Gå til innhold

ÆØÅ i fstab/smbfs

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å sette opp 2 nettverksshares via fstab (jeg vil ha de som "disker", ikke "servertilkoblinger"), men har et problem med æ,ø og å (og antagelig alt annet som ikke er ACSII)

Dette er guiden jeg bruker

https://help.ubuntu.com/community/MountWind...aresPermanently

Dette er oppføringen min i fstab (den funker helt fint, er på 1 linje)

//vvs-v2/apps /media/apps smbfs credentials=/home/hildenae/.smbpassword,gid=GIDFromAbove 0 0

Her er problemet - æ, ø og å blir til svarte firkanter med ?. Jeg skjønner at det har noe med kodingen å gjøre, men vet ike hva jeg skal gjøre.

58996.jpeg

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper GNU/Linux-systemet ditt bruker det moderne tegnsettet UTF-8 (vanlig som standard), mens nettverksområdet ditt som sannsynligvis ligger på en Windows-maskin bruker det eldre og mer begrensede tegnsettet ISO 8859-1(5) (vanlig som standard). Dermed blir det krøll når man tolker ISO 8859-æøå'er som UTF-8-tegn.

Du kan forsøke å legge til som mount option i fstab: iocharset=iso8859-1

Så får du se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Dette funket ikke noe bedre.

//vvs-v2/apps /media/apps smbfs credentials=/home/hildenae/.smbpassword,gid=GIDFromAbove,codepage=437,iocharset=iso-8859-1  0 0 0 0

Jeg har prøvd meg fram med kombinasjoner av iochareset/codepage og utf-8, iso8859-1 og cp850. 437 var derimot ny. Har ikke prøvd icharset && codepage da :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg løste problemet ved å gå over til CIFS. Det virker som om det fantes nyere guider for dette til Ubuntu.

//10.0.0.3/apps /media/apps cifs credentials=/home/hildenae/.smbpassword,iocharset=utf8,uid=1000,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...