Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Legger til at jeg så en film som var inspirert av Columbine massakren for en stund siden. To unge gutter, svarte kåper, masse våpen, bibliotek og alt som var på den ekte skolen, men det var ikke en dokumentar. Noen som vet hva denne filmen heter? 8464896[/snapback] Elephant. Godfilm. 8464938[/snapback] Ahh, takk @Marleys post: Da kan det bli et problem. Men jeg ser ikke problemet med å vise en film som denne. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Skolebøkene og undervisningen skal være politisk uavhengig, men i dag er den veldig venstrevridd mange steder. Husker selv at lærerne jeg hadde på barne- og ungdomsskolen lå godt ute på venstrefløyen, og var langtifra redd for å vise det og bruke det i undervisningen. 8464941[/snapback] Det er ingen skolebøker som er godt ute på venstrefløyen. De er riktig nok pro sosial-demokrati, men vi lever i et sosial-demokrati og dette inkluderer hele det norske politiske spekteret fra SV til FRP. Men mer venstrevridd enn det er det ikke. Men som mange har påpekt før: Virkeligheten er venstrevridd. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Ahh, takk @Marleys post: Da kan det bli et problem. Men jeg ser ikke problemet med å vise en film som denne. 8464980[/snapback] Å vise filmen for å starte en debatt eller som en øyeåpner for elever ser jeg ikke på som noe problem. Det jeg reagerer på er den fremstillingen noen lærere (inkludert en lærer jeg hadde i forrige uke faktisk) fortalte om filmen og sa "sånn er mennesker i USA. Er det ikke sykt?". Bowling for Columbine er en saitirisk belysning av en problemstilling, som poengtert før. Ikke et faktabasert representativt verk for 300 millioner mennesker. Niskivara: Da er virkeligheten riv ruskende gal. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Niskivara: Da er virkeligheten riv ruskende gal. 8465645[/snapback] Har det noensinne vært noe tvil om det? Uansett... on-topic: Det er litt tankevekkende at såpass mange ikke får med seg at Michael Moore sine filmer er satiriske. Amerikanere er vel verst på det punktet/Men de tror jo også at Eminem er seriøs og at Marylin Manson virkelig er Antikrist), men også en del andre jeg har møtt har ikke greid å se den siden av det. Men Bowling for Columbine er en tankevekkende film og et godt utgangspunkt for debatt. Noe som er en av de flotteste tingene med satire: Satiren kan si ting langt mer direkte og kortfattet, og derfor lettere skape debatt. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Men Bowling for Columbine er en tankevekkende film og et godt utgangspunkt for debatt. Noe som er en av de flotteste tingene med satire: Satiren kan si ting langt mer direkte og kortfattet, og derfor lettere skape debatt. 8465665[/snapback] Absolutt, men å bruke det som en kilde for å kritisere et helt land og en hel kultur, må du si deg enig i at er helt galt. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Absolutt, men å bruke det som en kilde for å kritisere et helt land og en hel kultur, må du si deg enig i at er helt galt. 8465669[/snapback] Ja, selvfølgelig. Satire er alltid en dårlig kilde. God inspirasjon, dårlig kilde. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Det er helt fantastisk. Jeg er faktisk enig med Niskivara i en sak. Det har ikke hendt. (Jeg har lest MANGE av diskusjonene du har vært med i) Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Det er helt fantastisk. Jeg er faktisk enig med Niskivara i en sak. Det har ikke hendt. (Jeg har lest MANGE av diskusjonene du har vært med i) 8465698[/snapback] Jeg er svært lett å være enig med når man bare stiller de rette spørsmålene. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Absolutt, men å bruke det som en kilde for å kritisere et helt land og en hel kultur, må du si deg enig i at er helt galt. 8465669[/snapback] Ikke helt enig... Selv om det finnes variasjoner og også absolutt de som er for mye sterkere våpenkontroll i USA, er det ikke noen kuriositet det som dokumenteres i filmen. Det er et trekk ved den amerikanske kulturen, den amerikanske personligheten og den kan så absolutt debatteres og kritiseres. Det er ikke uten grunn at den første reaksjon fra det hvite hus var: "[bush] was horrified and his immediate reaction was one of deep concern for the families of the victims, the victims themselves, the students, the professors and all the people of Virginia who have dealt with this shocking incident," Perino said in a statement. "His thoughts and prayers are with them. The president believes that there is a right for people to bear arms, but that all laws must be followed," Endret 25. april 2007 av pax1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Ahh, takk @Marleys post: Da kan det bli et problem. Men jeg ser ikke problemet med å vise en film som denne. 8464980[/snapback] Å vise filmen for å starte en debatt eller som en øyeåpner for elever ser jeg ikke på som noe problem. Det jeg reagerer på er den fremstillingen noen lærere (inkludert en lærer jeg hadde i forrige uke faktisk) fortalte om filmen og sa "sånn er mennesker i USA. Er det ikke sykt?". Bowling for Columbine er en saitirisk belysning av en problemstilling, som poengtert før. Ikke et faktabasert representativt verk for 300 millioner mennesker. 8465645[/snapback] Men da er det læreren det er noe feil med, ikke filmen i seg selv. Jeg hadde en lærer på ungdomsskolen som var så imot USA du kunne bli. Hun påvirket meg ikke nok til at jeg fikk den samme innstillingen, men det hadde hun nok greid hvis jeg ikke hadde fulgt med på nyhetsbildet og verdenssituasjonen selv, samt lese en del på nettet. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Det mest tankevekkende med BfC er hvordan folk lar seg så enkelt manipulere av propaganda. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Ikke helt enig... Selv om det finnes variasjoner og også absolutt det som er for mye sterkere våpenkontroll i USA, er det ikke noen kuriositet det som dokumenteres i filmen. Det er et trekk ved den amerikanske kulturen, den amerikanske personligheten og den kan så absolutt debatteres og kritiseres. 8466425[/snapback] Ikke med filmen som bevismateriale. Begrunnelse har jeg allerede gitt. JBlack: Enig. Har sett mye USA-hat komme ut av folk som bare har sett den filmen. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) JBlack: Enig. Har sett mye USA-hat komme ut av folk som bare har sett den filmen. 8466485[/snapback] Det blir for enkelt å kalle kritikk eller debatt av våpenproblematikk i USA for USA-hat. Det bare avsporer debatten. Endret 25. april 2007 av pax1 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 JBlack: Enig. Har sett mye USA-hat komme ut av folk som bare har sett den filmen. 8466485[/snapback] Det blir for enkelt å kalle kritikk eller debatt av våpenproblematikk i USA for USA-hat. 8466504[/snapback] Det jeg kommer med er kritikk og debatt av våpenproblematikken. Det jeg har sett mange komme med er å kalle alle amerikanere (da også amerikanere bosatt i Norge) for tankeløse idioter som er glade i å drepe, religiøse fanatikere og lignende av det slaget. USA er et ekstremt kontrastfylt land, med folk av absolutt alle slag. Det er så langtifra en homogen gruppe som du kan få det. Når skal folk skjønne dette? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 JBlack: Enig. Har sett mye USA-hat komme ut av folk som bare har sett den filmen. 8466485[/snapback] Det blir for enkelt å kalle kritikk eller debatt av våpenproblematikk i USA for USA-hat. Det bare avsporer debatten. 8466504[/snapback] Marley var da ikke så spesifikk i sin påstand. Personlig er jeg av den formening at BfC avsporer debatten med sin skjeve fremstilling. Når folk referer til BfC så taper debatten seg. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) JBlack: Enig. Har sett mye USA-hat komme ut av folk som bare har sett den filmen. 8466485[/snapback] Det blir for enkelt å kalle kritikk eller debatt av våpenproblematikk i USA for USA-hat. 8466504[/snapback] Det jeg kommer med er kritikk og debatt av våpenproblematikken. Det jeg har sett mange komme med er å kalle alle amerikanere (da også amerikanere bosatt i Norge) for tankeløse idioter som er glade i å drepe, religiøse fanatikere og lignende av det slaget. Slike generaliseringer og karekteriseringer er åpenbart bare tull og har ikke noe med debatt rundt våpenproblematikk å gjøre. Men jeg kan ikke se at noen har skrevet det her (denne tråden eller de jeg har lest)... Og jeg ser heller ikke hva det har å gjøre med BFC som utgangspunkt for debatt rundt våpenproblematikk i USA?? Endret 25. april 2007 av pax1 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Slike generaliseringer og karekteriseringer er åpenbart bare tull og har ikke noe med debatt rundt våpenproblematikk å gjøre. Men jeg kan ikke se at noen har skrevet det her (denne tråden eller de jeg har lest)... Og jeg ser heller ikke hva det har med BFC som utgangspunkt for debatt rundt våpenproblematikk i USA?? 8466536[/snapback] Du brukte filmen som et faktabasert grunnlag for kritikken mot den amerikanske kulturen (som forøvrig er ikke-eksisterende da den er for polarisert) i ditt innlegg litt lengre opp. Derfor svarte jeg på måten jeg gjorde. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Slike generaliseringer og karekteriseringer er åpenbart bare tull og har ikke noe med debatt rundt våpenproblematikk å gjøre. Men jeg kan ikke se at noen har skrevet det her (denne tråden eller de jeg har lest)... Og jeg ser heller ikke hva det har med BFC som utgangspunkt for debatt rundt våpenproblematikk i USA?? 8466536[/snapback] Du brukte filmen som et faktabasert grunnlag for kritikken mot den amerikanske kulturen (som forøvrig er ikke-eksisterende da den er for polarisert) i ditt innlegg litt lengre opp. Derfor svarte jeg på måten jeg gjorde. 8466543[/snapback] Kan du være mer konkret i hva du henviser til?.. Hva er det jeg kritiserer i den amerikanske kulturen? Endret 25. april 2007 av pax1 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Ikke helt enig... Selv om det finnes variasjoner og også absolutt de som er for mye sterkere våpenkontroll i USA, er det ikke noen kuriositet det som dokumenteres i filmen. Det er et trekk ved den amerikanske kulturen, den amerikanske personligheten og den kan så absolutt debatteres og kritiseres. Det er ikke uten grunn at den første reaksjon fra det hvite hus var: "[bush] was horrified and his immediate reaction was one of deep concern for the families of the victims, the victims themselves, the students, the professors and all the people of Virginia who have dealt with this shocking incident," Perino said in a statement. "His thoughts and prayers are with them. The president believes that there is a right for people to bear arms, but that all laws must be followed," 8466425[/snapback] Jeg henviser til dette innlegget. Bruk snapback om du vil se det originale. Å kalle det Bowling for Columbine fremstiller som amerikansk kultur for et "trekk" på generell basis blir usannheter. Også av grunner jeg har poengtert tidligere. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Å kalle det Bowling for Columbine fremstiller som amerikansk kultur for et "trekk" på generell basis blir usannheter. 8466588[/snapback] Der er jeg dypt uenig med deg, jeg tror du tar grundig feil. Mener absolutt at mye av det som påpekes er trekk i amerikans (våpen-)kultur. Retten til å bære våpen og 2nd amendment er ikke noe kuriøst i amerikansk kultur. Dette er ting som blir debattert på presidentkandidat-nivå i valgkamper, som blir tatt opp av høyesterett, som er førsteside-stoff. Og 2nd amendment selv nyter veldig stor støtte i det amerikanske folk.. Noen få er helt imot, mens en del er for sterkere kontroll, men retten i seg selv er "gude-gitt" og hellig. Og man kan vel ikke nekte for at USA har en våpenproblematikk? (Eller i så fall, hvis du mener at de ikke har det hadde det vært greit å vite det for da blir diskusjonen i så fall en helt annen). Endret 25. april 2007 av pax1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå