Gå til innhold

TEST: Ubuntu 7.04

Anbefalte innlegg

Jeg er langt ifra enig med deg IP. Windows-feil skyldes vanligvis at windows er dårlig laget, bruker lukket kilde kode og baserer seg på proprietære lukkede tredjeparts enhetsdrivere.

Her baserer Ubuntu seg på det stikk motsatte:

Fri kjerne, frie drivere, frie verktøy som hvem som helst kan være med å identifisere feil til og hjelpe til med å rette opp.

Det er hovedgrunnen til at Ubuntu er langt mer stabilt, sikkert, er fritt for spyware/adware og virus og at det holder seg like kjapt og responsivt selv om du lar maskinen stå på i månedsvis eller fyller opp hjemmekatalogen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:chribruu:

http://ubuntustudio.org/

8507821[/snapback]

Ojoj! Det så iallefall ganske spennende ut :)

Vel Ubuntu var gøy det. Jeg kom fremt til at jeg ikke fikk gjort så fryktelig mye der bortsett fra internett og aMSN. Helt til jeg jo skulle begynne å snekre videre på en låt da. Reboot og inn i XP igjen. Linux vil helt klart ha noe for seg for meg når store produsenter lager tilsvarende software til linux (ableton live/Reason, VST-støtte etc etc). De vil jo selvfølgeig måtte koste penger, men uansett. Desktop effects var gøy det og. Linux vil bli vurdert når jeg skal sette opp filserver hjemme, inntil videre vil den forbli som boot-valg på pcn min. En kuriositet jeg kan leke med iblant, omså bare for å lære noe nytt mens vi venter på bedre tider.

8496983[/snapback]

Blir ikke det en liten høna og egget situasjon? Det kommer ikke den slags programmer du vil ha før din type brukere kommer til plattformen, men du vil vente med å begynne å bruke det til programmene allerede er der?

Har du forsøkt å finne noen alternativer da? energyXT2, Rosegarden, TuxGuitar for eksempel? - Har ikke så mye peiling på hva det er du ser etter så du kan kanskje google litt selv?

Edit:

Enda en link

8507792[/snapback]

Takker! VST-support er et must. Ser jo at jeg har kunnet googlet litt selv nå, taes til etteretning for fremtiden, og takk igjen :)

Endret av :chribruu
Lenke til kommentar
Fikk omsider installert Ubuntu på den gamle boksen jeg hadde stående, dog ikke helt uten problemer. Kjører den via VGA på min Samsung 32"R72, og hver gang under boot får jeg bare at TV'n ikke kan vise oppløsning (selv om den støtter de aller fleste "vanlige" oppløsninger". Samtidig får jeg ikke kjørt mer enn 1024x768 i Ubuntu.

Som i MS er det en fornuftig ting å installere skjermkortdrivere før du bruker odde skjermoppsett. Med nvidia-settings burde du kunne få satt opp dette greit akkurat som i MS.

På den nyeste PCn min som jeg bruker til daglig gav jeg opp etter 4 CD'er (både live og vanlig CD av både 32 og 64-bits - 32-bits CD'ene VET jeg virket fordi jeg installerte gammelmaskinen med denne), utallige feilmeldinger, elendig bootloader og flere ødelagte partisjoner...

Det var denne PC'en du snakket om tidligere i denne tråden også? Hvor du trodde kanskje en buggy MS Virtual PC i Vista64 forårsaket problemet? Dersom du hadde tatt deg tid til å lese de få linjene som står på nedlastingssiden til K/X/Ubuntu vil du også oppdaget alternate CD, som er sammenlignbar med installasjons CD for XP og Vista, og som er vesentlig mer robust enn en Live CD. Nå har jo du også opplevd dine problemer med tidlig versjon av Vista, så jeg ville kanskje anbefalt deg å prøve 6.10 dersom 7.04 har problemer på ditt oppsett. 7.04 er fortsatt rimelig fersk, og den spikkes på kontinuerlig.

Og Ubuntu har tydeligvis sitt eget system på hvilken harddisk som er først, fordi det stemmer overhodet ikke med rekkefølge i BIOS eller Windows, noe som gjorde at jeg slettet feil disk og måtte fyre i gang GetDataBack :roll:

8509684[/snapback]

Så Ubuntu ga forskjellig rekkefølge på harddiskene enn det XP eller Vista gjorde. Noe som kan skyldes flere ting, men det er uansett gjort på sekunder fra en live CD å sjekke hva som er på en HD før du repartisjonerer, så at du mistet data bør du nesten ta opp med Bill Gates. Av en eller annen grunn har jeg på følelsen av at du ikke er enig.

