Xanitra Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Jeg vurderer å studere til høsten, men er nå i fast jobb.. Kommer vel til å tjene 140 000 til sammen før august kommer å jeg skal begynne å studere. men er det ikke slik at man ikke får studielån om man har tjent en viss sum? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Lån får du uansett, men hvis du har tjent for mye får du ikke stipend. I 2007 kan du ikke ha tjent mer enn kr 116 983 hvis du skal ha fullt stipend. Hele leksa her: http://lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=5562 EDIT: Dette betyr ikke at du får mindre penger utbetalt, men at lite eller ingenting er stipend. Altså kommer ikke "smellen" før lånet skal betales tilbake igjen. Endret 23. april 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
Xanitra Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 ok, takker for det. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Borteboer stipend får du uansett inntekt, gjør du ikke ? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Studenter får ikke borteboerstipend, det er for vgs-elever som bor hjemmefra. Er du folkeregistrert et annet sted enn studiestedet kan du inntil fylte 25 år få reisestipend, men dette er noe som inngår i totalsummen. Man får altså ikke mer enn en student med foreldre som bor i nabokvartalet til universitetet får, for å si det sånn. http://lanekassen.no/templates/Page____5678.aspx Uansett pleier ikke reisestipendet å være så mye å skryte av. Skjønner ikke helt hva kassa legger til grunn når de regner det ut. EDIT: Jeg kan forresten umulig tenke meg at, eller for den saks skyld hvorfor, reisestipendet skulle være "fredet" fra inntektsgrensen. Endret 23. april 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Siden du bare skal studere høst i år kan du tjene 280.000 før du mister stipendet. Du får først utbetalt alt som lån, og deretter omgjøres 33000 til stipend hvis du består alle eksamener. Lenke til kommentar
sun360 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Så for studenter så har det ingenting å si om de bor hjemme eller borte, med tanke på stipend ( "borteboerstipend")? Må bare være sikker... - sun360 Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Studenter som bor hjemme hos foreldre får ikke omgjort 40% av lånet til stipend ved bestått eksamen. Man får like mye penger, men hele summen er lån som skal tilbakebetales. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå