Gjest Slettet+78912asdf Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Hei, Det jeg lurer på, er om jeg kan bruke angreretten når emballasjen på CPUen (Intel E6400 Boxed) er brutt, og at jeg fjernet kjølepastaen som satt på ribba+vifta som fulgte med, og satte på Arctic Silver... Dette gjorde jeg selvfølgelig FØR jeg testet ut om CPUen passet hovedkortet noe det ikke gjorde... CPUen er ubrukt, men vil de godta å få tilbake vifta uten kjølepasta? (Renser det med ArtiClean 1 & 2 greiene). Hvis det er noen som lurer, så skulle jeg egentlig ha 939 CPU.. Så dum så dum... Endret 27. april 2007 av Slettet+78912asdf Lenke til kommentar
Zash Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Er vell bare å kontakte de du kjøpte den av... Hvis ikke de tar den tilbake kan du jo alltids selge den brukt å ikke tape så altfor mye penger.. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Tviler STERKT på at det der kan gå under angreretten. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Så lenge varen ikke kan leveres tilbake i samme stand som da du kjøpte den tviler jeg på at de godtar dette. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Det er ikke krav om at emballasjen skal være ubrutt, men jeg tror du mistet angreretten når du fjernet kjølepastaen. Produktet skal leveres tilbake i tilsvarende stand som du mottok det. Lenke til kommentar
Sceolan Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Tjaha, at emballasjen er brutt skal ikke ha noe betydning.., og slike varer blir uansett solgt som "demo" eller lignende, så da er det forbehold om at varen kan ha vært testet, og dermed må man jo uansett ha ny goop, dvs. man bør i alle fall. Vil så absolutt si at varen er i "tilnærmet" samme stand selv om du har tatt bort den originale goop'en på ribba. Du kan jo eventuellt tilby og sende med en bitteliten goop dasj :-). Endret 23. april 2007 av Sceolan Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Varen skal bare kunne leveres tilbake i tilnærmet samme stand, ikke tilsvarende. Siden kjølepastaen er en bagatellmessig del av varen og blir ødelagt når man tar den i bruk tror jeg du skal kunne levere den tilbake på angrerett. Hvis du har kjøpt den hos en billig jallabutikk kommer de nok til å nekte. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Det kommer nok litt an på butikken der du kjøpte den. Hør med de så kanskje det løser seg raskere enn du tror. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Sorry for fjortis emnetittelet, men det var ikke nok plass da synes jeg du skal skrive det om slik at emne blir bedre. fjortistegn/sms-sråk hører ikke hjemme i en topic Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Varen skal bare kunne leveres tilbake i tilnærmet samme stand, ikke tilsvarende. Siden kjølepastaen er en bagatellmessig del av varen og blir ødelagt når man tar den i bruk tror jeg du skal kunne levere den tilbake på angrerett. Hvis du har kjøpt den hos en billig jallabutikk kommer de nok til å nekte. 8453864[/snapback] For å sitere angrerettsloven: "§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten Angreretten gjelder ikke a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side" Spørsmålet blir om det kan betraktes som "tilnærmet samme stand" når han har fjernet den originale kjølepastaen. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Kjølepastaen er nok en uvesentlig del av varen, om det hadde vært noe feil med cpu så hadde ikke kjølepastaen vært årsaken uansett. Nei det bør gå bra å bruke angreretten her ja. Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) hvis du renser prosessoren sikkelig(fjerner _all_ ny kjølepasta. og kansje bare legger ved kjølepastaen i eska, "limer" igjen eska og sender igjen så tipper jeg det burde gå greit.(evt bare sende inn uten noe kjølepasta på...) Musa edit: i en periode(tror det var på amd prosessorer) så sto det i garantivillkårene at du mistet garanti o du brukte 3parts kjølepasta(!!)... så hvis du sier til butikken at du har satt på ny kjølepasta så tør jeg vedde på de nekter deg angrerett... Endret 24. april 2007 av general musa Lenke til kommentar
Panter Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Kjølepastaen er nok en uvesentlig del av varen, om det hadde vært noe feil med cpu så hadde ikke kjølepastaen vært årsaken uansett. Om noe er en uvesentlig del spiller ingen rolle, varen skal leveres tilbake i tilnærmet samme stand. Om viften hadde blitt malt rosa så hadde det ikke gått utover bruksverdien, kjøleren fungerer fordet, men den er altså ikke i tilnærmet samme stand. Jeg ville ihvertfall aldri godtatt å ha betalt full pris og når jeg mottar den er den brukt slik som beskrevet her. Jeg tar det som en selvfølge at alle seriøse butikker må selge den som demovare, ergo kan ikke angreretten brukes. Endret 24. april 2007 av Panter Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Utfra beskrivelsen din er ikke kriteriene dine for "tilnærmet samme stand" de samme som Forbrukerrådets. Kriteriene er langt mindre strenge enn at varen skal kunne selges som ny. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Så spørs det også hvor mye problemer og dårlige PR butikken gidder å lage for de småkronene det er snakk om her. Nei, ta kontakt med butikken så finner du det ut.. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) At man nok kommer til en løsning skal jeg være enig i, men å regne med man kan benytte angreretten og få returnert varen fult ut mener jeg er feil. Å selge en slik B-vare som ny vare vil også gi butikken meget dårlig PR. Skal den selges som Demo-vare el må "noen" ta kostnaden. Endret 24. april 2007 av Panter Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Skal den selges som Demo-vare el må "noen" ta kostnaden. Og det er butikken. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Du kan jo ikke teste en prosessor uten at kjølepastaen på ribben går i stykker... Så det burde ikke være noe problem. Bare vask den godt du... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 At man nok kommer til en løsning skal jeg være enig i, men å regne med man kan benytte angreretten og få returnert varen fult ut mener jeg er feil.Å selge en slik B-vare som ny vare vil også gi butikken meget dårlig PR. Skal den selges som Demo-vare el må "noen" ta kostnaden. 8465135[/snapback] Du må nok lære deg litt mer om hvordan angreretten fungerer. Varen er identisk med hva som ble levert minus kjølepastaen. Denne ville uansett blitt borte om kunden monterte produktet. Om selger må selge varen som demovare etterpå er uvesentlig, slikt svinn må desverre netbutikker ta på seg men dette tar de igjen i og med de ikke har de samme kostnadene som de som har utsalgsteder har. Uansett så er det ikke det store problemet da de får solgt demovarer til en noe redusert pris. Det er altså ingen tvil om at kjøper kan benytte seg av angreretten uten å måtte begrunne det og få refundert beløpet han har betalt - frakt. Lenke til kommentar
elaka Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Loven er ment slik at man skal kunne gis adgang til å teste produktet slik som i butikken, at man tilfeldigvis har kjøpt en cpu fra en nettbutikk gir en ikke noen ekstra muligheter for testing som man vanligvis ikke har ved "butikk-kjøp". Jeg mener at du har tatt den i bruk som din egen da du satt den på hovedkortet eller rett og slett sprettet forseglingen. Forbrukerombudet mener også at nettbutikker kan selge en angrefrist vare som ny, loven skal faktisk svinge begge veier. Skal forbrukere ha nytten av angrefrist må de også forvente a de kan få et produkt som har vært testet. Ingen seriøse butikker gjør det siste men det er deres mening iallefall. Kan hende du får benytte angreretten på dette produktet men bli ikke overasket om de nekter deg det. Mvh e Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå