Gå til innhold

RAID-feil under oppstart av Windows


Anbefalte innlegg

Hei, nå trenger jeg virkelig deres hjelp!

 

 

Har en maskin, som er satt opp med RAID 0. Når jeg nå prøver å startet den opp, så kommer det under status på raid (FAILED).

 

Hva kan jeg gjøre?

 

Jeg har mye viktig data som jeg IKKE kan miste.

 

Dersom jeg sletter RAIDet og prøver å sette det opp opp på nytt, hva skjer da?. Vil all data være borte?

 

Som sagt, er det veldig viktig at data ikke forsvinner. Jeg har helt nødt til å ha ut dataen.

 

Selvsagt, måtte dette skje, den dagen da backup skulle tas!

 

 

Håper noen av dere kan hjelpe meg!

 

På forhånd takk!

 

ChrisEge

 

PC-spes

* 1 Asus P5GDC Pro, I915P, Socket-775, ATX SATA, GbLAN, DDR/DDR2, Raid, PCI-Ex16

* 1 In-Win S508 Midi Tower ATX Sort Kabinett m/350W Power

* 1 Intel Pentium 4 640 3.2GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

* 2 Maxtor DiamondMax 10 250GB SATA2 16MB 7200RPM NCQ

* 1 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

* 1 Sony DVD-brenner DWQ30AB2 IDE OEM Black DVD+R/+RW and DVD-R/-RW (Dual Layer)

* 1 MSI GeForce 6200LE 128MB DDR, PCI-Express, NX6200LE-TD128E, Retail

* 1 Maxtor OneTouch II USB2.0/Firewire 300GB 16MB 7200RPM

* 1 Norton Internet Security 2006 Norsk Fullversjon

* 1 TwinMOS DDR2 PC4300 1024MB CL4 64M*8/16chip, 533MHz, 240pin

* 1 TwinMOS DDR2 PC4300 1024MB CL4 64M*8/16chip, 533MHz, 240pin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du sletter arrayet og så bygger det opp igjen er nok alt sammen vekk ja.

Når lagde du dette Raid0-arrayet?

Du vet det at alt på diskene forsvinner når du setter de i et raid-array? Så du kan ikke ha to disker med masse rart på, og så sette de i raid og beholde det som var på det...

8453290[/snapback]

 

Neida, det er over et år siden dette raidet ble satt opp. Da ble det satt opp på blanke/nye disker, og alt har funkert fint frem til nå!

 

Problemmet er bare at nå vil det ikke virke, og jeg må ha ut dataen!

Endret av chrisege
Lenke til kommentar
Da er jeg nok ikke rette mannen til å svare på dine spørsmål, desverre. Heldigvis har ikke mitt raid0-array streiket noe enda.

 

Du har ikke en funksjon i raid-kontrolleren din som kan skjekke og/eller fikse arrayet da?

8453902[/snapback]

 

Tror ikke det!, men skal sjekke!

 

 

Det er ikke noen andre som har noen tips her?

Lenke til kommentar

RAID 0 har ingen feiltoleranse, så hvis en av diskene er død så har du mistet data :( Det går ikke an å "fikse" med å bytte en disk. Hvis du vil ha feiltoleranse og ytelse så må du ha en RAID kontroller som støtter RAID 1+0.

 

Men lykke til!

Lenke til kommentar

OK,

 

Da tar vi utgangspunkt i at data er bort. Da har vi et h******* problem, men det får så være, det får vi bare ta, når vi ikke kjøre backup oftere.

 

Men, si at jeg har to disker på 250 GB, hvordan setter jeg disse opp får å få det sikrest mulig (altså 1 disk kan dø, det er bare å ersatte denne!) Jeg trenger ikke mer plass en 250GB

Lenke til kommentar
OK,

 

Da tar vi utgangspunkt i at data er bort. Da har vi et h******* problem, men det får så være, det får vi bare ta, når vi ikke kjøre backup oftere.

 

Men, si at jeg har to disker på 250 GB, hvordan setter jeg disse opp får å få det sikrest mulig (altså 1 disk kan dø, det er bare å ersatte denne!) Jeg trenger ikke mer plass en 250GB

8466205[/snapback]

 

jeg har flere ganger reddet dataen etter at jeg har mistet raid 0 oppsettet mitt (derfor jeg sluttet med raid 0), det går ann så lenge begge diskene er ok, og man ikke har slettet eller lignende fra diskene.. man må også vite hvordan raid oppsettet var partisjonert.. jeg kan se om jeg har oppskriften på hvordan man gjorde det vist det er interessant ??

Lenke til kommentar
Men, si at jeg har to disker på 250 GB, hvordan setter jeg disse opp får å få det sikrest mulig (altså 1 disk kan dø, det er bare å ersatte denne!) Jeg trenger ikke mer plass en 250GB

8466205[/snapback]

RAID 1. Diskene speiles og dataen er kopiert på begge diskene. Streiker en har du alt på den andre. Ulempen er at du ikke får ytelsen til RAID 0 og at 250 + 250 = 250.

 

Hvis du vil ha ytelsen til RAID 0 samtidig som du har "sikkerheten" til RAID 1 kan du gå for RAID 10 (også kallt RAID 1+0), men da trenger du minst fire disker.

