Malvado Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Loven er ment slik at man skal kunne gis adgang til å teste produktet slik som i butikken, at man tilfeldigvis har kjøpt en cpu fra en nettbutikk gir en ikke noen ekstra muligheter for testing som man vanligvis ikke har ved "butikk-kjøp". Jeg mener at du har tatt den i bruk som din egen da du satt den på hovedkortet eller rett og slett sprettet forseglingen. Forbrukerombudet mener også at nettbutikker kan selge en angrefrist vare som ny, loven skal faktisk svinge begge veier. Skal forbrukere ha nytten av angrefrist må de også forvente a de kan få et produkt som har vært testet. Ingen seriøse butikker gjør det siste men det er deres mening iallefall. Kan hende du får benytte angreretten på dette produktet men bli ikke overasket om de nekter deg det. Mvh e 8469410[/snapback] Her motsier du deg selv desverre. Kunden behøver ikke å oppgi noen grunn når man benytter seg av angrefristen, la oss si at kunde a kjøper seg et skjermkort som er anonsert på ukens tilbud, når han da innstallerer det finner han fort ut at støynivået ikke er akseptabelt for ham. Han benytter seg av angrerettet og får refundert pengene - frakt. Den eneste grunnen til at vi har angrerett er nettop fordi at nettet ikke gjenspeiler et produkt like godt som en fysisk butikk kan , man har heller ikke samme kontakt med selger og får like god informasjon som man kunnet fått. Angreretten er for å beskytte både forbruker og seriøse selgere. Man kan rett og slett ikke si til en kunde at angreretten kun gjelder når et produkt er ubrukt, av den grunn av at kunden har rett til å prøve produktet først for å nettop danne seg en mening. Forøvrig så kan man ved butikk kjøp : *Be om en demonstrasjon av varen. *Be om å få se varen fysisk. *Spørre om kompatibilitet og bruksområdet... Når det gjelder å selge varen som ny så er selger pliktig til å informere om at det er en vare som har vært tatt i bruk, som regel så ordner de det ved å senke prisene noe på den og legge den ut som demovare. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Man kan rett og slett ikke si til en kunde at angreretten kun gjelder når et produkt er ubrukt, Så jeg kan kjøpe et sett med underbukser på nettet, og så bruke de i 13,5 dager for så å sende de tilbake? Selv om jeg innrømmer ovenfor butikken at jeg har brukt dem? Mer seriøst så skal varen leveres tilbake i samme tilstand som kunden fikk den i. Når kjølepasten ikke lenger er der, så er det ikke i samme tilstand. Jeg tror dog ikke mange selgere vil krangle om de småkronene det dreier seg om. Det kalles god kundebehandling/service, men jeg ser ikke på det som en plikt. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Mer seriøst så skal varen leveres tilbake i samme tilstand som kunden fikk den i. Det er her du tar feil. Hvor grensen går er diffust, men det burde være nokså opplagt at "tilnærmet samme" og "samme" ikke betyr det samme. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Man kan rett og slett ikke si til en kunde at angreretten kun gjelder når et produkt er ubrukt, Så jeg kan kjøpe et sett med underbukser på nettet, og så bruke de i 13,5 dager for så å sende de tilbake? Selv om jeg innrømmer ovenfor butikken at jeg har brukt dem? Mer seriøst så skal varen leveres tilbake i samme tilstand som kunden fikk den i. Når kjølepasten ikke lenger er der, så er det ikke i samme tilstand. Jeg tror dog ikke mange selgere vil krangle om de småkronene det dreier seg om. Det kalles god kundebehandling/service, men jeg ser ikke på det som en plikt. 8481193[/snapback] Det er selvsagt en del produkter som er untatt denne regelen, så der bommer du litt med eksempelet ditt, underbukser er ikke en vare som du vanligvis du får byttet i en forretning om du da ikke kommer tilbake med ubrutt forsegling. Bruk da sunn fornuft mann isteden for å kverrulere for ditt eget argument, hva ER det som gjør at en vare som er verdt 1300-1500 Kroner skal være usalgbar pga at det har blitt forbrukt kjølepasta til en verdi av 1-5 kroner? Denne Kjølepastaen kommer ferdigmontert på HS til cpu og du må ta i bruk den om du monterer cpu og tester den i systemet ditt. Tror ikke Webshoppene har noe problem med å erstatte kjølepastaen for å si det sånn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+78912asdf Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Hei igjen! Takk for gode svar! Følte ingen bred enighet her, så jeg gikk rett til løven: Ringte inn til NetshopOslo og hørte med de akkurat nå, og der fikk jeg heller ingen konkrete svar, men tonen var iallefall positiv på oppfylt kriterier for bruk av angrerett! Fikk som beskjed å sende inn prosessoren til dem, så skulle "angrerett-gutta" sjekke det ut. Men jeg går utifra at alt er i orden når jeg først fikk lov til å sende den inn. De skal sikkert bare sjekke om den funker. Sier ifra når jeg får beskjed! Endret 27. april 2007 av Slettet+78912asdf Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Mitt inntrykk er at ihvertfall de store butikkene som har vært på nett en stund og satser på å gi et seriøst inntrykk (PS Data, Komplett, Netshop og MPX) ikke pleier å være spesielt vrange når man bruker angreretten. Har riktignok bare angret hos PS Data og Komplett selv, men der har det aldri vært problemer. Små veldig billige butikker er det mye verre med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå