Gå til innhold

TEST: Ubuntu 7.04


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lest alle svarene, og jeg har nå fått Windows som standard OS.

Men, jeg får ikke maskinen på nett, så jeg lurer på om det er mulig og laste ned alle "pakkene" i en pakke, for så og innstallere dem på maskinen.

 

Edit: (ingenting)

 

Edit2: fjernet edit 1

Endret av Submoose
Lenke til kommentar

Kompilering av kildekode følger vanligvis denne rekkefølgen:

tar xvf <navn>.tar.gz
cd <navn>
./configure
make
sudo make install

Men jeg vil anbefale deg å ta en titt på README-filen til det du skal kompilere, da det kan være argumenter du må ha med eller andre avvik fra det jeg skrev over. Hva er det du skal kompilere for noe?

 

Edit: Dessuten kan det hende du får problemer med kompilering fordi du mangler noen pakker på PC'en din, og feilmeldingene som dukker opp er ikke alltid lett å skjønne.

 

Edit2: Ser du ønsker å kompilere Wine, noe jeg vil fraråde deg. Du får garantert feilmeldinger fordi du mangler pakker. Du bør heller bruke tiden til å få igang nett på PC'en din, da vil du kunne installere Wine fortere enn du får sagt "Hvordan kompilerer jeg?"

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

Jeg kan desverre ikke få internet på denne PCen fordi:

Jeg trenger å få installert et program som heter EnterNet 300 (eller 100)(Brukes av Telenor Hjemmekontor for å komme på internet), som jeg kun har i Windows versjon. Derfor trenger jeg wine for å installere det.

 

Edit: Der fant jeg faktisk Linux ver. på CDen, men den sier jeg skal åpne enternet100retail.zip for å innstallere programmet og den eksisterer ikke!

 

Edit2: Skrives slikt i Terminal :blush:

Endret av Submoose
Lenke til kommentar

Jøss, har Telenor fortsatt løsninger uten router og innebygd PPoE-klient?

 

Anyways. Jeg så litt i hjelpe-funksjonen til Ubuntu, og kom fram til at å skrive sudo pppoeconf i terminalen muligens kan hjelpe deg. Jeg fikk ikke prøvd den, men det kom opp en veiviser som tydligvis søkte etter PPoE i nettverket ditt. Du kan jo prøve.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å skaffe deg en router ;) På den måten får du med hardware-basert firewall, i tillegg til at du kan ha flere enn ei maskin tilkobla. Min leverandør, freewave, bruker pppoe, og jeg lar bare routeren koble seg opp med brukernavn og passord.

 

I tillegg kan jeg nevne at et terminal-basert verktøy for å sette opp pppoe er installert som standard ved en ny ubuntu-installasjon, programmet kjører du ved å skrive

 

pppoeconf

Du vil da få et ncurses (et semi-grafisk interface) til å sette opp ppoe. Mer info her: https://help.ubuntu.com/community/ADSLPPPoE

 

edit: litt treig der ja ;)

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Okei, jeg installerte nylig ubuntu for å ha i dualboot med XP. Jeg installerte ubuntu på en 80 gig disk mens winxp ligger på en annen 250 gig. Ved boot får jeg ikke opp alternativ om jeg vil starte ubuntu eller XP, maskinen booter rett til windows.

 

Ved dualboot, begge OS'ene ligge på samme fysiske disk bare på to ulike partisjoner?. Eller finnes det et triks for dette?.

Lenke til kommentar
Okei, jeg installerte nylig ubuntu for å ha i dualboot med XP. Jeg installerte ubuntu på en 80 gig disk mens winxp ligger på en annen 250 gig. Ved boot får jeg ikke opp alternativ om jeg vil starte ubuntu eller XP, maskinen booter rett til windows.

 

Ved dualboot, begge OS'ene ligge på samme fysiske disk bare på to ulike partisjoner?. Eller finnes det et triks for dette?.

8540403[/snapback]

 

(alt forsvant i første forsøk for å svare) prøver igjen.

 

For å få det til, MÅ du bruke den 80GB disken som først diskbootpriority i Bios. Dvs at PC-en starter med å boote i Ubuntu, og at XP er utilgjengelig.

 

Fra Ubuntu (det er mange måter egentlig) må du redigere en text file...menu.lst.

for å henvise til XP.

 

Du bruker terminalen. Ikke sikkert men hvis du skriver sudo gedit /boot/grub/menu.lst, vil denne åpne seg og dermed forandre på den.

 

Entries du skal forandre er å finne allerede inni der, noe som ala #title windows#chainloader +1 # makeactive og noe til (root hd?,?). Du ser at det gjelder Windows.

 

Med å kopiere og lime alle de linjene helt nederst og fjerne det # vil entries bli active. (alle linjer uten # er active)

Vedien for hd0 eller hd1 og partitions nr må eventuelt kontrolleres. (line med root (hd?,?)).

Jeg er windows bruker og husker ikke alt vedrørende det. Skal prøve å finne mer om det, hvis du får problemer. Men det skal ikke være vanskelig.

 

Men som sagt du må bruke Grub/ubuntu for å starte Pc-en din.

Prøve.

Det kommer sikkert noe linux guru og rette opp det som kan bli vanskelig.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...