Dersom du skulle gjøre et nytt forsøk på å installere linux, så anbefaler jeg deg en tur til forumet. Av det du har sagt så langt kan det godt være bagateller som stoppet deg.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg gjentar meg selv sikkert, men jo mer jeg tester/bruker "Feisty"/7.04 blir jeg mer og mer fornøyd.

Det er gjort en *kjempejobb* av alle de som har vært med på å kode oppdateringene fra 6.06/6.10 til 7.04.

Er også litt "deja vu" og bruke litt tid på å sette seg inn i dokumentasjon/"ini-filer" for en som engang likte OS2. :)

Det er nok det siste som er "bøygen" for den vanlig Windows-bruker, dvs. å bruke tid på å løse "tekniske" utfordringer.

Lenke til kommentar
Fikk omsider installert Ubuntu på den gamle boksen jeg hadde stående, dog ikke helt uten problemer. Kjører den via VGA på min Samsung 32"R72, og hver gang under boot får jeg bare at TV'n ikke kan vise oppløsning (selv om den støtter de aller fleste "vanlige" oppløsninger". Samtidig får jeg ikke kjørt mer enn 1024x768 i Ubuntu.

Som i MS er det en fornuftig ting å installere skjermkortdrivere før du bruker odde skjermoppsett. Med nvidia-settings burde du kunne få satt opp dette greit akkurat som i MS.

Jeg gjorde faktisk det, ATI-driver dog til mitt ATI 9700PRO. Og nei, det funket ikke.

På den nyeste PCn min som jeg bruker til daglig gav jeg opp etter 4 CD'er (både live og vanlig CD av både 32 og 64-bits - 32-bits CD'ene VET jeg virket fordi jeg installerte gammelmaskinen med denne), utallige feilmeldinger, elendig bootloader og flere ødelagte partisjoner...

Det var denne PC'en du snakket om tidligere i denne tråden også? Hvor du trodde kanskje en buggy MS Virtual PC i Vista64 forårsaket problemet? Dersom du hadde tatt deg tid til å lese de få linjene som står på nedlastingssiden til K/X/Ubuntu vil du også oppdaget alternate CD, som er sammenlignbar med installasjons CD for XP og Vista, og som er vesentlig mer robust enn en Live CD. Nå har jo du også opplevd dine problemer med tidlig versjon av Vista, så jeg ville kanskje anbefalt deg å prøve 6.10 dersom 7.04 har problemer på ditt oppsett. 7.04 er fortsatt rimelig fersk, og den spikkes på kontinuerlig.

Med "vanlig" CD mener jeg "alternate" CD, husket bare ikke ordet, og nei det funket ikke det heller.

Og ja, jeg hadde det som en mulighet at det kunne være feil i VirtualPC, da jeg ikke hadde prøvd alle mulighetene (les: alle versjonene) på det tidspunktet.

Og Ubuntu har tydeligvis sitt eget system på hvilken harddisk som er først, fordi det stemmer overhodet ikke med rekkefølge i BIOS eller Windows, noe som gjorde at jeg slettet feil disk og måtte fyre i gang GetDataBack :roll:

8509684[/snapback]

Så Ubuntu ga forskjellig rekkefølge på harddiskene enn det XP eller Vista gjorde. Noe som kan skyldes flere ting, men det er uansett gjort på sekunder fra en live CD å sjekke hva som er på en HD før du repartisjonerer, så at du mistet data bør du nesten ta opp med Bill Gates. Av en eller annen grunn har jeg på følelsen av at du ikke er enig.

Viktig å legge merke til her at Ubuntu gav annen rekkefølge enn BIOS også, hvilket jeg stiller meg veldig uforstående til. Og som nevnt, Live-cd'ene funket ikke i det hele tatt. Mistet ikke data heller da GetDataBack gjenoppretter alt sammen. Den ene gangen var det bootloaderen som fucka til alt da den bare korrupterte hele boot-recorden.