Lenke til kommentar
OK,

 

Da tar vi utgangspunkt i at data er bort. Da har vi et h******* problem, men det får så være, det får vi bare ta, når vi ikke kjøre backup oftere.

 

Men, si at jeg har to disker på 250 GB, hvordan setter jeg disse opp får å få det sikrest mulig (altså 1 disk kan dø, det er bare å ersatte denne!) Jeg trenger ikke mer plass en 250GB

8466205[/snapback]

 

jeg har flere ganger reddet dataen etter at jeg har mistet raid 0 oppsettet mitt (derfor jeg sluttet med raid 0), det går ann så lenge begge diskene er ok, og man ikke har slettet eller lignende fra diskene.. man må også vite hvordan raid oppsettet var partisjonert.. jeg kan se om jeg har oppskriften på hvordan man gjorde det vist det er interessant ??

8466327[/snapback]

 

Meget intressert!

Lenke til kommentar
OK,

 

Da tar vi utgangspunkt i at data er bort. Da har vi et h******* problem, men det får så være, det får vi bare ta, når vi ikke kjøre backup oftere.

 

Men, si at jeg har to disker på 250 GB, hvordan setter jeg disse opp får å få det sikrest mulig (altså 1 disk kan dø, det er bare å ersatte denne!) Jeg trenger ikke mer plass en 250GB

8466205[/snapback]

 

jeg har flere ganger reddet dataen etter at jeg har mistet raid 0 oppsettet mitt (derfor jeg sluttet med raid 0), det går ann så lenge begge diskene er ok, og man ikke har slettet eller lignende fra diskene.. man må også vite hvordan raid oppsettet var partisjonert.. jeg kan se om jeg har oppskriften på hvordan man gjorde det vist det er interessant ??

8466327[/snapback]

 

 

Men hvis begge diskene er OK så har vel ikke arrayet status som FAILED? Bare lurer litt, siden dette kan dukke opp også på min arbeidsplass...

Lenke til kommentar

Det som kan skje, og gir slike resultater er feil oppsett av HD i raid controller eller oppgardert bios etc.

 

Prøv bytte diskene i oppsett. Velg disk 0 så 1, funker ikke dette så bytt.

 

Har du skiftet kontroller eller hovedkort må du skifte tilbake til det gamle, ta backup, så nytt.

 

Raid0 er et system med høy risk. Men visst ikke du har oppgardert bios, raid controller(på hk eller seperat) så skal du få det opp å gå igjen. Viktig er å ikke lage nytt array eller på noen måte svare ja på spørsmål om fjerne data :) som du helt sikkert vet.

 

Jeg har hatt samme problemer som du beskriver flere ganger. Heldigvis har jeg hatt backup som bare var noen dager gammel. Men den eneste grunnen til at jeg har mistet data er utolmodighet :) Så lenger HW er samme og diskene er oppe å går vil det gå greit. Prøv deg forsiktig fram.

 

Lykke til

 

Hei, nå trenger jeg virkelig deres hjelp!

 

 

Har en maskin, som er satt opp med RAID 0. Når jeg nå prøver å startet den opp, så kommer det under status på raid (FAILED).

 

Hva kan jeg gjøre?

 

Jeg har mye viktig data som jeg IKKE kan miste.

 

Dersom jeg sletter RAIDet og prøver å sette det opp opp på nytt, hva skjer da?. Vil all data være borte?

 

Som sagt, er det veldig viktig at data ikke forsvinner. Jeg har helt nødt til å ha ut dataen.

 

Selvsagt, måtte dette skje, den dagen da backup skulle tas!

 

 

Håper noen av dere kan hjelpe meg!

 

På forhånd takk!

 

ChrisEge

 

PC-spes

    * 1 Asus P5GDC Pro, I915P, Socket-775, ATX SATA, GbLAN, DDR/DDR2, Raid, PCI-Ex16

    * 1 In-Win S508 Midi Tower ATX Sort Kabinett m/350W Power

    * 1 Intel Pentium 4 640 3.2GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

    * 2 Maxtor DiamondMax 10 250GB SATA2 16MB 7200RPM NCQ

    * 1 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

    * 1 Sony DVD-brenner DWQ30AB2 IDE OEM Black DVD+R/+RW and DVD-R/-RW (Dual Layer)

    * 1 MSI GeForce 6200LE 128MB DDR, PCI-Express, NX6200LE-TD128E, Retail

    * 1 Maxtor OneTouch II USB2.0/Firewire 300GB 16MB 7200RPM

    * 1 Norton Internet Security 2006 Norsk Fullversjon

    * 1 TwinMOS DDR2 PC4300 1024MB CL4 64M*8/16chip, 533MHz, 240pin

    * 1 TwinMOS DDR2 PC4300 1024MB CL4 64M*8/16chip, 533MHz, 240pin

8450034[/snapback]

Lenke til kommentar

OK, da har jeg fått konstatert det jeg ikke ville, den ene harddisken er død!

 

Er det noen gode "kjæringråd" jeg kan prøve for å få disken til å svive en liten stund, slik at jeg kan få ut dataen fra disken. Er kun snakk om at disken må svive i en time eller så, så jeg får tatt kopi!

 

Mener jeg har sett noen tråder om det, men finner de ikke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...