Gå til innhold

vmware server free - nettverksspørsmål

JKJK

Anbefalte innlegg

Hei!

Har store planer om å sette opp en virtuell smoothwall router. Har satt i 2 ekstra nettkort i host-serveren (windows 2003). Skal sette opp en router for et gjestenett, og vi har fått èn ofisiell ip-adresse som skal stå på nettkortet mot "utsiden". Problemet er at bridging fungerer ikke hvis det fysiske nettkortet på serveren ikke har ip-adresse, men den ène ofisielle ipadressen jeg har fått, må jo det virtuelle nettkortet ha.

Å kjøre NAT ser jeg heller ikke an som noen løsning, da det vil bli dobbelt NAT av dette, noe som ikke er ønskelig. Går det ikke an å få VMWare server free til å "ta over" et fysisk nettkort, slik at jeg kan sette ip-adressen på det?

På forhånd; Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ingen vmware eksperter her?

8457511[/snapback]

fungerer det ikke om nic ikke har ip på host?? det er jeg ganske sikker på at det skal gjøre.. du kan jo eventuelt bare GI det en IP-adresse? 10.245.34.57 255.255.255.252 for eks (dvs en hvilkårlig private IP-adresse)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

I windows er det fullt mulig å bruke bridging uten å sette ip-adresse på det aktuelle interfacet. Fjern alle bindinger mot dette kortet i nettverksoppsettet på hosten bortsett fra vmware-bridge-bindingen.

Vær likevel klar over at din virtuelle maskin ikke vil benytte MAC-adressen til det fysiske nettverkskortet, men en (VMware-range) mac-adresse. Dette er problematisk for enkelte trådløskort, samt at enkelte switcher kan være konfigurert til å kun akseptere gitte mac-adresser, eller kun en mac-adresse pr port. Det samme gjelder dhcp-servere som skal tildele adresser basert på mac-adresse. Bridging er også ofte problematisk for kabelmodemer.

Lenke til kommentar

Hei!

hva mener du med å fjerne alle bindinger? fjerne klient for microsoft networks, file and printer sharing, tcp/ip osv, slik at kun vmware bridge protocol kun står igjen?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...