme biler vettu Lenke til kommentar
chma Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 For det første må det skilles mellom HD og hdv, HD er en samlebetegnelse med flere formater og oppløsninger. Hdv er en kompresjonsteknikk, og hdv finnes og i flere profiler hvor bla. framerates og oppløsning er forskjellig. Problemet i hdv er gjerne etterslep når det er MYE bevegelser og kort fortalt skyldes det måten hdv komprimeres på. Dv komprimerer hvert bilde(25) for seg, hdv som en gruppe så i prinsippet så har du ett helt bilde hver 12 frame av de 25 som trengs til ett sekund video. Med fare for at jeg er elendig til å oversette(enklest å forstå på engelsk for oss som er veldig interessert...), så encodes kun "forandringene" fra i frame til iframe. Poenget er at du trenger hver I frame for å få ett bilde, mister du den feks. med dropout så mister du fort ett halv sekund video kontra dv hvor du kan miste en frame uten problemer. Det forklarer og litt hvorfor hdv ikke er veldig egnet til å filme mye action. I tillegg kan det nevnes at en populær standard for HDTV i europa er 720p50, altså 50 fps fordi det gir bedre bilder feks. ved sport hvor det er mye bevegelse. Så å filme ting mye action og fart i hdv kan være en utfordring, men det er ikke snakk om at det blir seende ræva ut, men kanskje litt etterslep om man ser etter det. Men jeg ville ærlig talt irritert meg mer over dårlig lyd(dvs IKKE bruk mic'n som er I kameraet....) enn etterslep, vi tåler dårlig bilde, men ikke lyd! Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Matcher da ikke lyden og videoen eller? I så fall: Bør jeg filme biler som passerer i DV i steden for HDV? Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Med mindre du har f.eks. Canon HV20 og kan filme i 24P, hvis jeg har skjønt det riktig da:P Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Den sjønte jeg ikke, hvorfor? Lenke til kommentar
chma Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Med mindre du har f.eks. Canon HV20 og kan filme i 24P, hvis jeg har skjønt det riktig da:P 8462121[/snapback] For det første er det evnt 25P det er snakk om for Europa. For det andre så skyter ikke noen av canons kameraer 24P eller 25P, i forstand feks. Panasonic dvx100 som skyter ekte 25P. Det er en "propritær 25f", som det dessverre finnes lite data på....eller som jeg ikke finner For det tredje, fps spiller liten rolle, det er selve komprimeringen som er problemet og heller ikke interlaced bilder kan beskyldes for problemene som KAN dukke opp med hdv, merk KAN! Endret 24. april 2007 av chma Lenke til kommentar
Dvdig Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Med mindre du har f.eks. Canon HV20 og kan filme i 24P, hvis jeg har skjønt det riktig da:P 8462121[/snapback] For det første er det evnt 25P det er snakk om for Europa. For det andre så skyter ikke noen av canons kameraer 24P eller 25P, i forstand feks. Panasonic dvx100 som skyter ekte 25P. Det er en "propritær 25f", som det dessverre finnes lite data på....eller som jeg ikke finner For det tredje, fps spiller liten rolle, det er selve komprimeringen som er problemet og heller ikke interlaced bilder kan beskyldes for problemene som KAN dukke opp med hdv, merk KAN! 8464969[/snapback] Canons HV20 har 25p og det som er forskelden melom 25p og normalt er at det blir hel bilder istedenfor halvbilder som normale kamerar bruker. Når man filmer med 25p blir det fort hakete når ting beveger seg raskt, så biler i fart er ikke tingen å filme i 25p Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Jeg filmer vel i 50i som kuttes net til 25fps Lenke til kommentar
chma Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Med mindre du har f.eks. Canon HV20 og kan filme i 24P, hvis jeg har skjønt det riktig da:P 8462121[/snapback] For det første er det evnt 25P det er snakk om for Europa. For det andre så skyter ikke noen av canons kameraer 24P eller 25P, i forstand feks. Panasonic dvx100 som skyter ekte 25P. Det er en "propritær 25f", som det dessverre finnes lite data på....eller som jeg ikke finner For det tredje, fps spiller liten rolle, det er selve komprimeringen som er problemet og heller ikke interlaced bilder kan beskyldes for problemene som KAN dukke opp med hdv, merk KAN! 8464969[/snapback] Canons HV20 har 25p og det som er forskelden melom 25p og normalt er at det blir hel bilder istedenfor halvbilder som normale kamerar bruker. Når man filmer med 25p blir det fort hakete når ting beveger seg raskt, så biler i fart er ikke tingen å filme i 25p 8465770[/snapback] Canons modus er IKKE 25p, 25f kaller selv canon den og støttes ikke av feks. Avid Xpress som ellers støtter 25P som er en felles standard. Siden det finnes lite teknisk spec på 25f så vet jeg ikke hvorfor dem kaller det 25f og ikke 25P, men skal være tilsvarende....hva nå enn det vil si. Men skal visstnok være bedre enn sony sin bogus jalla progessiv modus på Z1 kameraet. Men det er riktig at det ikke blir veldig smoothe bilder når det er mye raske bevegelser og man skyter 25p, derav 720p50 som er populært til hdvtv i europa. Den vil gi mye bedre bilder feks. av sport. Dv, hdv er 50i, altså 50 halvbilder som gir 25hele bilder i sekundet. Endret 25. april 2007 av chma Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Beklager, jeg hadde misforstått:P Lenke til kommentar
chma Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Beklager, jeg hadde misforstått:P 8486338[/snapback] Ikke så rart, begynner å bli lovlig mange tall å holde orden på i hdtv verden.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå