Gå til innhold

finner ikke harddisk


Neglesaks

Anbefalte innlegg

jeg finner ikke harddisken på maskinen til fetteren min som jeg driver og bygger. hva kan problemet være.

Finner harddisk når jeg putter den i en annen maskin, så jeg har ikke peiling på hva som kan være galt.

 

Slik er pc,en

 

AMD Duron 800MHz

Western Digital 30GB 7200RMP

256 MB RAM

Abit KT7A 200MHz fsb

Chieftech 300W

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2001-12-25 19:43, Neglesaks skrev:

jeg finner ikke harddisken på maskinen til fetteren min som jeg driver og bygger. hva kan problemet være.

Finner harddisk når jeg putter den i en annen maskin, så jeg har ikke peiling på hva som kan være galt.


 

* Sjekk om alle kablene er koblet riktig og koblet ordentlig til

* Sjekk om det er blitt satt til autodection til IDE'ene under bios

 

Jeg kommer ikke på flere ideer i fart.

Lenke til kommentar

Sjekk om biosen er satt på auto detect. Har du AWARD bios, skulle jo ikke dette vært nødvendig..

Hvor stor er harddisken? Det er ofte slik at kortet ikke klarer og finne harddisken, hvis den er for stor for systemet. Prøv og oppgrader biosen på hjemmesidene til produsenten. Jeg hadde samme problem med en AOPEN. Jeg lasta ned en flashbios driver som støttet opp tl 136gb. Da funka pc`n greit

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-28 12:32, Energizer skrev:

Sjekk om biosen er satt på auto detect. Har du AWARD bios, skulle jo ikke dette vært nødvendig..

Hvor stor er harddisken? Det er ofte slik at kortet ikke klarer og finne harddisken, hvis den er for stor for systemet. Prøv og oppgrader biosen på hjemmesidene til produsenten. Jeg hadde samme problem med en AOPEN. Jeg lasta ned en flashbios driver som støttet opp tl 136gb. Da funka pc`n greit


Han skrev at disken er på 30 GB og HK'et er et AbitKT7A. SÅ det er ikke alder eller størrelse som er problemet :smile:

 

Jeg har to maskiner med samme HK (et med RAID og et uten) og de har disker på 30 og 40 GB. AbitKT7A er ikke så gammelt da.

 

Det første han burde sjekker, er det som Ardie skrev.

Lenke til kommentar

Vel, som sagt har jeg to maskiner med Abit KT7A HK. I den ene har jeg en WD ATA100 disk (7200 RPM). Gikk helt greit det.

 

Kjenner flere med kombinasjonen Abit KT7A-kortet (med og uten RAID) og WD disker på 5400 og 7200 RPM. Tror nok det er ganske mange der ute med samme kombinasjon, og som heller ikke har trengt å klippe i IDE-kabelen for å detekte HD'en.

 

Så hva gjør at det er trøbbel med noen og ikke alle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...