JKJK Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Hei! Har store planer om å sette opp en virtuell smoothwall router. Har satt i 2 ekstra nettkort i host-serveren (windows 2003). Skal sette opp en router for et gjestenett, og vi har fått èn ofisiell ip-adresse som skal stå på nettkortet mot "utsiden". Problemet er at bridging fungerer ikke hvis det fysiske nettkortet på serveren ikke har ip-adresse, men den ène ofisielle ipadressen jeg har fått, må jo det virtuelle nettkortet ha. Å kjøre NAT ser jeg heller ikke an som noen løsning, da det vil bli dobbelt NAT av dette, noe som ikke er ønskelig. Går det ikke an å få VMWare server free til å "ta over" et fysisk nettkort, slik at jeg kan sette ip-adressen på det? På forhånd; Takk! Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 ingen vmware eksperter her? Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) ingen vmware eksperter her? 8457511[/snapback] fungerer det ikke om nic ikke har ip på host?? det er jeg ganske sikker på at det skal gjøre.. du kan jo eventuelt bare GI det en IP-adresse? 10.245.34.57 255.255.255.252 for eks (dvs en hvilkårlig private IP-adresse) Endret 24. april 2007 av lohelle Lenke til kommentar
wsp Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 I windows er det fullt mulig å bruke bridging uten å sette ip-adresse på det aktuelle interfacet. Fjern alle bindinger mot dette kortet i nettverksoppsettet på hosten bortsett fra vmware-bridge-bindingen. Vær likevel klar over at din virtuelle maskin ikke vil benytte MAC-adressen til det fysiske nettverkskortet, men en (VMware-range) mac-adresse. Dette er problematisk for enkelte trådløskort, samt at enkelte switcher kan være konfigurert til å kun akseptere gitte mac-adresser, eller kun en mac-adresse pr port. Det samme gjelder dhcp-servere som skal tildele adresser basert på mac-adresse. Bridging er også ofte problematisk for kabelmodemer. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Hei! hva mener du med å fjerne alle bindinger? fjerne klient for microsoft networks, file and printer sharing, tcp/ip osv, slik at kun vmware bridge protocol kun står igjen? Endret 25. april 2007 av JKJK Lenke til kommentar
wsp Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Ja, det var akkurat det jeg mente Dette er forresten mulig både om man har windows eller linux som host os. Endret 25. april 2007 av wsp Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 aha! Skal teste dette i morgen... Takk for tipset! Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Det funka!! Men hovedproblemet viste seg å være at vlanet som var trunka var deaktivert på den ene switchen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå