Gå til innhold

Anbefaling kamera 4-5000 n.kr(kompakt eller SLR)

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg et kamera til 4-5000 kroner. Har lett litt rundt og lest litt, og kommet fram til at kanskje Panasonic FZ 50 kunne passe for meg. Er helt nybegynner på fotografering, men ønsker meg et kamera som jeg kan vokse med og som har de fleste muligheter med manuelle innstillinger.

En av hovedgrunnene til at jeg ser på FZ 50 er at det har ringer på objektivet som man kan stille inn fokus og zoom med. Det er noe jeg tror jeg vil savne ved enkelte av de andre superzoom-kameraene.

Men jeg lurer selvfølgelig på om dere har andre anbefalinger som kanskje er bedre, eventuelt om et SLR-kamera som Nikon D40 kunne vært bra/bedre. Liker jo muligheten med den voldsomme zoomen som FZ 50 har. Vet selvfølgelig at man kan få tele-objektiver til speilrefleks, men da ryker jo budsjettet litt og det er kanskje litt tungvindt å dra med seg flere objektiver i tilfelle man trenger det.

Hvilke erfaringer har dere med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Olympus E-330 m/14-45 på Japanphoto.no til 3999,- er også et kupp! med den kan du bruke skjermen som søker akkurat som på et kompakt.

8457386[/snapback]

Det er virkelig et kupp!

Husk at en kan kjøpe 40-150mm (tilsvarende 80-300mm) for bare 999 hos japanphoto utenom. Dette er en telezoom der en får virkelig mye for pengene.

Lenke til kommentar

E-330 har ord på seg for å gi bedre bildekvalitet enn E-500, og i tillegg får du "Live View" med vridbar (tilt) skjerm.

Olympus er typisk svært bra "dagslys kamera", mens Canon og Nikon byr på litt mer fleksibilitet.

Olympus gir fremragende farger til bla. naturfotografering, mens Canon og Nikon av enkelte oppfattes som litt bedre på varme farger og kanskje passer bedre til reise-, folk- og kulturfotografering.

Olympus gir god valuta med objektivene sine, best i denne gruppen.

Nikon D40 er kanskje det beste begynnerkameraet akkurat nå, men som Canon er god optikk atskillig dyrere enn hos Olympus.

Canon og Nikon har ikke "Live View" søker funksjon, men søkerene er til gjengjeld større og lysere.

Bildekvaliteten er bra for alle, men ergonomien er ganske så ulik. Prøv deg fram og kjennhva som føles "riktigst" for deg.

Se deg ikke blind på pris for selve kamerahuset, det er gjerne optikken som koster. Om noen år ønsker du kanskje en oppgradering av utstyret ditt og gode objektiv benytter du gjerne lengst mens huset byttes ut.

Les litt i www.digit.no og www.dpreview.com

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...