Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

S-Bus gjennom en UTP-kabel?

Anbefalte innlegg

Pr. dags dato har jeg en ISDN-boks på det som tidligere var et gutterom, nu mere et barnerom. Fra denne ISDN-boksen har jeg trukket en S-Bus til PC´en inn på stua. Denne har ikke mer enn 2 par. I forbindelse med ADSL gikk jeg til innkjøp av en 30 meter langt UTP-kabel for å få forbindelse mellom ADSL-modemet og splitteren som er montert ved ISDN-boksen.

Men i stedet for å legge opp denne UTP kabelen ved siden av S-Bus så tenkte jeg å benytte er par ledige par i UTP-kabelen (ADSL tar jo bare 1 par) og kjøre S-bus gjennom dette.

Det er imidlertid foreløpig uten hell og før jeg eventuelt begynner med en meget utvidet felisøking spør jeg derfor følgende spørsmål:

Er det mulig å benytte UTP kabel som S-Bus?

Mvh Ronnie "The Runner"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er imidlertid foreløpig uten hell og før jeg eventuelt begynner med en meget utvidet felisøking spør jeg derfor følgende spørsmål:

Er det mulig å benytte UTP kabel som S-Bus?

Mvh Ronnie "The Runner"

Det skal ikke være noe problem, sikker på at du kobler rett og terminerer korrekt?

Jeg har noe dokumentasjon jeg kan sende deg pr mail hvis du gir meg adressen.

Lenke til kommentar

Det skal vere uproblematisk med S-Bus over UTP.

Det er denne kabelen jeg selv bruker ved ny installasjon.

S-Bus benytter de 4 midterste trådene i rj45 pluggen. Dette tilsvarer set 5-4/3-6 på uttaket (Eller par1 & 3 om du vil).

De resterende kan du bruke til ADSL. Siden det kun bruker 1par, så kobles dette paret til set5-4/par1 på uttaket for adsl.

Merk:

ISDN trenger ikke terminerte uttak på linjer under 100m (+/-).

Telenor anbefaler ikke mer en _5m_ fra splitter til modem. Uvist av hvilke grunn. Avstand fra modem til pc er derimot tilnermet fri.

Lenke til kommentar

Merk:

ISDN trenger ikke terminerte uttak på linjer under 100m (+/-).

Telenor anbefaler ikke mer en _5m_ fra splitter til modem. Uvist av hvilke grunn. Avstand fra modem til pc er derimot tilnermet fri.

I og med at jeg hadde allerede en S-Bus trukket opp fulgte jeg pinnefordelingen som var der fra før.

ADSL funker veldig bra gjennom to tråder som er strukket fra splitter til modem og avstanden er 30 meter. men ISDN har jeg ennå ikke fått til å funke så da er spørsmålet om koblingen min er riktig eller om jeg ikke har fått full kontakt i RJ-45 inn til ISDN-boksen.

Blir spennende når jeg får se dokumentasjonen som er sendt til meg. Yahoo mail er jævlig tregt om dagen.....

Mvh Ronnie "The Runner"

Lenke til kommentar

Vel, det viser seg at det var dårlig kontakt et eller annet sted. I og med at en modulærtang ikke er en del av mitt standard verktøysett, så skal man ikke se bort i fra at en ekstra dytt på pinnene med en skrutrekker gjorde susen.

Takk for all hjelp jeg har fått vedrørende diverse spørsmål om kabling. Kanskje litt flaut nå i etterkant med tanke på spørsmålet om en Cat 5 kabel kan brukes til S-Bus....... Men, men har man et brukernavn som mitt så kan man kanskje ikke forvente annet? :D

Mvh Ronnie "The Runner"

PS! Mailen kom frem den, sent men godt (egentlig ikke godt heller fordi jeg hadde den dokumentasjonen fra før, but who cares:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...