Vista? Hadde noen småproblemer med det da jeg prøvde en pre-retailversjon ja, samt at jeg har hatt problemer med nVidia's drivere. Etter lanseringen av ForceWare 158.18 har jeg ikke hatt noe problemer i det hele tatt. Langt mer brukervennlig installasjon i Vista og, selv om det fikk kritikk i anmeldelsen til HW.no fordi det brukte for lang tid, noe jeg for min del syntes var ganske tåpelig (selv jeg som installerer OS ofte har ingenting å klage på så lenge man bare kan sette på en installasjon og forlate maskinen og vente til maskinen er ferdig installert av seg selv).

Som jeg sa, Ubuntu funket på den ene maskinen (bortsett fra oppløsningen - som har virket fint på PC'er med Windows), på den andre maskinen ikke i det hele tatt. Utforsker Ubuntu litt på gammelmaskinen av og til, og det virker bra - dog tror jeg ikke at jeg kommer til å erstatte Vista, selv om det gikk an å kjøre alle programmer/spill som jeg kjører i Windows, på Ubuntu. Grunnen til at jeg har installert på gammelmaskinen er at jeg tenkte å bruke den til en server / filmbox / musikkbox (står i stua) når jeg har vors eller lignende.

Lenke til kommentar

TL1000S, takk for en forfriskende post. Jeg hadde egentlig tenkt å drøye med Feisty til de hadde fått ryddet bort de fleste bug-rapportene, men klarte ikke dy meg. Må si meg veldig enig i din konklusjon, for meg er glasset veldig halvfullt, utrolig imponert over den jobben som er lagt ned for at vi skal få en så god opplevelse som mulig. Terminal er en fantastisk ting, men skremmer nok mange. Config filer er også egentlig en fantastisk ting, men dessverre ikke like lett å finne frem i som GUI-baserte løsninger. Så fremt hardwaren er grei, så vil jeg vel påstå at config filer er litt for oss som liker å mekke, og gjerne vil tweake ting akkurat slik som vi helst vil ha dem.

Jeg gjorde faktisk det, ATI-driver dog til mitt ATI 9700PRO. Og nei, det funket ikke.

Så hyggelig at du til slutt bestemte deg for å dele denne lille detaljen med oss. Det er en kjent sak at ATI fortsatt har en vei å gå på linux driverne sine, og at enkelte kort er buggy. Når det gjelder skjermoppsett, burde oppdaterte ATI drivere gi deg catalyst kontrollpanel (Mulig det tar noen dager til før det er klart for Feisty, men på 6.10 har det vært tilgjengelig en stund), og altså akkurat like brukervennlig oppsett av skjerm som i MS:

https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2...nux_8.35.5.html

Skjermbilde:

http://www.michaellarabel.com/index.php?k=blog&i=135

Men siden problemene med Vista er av en slik bagatellmessig karakter, mens ubuntu problemene dine ødela både partisjoner og bootsektor, så foreslår jeg at du permanent legger linux på hylla, det er nok litt for komplisert ennå.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Så hyggelig at du til slutt bestemte deg for å dele denne lille detaljen med oss.

Frekkheter frabes, jeg nevnte det riktignok ikke i den første posten min om data nr 2, da jeg ikke antok at det var vesentlig. Når jeg så nevner det i neste post, går det an å svare på en litt annen måte.

Det er en kjent sak at ATI fortsatt har en vei å gå på linux driverne sine, og at enkelte kort er buggy. Når det gjelder skjermoppsett, burde oppdaterte ATI drivere gi deg catalyst kontrollpanel (Mulig det tar noen dager til før det er klart for Feisty, men på 6.10 har det vært tilgjengelig en stund), og altså akkurat like brukervennlig oppsett av skjerm som i MS:

https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2...nux_8.35.5.html

Skjermbilde:

http://www.michaellarabel.com/index.php?k=blog&i=135

Fint det, selv om det viser at Linux slettes ikke er for alle når ATI-driverne er så dårlige.

Men siden problemene med Vista er av en slik bagatellmessig karakter, mens ubuntu problemene dine ødela både partisjoner og bootsektor, så foreslår jeg at du permanent legger linux på hylla, det er nok litt for komplisert ennå.

8511589[/snapback]

Frekkheter frabes igjen, at Linux naturlignok er vanskelig for en som ikke har brukt det i noe særlig grad er da ganske innlysende. Å nærmest påstå at jeg er en idiot som bør holde meg unna linux kan du ta å påstå en viss plass på deg selv i stedet. Har 20 års erfaring med data, og som jeg nevnte kommer jeg fortsatt til å ha Linux på stueboksen min for å eksperimentere og lære mer om dette operativsystemet.

At jeg foretrekker Vista er rett og slett fordi jeg syntes det er et veldig bra operativsystem som dekker _alle_ mine behov. Til boksen i stua dekker Linux _alle_ mine behov, og det er også en av grunnene til at jeg kunne prøve det der.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
Frekkheter frabes, jeg nevnte det riktignok ikke i den første posten min om data nr 2, da jeg ikke antok at det var vesentlig.

Når du uttaler deg generelt om hvor umodent linux er basert på ditt oppsett, så er det vel innlysende at oppsettet og identifisering av selve problemet er grunnleggende for hvor interessant problemet ditt er.

Fint det, selv om det viser at Linux slettes ikke er for alle når ATI-driverne er så dårlige.

Så dårlige som hva da? De fleste opplever problemer fordi de ønsker å bruke Beryl/Compiz, som rett og slett ikke er støttet i ATI driveren uten at du endrer xserver til xgl.

at Linux naturlignok er vanskelig for en som ikke har brukt det i noe særlig grad er da ganske innlysende.

Tja, jeg er ikke nødvendigvis enig i det, men om man skal kjøre blodferske versjoner, så er det kanskje en fordel at hardwaren funker greit. MS er heller ingen dans på roser for den som ikke har peiling, men enkelte tåler å fikle mye der før de blir oppgitte og skylder på MS.

Har 20 års erfaring med data, og som jeg nevnte kommer jeg fortsatt til å ha Linux på stueboksen min for å eksperimentere og lære mer om dette operativsystemet.

La oss håpe de neste tjue blir like givende. Jeg anbefaler varmt en tur til GNU/Linux delen av forumet neste gang du får problemer, dvs. dersom du faktisk ønsker å løse dem.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Jeg lurer på 2 ting:

1.

Hvordan får jeg Windows XP Home Edition til å bli valgt automatisk ved start (øverst på "listen")

2.

Kan man installere Wine eller en annen Windows-emulator uten og måtte være på internett/terminal (via minnepinne, lagret fil på hdd etc.)

Lenke til kommentar

Finnes sikkert en GUI måte å gjøre det på, jeg begynner å bli litt gammeldags, foretrekker fortsatt kommando-linja. Noen andre får tipse deg om en GUI.

$sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Endre rekkefølgen manuelt i filen.

Alt kan nedlastes som pakker. Hvis du har en maskin med K/X/Ubuntu kan du gjøre dette direkte v.h.a. aptitude:

$ aptitude download wine

Flytt så pakkefilen til maskinen som mangler nett, høyreklikk og velg installer.

Crossover office og Cedega kommer begge som Ubuntu pakker.

Lenke til kommentar
Frekkheter frabes, jeg nevnte det riktignok ikke i den første posten min om data nr 2, da jeg ikke antok at det var vesentlig.

Når du uttaler deg generelt om hvor umodent linux er basert på ditt oppsett, så er det vel innlysende at oppsettet og identifisering av selve problemet er grunnleggende for hvor interessant problemet ditt er.

Det hele var faktisk bare en uttalelse om at alt slettes ikke er så rosenrødt som er det inntrykket jeg fikk av artikkelen. At noen antok at jeg hadde nvidia-skjermkort på den maskinen også får stå på egen regning.

Så dårlige som hva da? De fleste opplever problemer fordi de ønsker å bruke Beryl/Compiz, som rett og slett ikke er støttet i ATI driveren uten at du endrer xserver til xgl.

Akkurat her er det masse tekniske greier som en nybegynner på Linux nok ikke skjønner bæra av før han har lest noe om det i form av et forum-innlegg eller lignende. Nå har jeg lært noe mer, og har noen stikkord jeg kan søke mer på. Flott.

at Linux naturlignok er vanskelig for en som ikke har brukt det i noe særlig grad er da ganske innlysende.

Tja, jeg er ikke nødvendigvis enig i det, men om man skal kjøre blodferske versjoner, så er det kanskje en fordel at hardwaren funker greit. MS er heller ingen dans på roser for den som ikke har peiling, men enkelte tåler å fikle mye der før de blir oppgitte og skylder på MS.

Artikkelen handler om 7.04, derfor prøvde jeg naturlig nok å installere dette for å se om det var like fantastisk som det ble hevdet.

Har 20 års erfaring med data, og som jeg nevnte kommer jeg fortsatt til å ha Linux på stueboksen min for å eksperimentere og lære mer om dette operativsystemet.

La oss håpe de neste tjue blir like givende. Jeg anbefaler varmt en tur til GNU/Linux delen av forumet neste gang du får problemer, dvs. dersom du faktisk ønsker å løse dem.

8512235[/snapback]

La oss satse på det, og kommer til å sjekke ut den delen etterhvert.

Lenke til kommentar
Viktig å legge merke til her at Ubuntu gav annen rekkefølge enn BIOS også, hvilket jeg stiller meg veldig uforstående til. Og som nevnt, Live-cd'ene funket ikke i det hele tatt. Mistet ikke data heller da GetDataBack gjenoppretter alt sammen. Den ene gangen var det bootloaderen som fucka til alt da den bare korrupterte hele boot-recorden.

Å formatere eller endre partisjoner på en PC er noe av det mest kritiske man kan gjøre, så man bør ALLTID forvisse seg om det er korrekt disk/partisjon man sletter. Det kan gjøres på ulike måter. Hvis partisjonene dine har veldig forskjellige størrelser, eller ulike filsystem kan du identifisere dem på den måten. Ellers kan du mounte dem for å sjekke hva som faktisk ligger på dem.

Du er ikke garantert at rekkefølgen vil være lik i alle OS, og det kan også endres i en nyere versjon av OSet. Problemet dukker vel hovedsaklig opp hvis du bruker flere forskjellige disk-kontrollere. Altså, om du har koblet alle diskene på en IDE-kontroller, vil de dukke opp i en rekkefølge: Pri.master, pri. slave, sec.master, sec.slave. Men om du har f.eks. både IDE og SATA, kan det være litt tilfeldig hvilken kontroller som blir oppdaget først.

På min hoved-PC har jeg opplevd at ArchLinux finner IDE-diskene først, og deretter SATA, mens i WinXP er det av en eller annen grunn omvendt - derfor er det lurt å passe på litt ;)

EDIT: Typo...

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Finnes sikkert en GUI måte å gjøre det på, jeg begynner å bli litt gammeldags, foretrekker fortsatt kommando-linja. Noen andre får tipse deg om en GUI.

$sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Endre rekkefølgen manuelt i filen.

Alt kan nedlastes som pakker. Hvis du har en maskin med K/X/Ubuntu kan du gjøre dette direkte v.h.a. aptitude:

$ aptitude download wine

Flytt så pakkefilen til maskinen som mangler nett, høyreklikk og velg installer.

Crossover office og Cedega kommer begge som Ubuntu pakker.

8514136[/snapback]

Takker for svar, men nå har det seg slik at jeg bare har en datamaskin med Ubuntu, så hvis det finnes en annen måtte å installere programmene på så hadde det vært fint :)

Lenke til kommentar
Jeg lurer på 2 ting:

1.

Hvordan får jeg Windows XP Home Edition til å bli valgt automatisk ved start (øverst på "listen")

8513982[/snapback]

Sjekk ut Ofte Stilte Spørsmål i denne posten.

2.

Kan man installere Wine eller en annen Windows-emulator uten og måtte være på internett/terminal (via minnepinne, lagret fil på hdd etc.)

8513982[/snapback]

Du kan laste ned Wine som deb-pakke her, mens husk å laste ned alle pakker den avhenger av og alle pakkene de pakkene avhenger av igjen. Det blir oppgitt, men det kan bli litt tungvint hvis det er mange pakkeavhengigheter.

Lenke til kommentar
Du kan laste ned Wine som deb-pakke her, mens husk å laste ned alle pakker den avhenger av og alle pakkene de pakkene avhenger av igjen. Det blir oppgitt, men det kan bli litt tungvint hvis det er mange pakkeavhengigheter.

8514293[/snapback]

Det er sant. for wine så er det jo faktisk noen å holde styr på:

$ aptitude show wine

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Package: wine

State: installed

Automatically installed: no

Version: 0.9.35~winehq0~ubuntu~6.10-3

Priority: optional

Section: otherosfs

Maintainer: Scott Ritchie <[email protected]>

Uncompressed Size: 44.5M

Depends: libstdc++6, libasound2 (> 1.0.11), libaudio2, libc6 (>= 2.4-1), libgcc1

(>= 1:4.1.1-12), libgl1-mesa-glx | libgl1, libglu1-mesa | libglu1,

libgphoto2-2 (>= 2.2.1), libgphoto2-port0 (>= 2.2.1), libice6, libldap2

(>= 2.1.17-1), libsm6, libstdc++6 (>= 4.1.1-12), libx11-6, libxau6,

libxext6, libxml2 (>= 2.6.26), libxslt1.1 (>= 1.1.17), libxt6,

libxxf86vm1

Suggests: msttcorefonts

Conflicts: binfmt-support (< 1.1.2), winesetuptk, wine-doc, wine-utils,

libwine-alsa, libwine-arts, libwine-capi, libwine-jack, libwine-nas,

libwine-print, libwine-twain, libwine-cil, xwine, libwine-gl

Replaces: winesetuptk, wine-doc, wine-utils, libwine-alsa, libwine-arts,

libwine-capi, libwine-jack, libwine-nas, libwine-print, libwine-twain,

libwine, libwine-dev, libwine-cil, xwine, libwine-gl

Description: Microsoft Windows Compatibility Layer (Binary Emulator and Library)

While Wine is usually thought of as a Microsoft Windows emulator, the Wine

developers would prefer that users thought of Wine as a Windows compatibility

layer for Linux. Wine does not require MS Windows, but it can use native system

dll files in place of its own if they are available.

This package includes a program loader, which allows unmodified Windows

binaries to run under compatible hardware. This package also includes the

library that implements the Wine project's free version of the Windows API,

allowing successful running of programs ported directly from Windows.

Submoose, sikker på at du ikke får den maskina på nett?

Lenke til kommentar

Å formatere eller endre partisjoner på en PC er noe av det mest kritiske man kan gjøre, så man bør ALLTID forvisse seg om det er korrekt disk/partisjon man sletter. Det kan gjøres på ulike måter. Hvis partisjonene dine har veldig forskjellige størrelser, eller ulike filsystem kan du identifisere dem på den måten. Ellers kan du mounte dem for å sjekke hva som faktisk ligger på dem.

Du er ikke garantert at rekkefølgen vil være lik i alle OS, og det kan også endres i en nyere versjon av OSet. Problemet dukker vel hovedsaklig opp hvis du bruker flere forskjellige disk-kontrollere. Altså, om du har koblet alle diskene på en IDE-kontroller, vil de dukke opp i en rekkefølge: Pri.master, pri. slave, sec.master, sec.slave. Men om du har f.eks. både IDE og SATA, kan det være litt tilfeldig hvilken kontroller som blir oppdaget først.

På min hoved-PC har jeg opplevd at ArchLinux finner IDE-diskene først, og deretter SATA, mens i WinXP er det av en eller annen grunn omvendt - derfor er det lurt å passe på litt ;)

EDIT: Typo...

8514219[/snapback]

Har 3 disker på 250GB som alle er Samsung P120, så vanskelig å skille de ellers. Har en til på 750GB men den var enkel å se forskjell på :p

Har kun SATA-disker. Cluet er at BIOS og Windows viser det samme, mens Linux her viste min disk nr 1 som disk nr 3. Når jeg da gjorde endringer på disk 1 i linux, var dette faktisk disk nr 2 etter BIOS og Windows.

Men, jeg skal følge anbefalingene og hoppe over til Linux-delen av forumet, kan ta videre diskutering der.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med GRUB og Vista? Fungerer det smertefritt nå eller er det fortsatt en del problemer med det?

8518132[/snapback]

At det fungerer fint, er helt sikkert. Vanskelighets grad blir derimot gjeldende, av hva som blir som tilsiktet og som utilsiktet/auto (forventer at systemet skal finne løsningen) installasjon..

Lenke til kommentar
Hvordan er det med GRUB og Vista? Fungerer det smertefritt nå eller er det fortsatt en del problemer med det?

8518132[/snapback]

Det er bare en måte å finne ut det på. Prøve. - Etter det jeg har hørt så går det like greit som med XP, så lenge du installerer Vista først. - Men har ikke prøvd selv så jeg _vet_ ikke.

Hvis du skulle være uheldig så er det enkelt å rette det opp igjen v.h.a. super grub disk. Det er bare et menyvalg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...