Simen1 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Det vil jo med andre ord si at den eneste løsningen mot dette er å vise sin forbrukermakt å ikke kjøpe produkter ifra produsenter som DRM beskytter sine produkter.8451133[/snapback] Den finnes flere løsninger. Som f.eks å stemme Venstre. Forbud mot DRM: Venstre mener at enhver som har kjøpt bruksretten til et åndsverk må ha teknologinøytrale muligheter til å bruke det åndsverket som en vil. Det betyr at produsent og teknologileverandør ikke kan styre hvordan borgere for eksempel skal spille av den musikken de har kjøpt.Venstre vil derfor forby såkalt DRM (Digital Rights Management), som er tekniske hindringer for å begrense forbrukernes lovlige rett til å fritt kopiere og anvende informasjon og kultur. I de tilfeller der et forbud er utenfor norsk jurisdiksjon skal produkter som inneholder DRM-teknologi være tydelig merket. Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Det vil jo med andre ord si at den eneste løsningen mot dette er å vise sin forbrukermakt å ikke kjøpe produkter ifra produsenter som DRM beskytter sine produkter.8451133[/snapback] Den finnes flere løsninger. Som f.eks å stemme Venstre. Forbud mot DRM: Venstre mener at enhver som har kjøpt bruksretten til et åndsverk må ha teknologinøytrale muligheter til å bruke det åndsverket som en vil. Det betyr at produsent og teknologileverandør ikke kan styre hvordan borgere for eksempel skal spille av den musikken de har kjøpt.Venstre vil derfor forby såkalt DRM (Digital Rights Management), som er tekniske hindringer for å begrense forbrukernes lovlige rett til å fritt kopiere og anvende informasjon og kultur. I de tilfeller der et forbud er utenfor norsk jurisdiksjon skal produkter som inneholder DRM-teknologi være tydelig merket. 8451245[/snapback] Hehe, jepp.. men må bare påpeke at det også er å bruke sin forbrukermakt=)) Men jeg fikk ingen svar på hvorfor ett bytte til Linux hjalp meg ang DRM Lenke til kommentar
IP Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Med Windows (Vista og andre) har vel MS som mål at alt multimediainnhold skal kunne spilles. Derfor har MS implementert en form for DRM i sine nye OS (i media player?). Det er platebransjen som krever dette og MS og Apple har tydeligvis godtatt dette. Hadde ikke iTunes implementert dette hadde Itunes Store vært en våt drøm. I beste fall en front for hobbymusikanter. Hva er det som skjer nå? Jo, noen plateselskap er på glid. De er villige til å tilby mediafiler uten DRM, litt dyrere, men med litt bedre bitrate. En naturlig utvikling da EU (og Norge) ikke vil se på at Apple bygger et tilnærmet monopol på distribusjon, avspillere og plattformer. Det er j*vlig mye skremselspropaganda rundt DRM. Den eneste erfaring de fleste brukere har med DRM er iTunes, så folk flest vil ikke kjenne seg igjen i svovelpredikantenes versjon. De fleste vet også at iTunes’ DRM er lite effektiv (brenn og rip så er den digitale signaturen borte). Jeg håper og tror at hensynet til konkurranse og konkurranse mellom plate/filmselskaper (de som tilbyr innhold uten DRM vil foretrekkes av konsumentene) vil ta livet av DRM, men det vil ta litt tid. MS kan vel neppe sies å være mest DRM-kåt da de støtter HD-DVD foran Blu-ray nettopp fordi førstnevnte hadde svakere DRM-potensiale. Sony’s kopisperre var en kardinaltabbe, som de neppe har ambisjoner om å repetere. DRM-fritt materiale skal bli tilgjengelig på iTunes. DRM er allerede ”out of fashion”? Off-topic ,IP Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Med Windows (Vista og andre) har vel MS som mål at alt multimediainnhold skal kunne spilles. Derfor har MS implementert en form for DRM i sine nye OS (i media player?). Det er platebransjen som krever dette og MS og Apple har tydeligvis godtatt dette. Hadde ikke iTunes implementert dette hadde Itunes Store vært en våt drøm. I beste fall en front for hobbymusikanter. Hva er det som skjer nå? Jo, noen plateselskap er på glid. De er villige til å tilby mediafiler uten DRM, litt dyrere, men med litt bedre bitrate. En naturlig utvikling da EU (og Norge) ikke vil se på at Apple bygger et tilnærmet monopol på distribusjon, avspillere og plattformer. Det er j*vlig mye skremselspropaganda rundt DRM. Den eneste erfaring de fleste brukere har med DRM er iTunes, så folk flest vil ikke kjenne seg igjen i svovelpredikantenes versjon. De fleste vet også at iTunes’ DRM er lite effektiv (brenn og rip så er den digitale signaturen borte). Jeg håper og tror at hensynet til konkurranse og konkurranse mellom plate/filmselskaper (de som tilbyr innhold uten DRM vil foretrekkes av konsumentene) vil ta livet av DRM, men det vil ta litt tid. MS kan vel neppe sies å være mest DRM-kåt da de støtter HD-DVD foran Blu-ray nettopp fordi førstnevnte hadde svakere DRM-potensiale. Sony’s kopisperre var en kardinaltabbe, som de neppe har ambisjoner om å repetere. DRM-fritt materiale skal bli tilgjengelig på iTunes. DRM er allerede ”out of fashion”? Off-topic ,IP 8451303[/snapback] Ett godt og forklarende innlegg. hmm, å siden de valgte HD-DVD vil det kanskje si at Microsoft heller ikke er så glade i DRM? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Med SP1 så er det nok flere som vil gå over til Vista, og da er forhåpentligvis mange av de verste hullene tettet. Angående DirectX 10 for andre operativsystem, så er det selvsagt fullt mulig, men jeg tror det ikke før jeg ser det at denne personen har fått det til. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Angående DirectX 10 for andre operativsystem, så er det selvsagt fullt mulig, men jeg tror det ikke før jeg ser det at denne personen har fått det til. 8451379[/snapback] At han får til en emulator tviler jeg ikke på, men det som blir spennende å se er hvor stort ytelsestapet blir når han skal få emulert geometry shadere på CPU, og hvor effektiv oversettelsen av andre DX10 kall blir. En mulighet er jo å oversette til OpenGL. Slik som de gjør i Cedega for Linux. nVidia støtter bla. de som lager Cedega slik at de kan oversette shader model 3.0 og DX10 effektivt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Okej, men da klarer jeg virkelig ikke se hvorfor Vista blir så kritisert for DRM. Man kan vel fjerne DRM før avspilling i Vista å? Fordi MS implmenterer DRM-kjas i sitt OS, og støtter opp om det (til tross for at enkelte prøver å gi inntrykk av at "de ikke har noe annet valg"), noe som er en ulempe for brukerene. AtW Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Spiller liten/ingen rolle for meg når den kommer siden alt fungerer 100%, jeg savner heller at 3djepartslevrandører gjør sin plikt og kommer med drivere til eldre utstyr,ikke alle vil kjøpe ny skriver fordi selskapet ikke gidder lage en ny driver til denne . Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Angående DirectX 10 for andre operativsystem, så er det selvsagt fullt mulig, men jeg tror det ikke før jeg ser det at denne personen har fått det til. 8451379[/snapback] At han får til en emulator tviler jeg ikke på, men det som blir spennende å se er hvor stort ytelsestapet blir når han skal få emulert geometry shadere på CPU, og hvor effektiv oversettelsen av andre DX10 kall blir. En mulighet er jo å oversette til OpenGL. Slik som de gjør i Cedega for Linux. nVidia støtter bla. de som lager Cedega slik at de kan oversette shader model 3.0 og DX10 effektivt. 8451544[/snapback] Ytelsen på skjermkort som ikke støtter DirectX 10 blir nok ikke noe serlig, men om han får til å bruke DirectX 10 direkte på kort som støtter det, så kan det bli bra. Dette vil være mulig, men relativt vanskelig. Forøvrig skal Wine (til Linux og Unix) i enkelte tester gi bedre ytelse enn samme tester i XP på samme pc, så vi skal aldri si aldri. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Spiller liten/ingen rolle for meg når den kommer siden alt fungerer 100%, jeg savner heller at 3djepartslevrandører gjør sin plikt og kommer med drivere til eldre utstyr,ikke alle vil kjøpe ny skriver fordi selskapet ikke gidder lage en ny driver til denne . 8452444[/snapback] Slenger meg på den. Ønsker også et 3djepartslevrandører får finger'n ut og gir oss nye oppdateringer til programvare og drivere. Forresten - Helt off-topic: er det ikke billigere å kjøpe seg en printer fremfor å drive en gammel? Husker engang i tiden det var rotterace om å mekke nye printere fort som fy... Lenke til kommentar
tjomi Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Med SP1 så er det nok flere som vil gå over til Vista, og da er forhåpentligvis mange av de verste hullene tettet. 8451379[/snapback] Har faktisk snakket med en fra MS om det der. Og han sa at grunnen til at de kommer med en SP er for å få solgt mer. Ifølge han selv, så er det så mange som sier vent på på første SP før man oppgraderer, og derfor gir di ut sp1 såpass "tidlig". Hørtes det helt for urimelig ut eller? Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Okej, men da klarer jeg virkelig ikke se hvorfor Vista blir så kritisert for DRM. Man kan vel fjerne DRM før avspilling i Vista å? Fordi MS implmenterer DRM-kjas i sitt OS, og støtter opp om det (til tross for at enkelte prøver å gi inntrykk av at "de ikke har noe annet valg"), noe som er en ulempe for brukerene. AtW 8452382[/snapback] Vel, slik at man har en valgmulighet til å spille av DRM-materiale? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Med SP1 så er det nok flere som vil gå over til Vista, og da er forhåpentligvis mange av de verste hullene tettet.8451379[/snapback] Har faktisk snakket med en fra MS om det der.Og han sa at grunnen til at de kommer med en SP er for å få solgt mer. Ifølge han selv, så er det så mange som sier vent på på første SP før man oppgraderer, og derfor gir di ut sp1 såpass "tidlig". Hørtes det helt for urimelig ut eller? 8458213[/snapback] Det høres sannsynlig ut. Om det stemmer så kan vi sikkert regne med en Vista SP1 med færre oppdateringer og fikser enn det som var vært vanlig tidligere. (XP SP1, og SP2, samt SP1, 2, 3 og 4 til Win2000.) Kanskje man egentlig burde ventet ennå litt lengre. Vista har jo blitt omtalt som "Windows Millennium II" av onde tunger.. Vel, slik at man har en valgmulighet til å spille av DRM-materiale?8459040[/snapback] Slik at innholdsleverandørene ser at DRM-tyrraniet fungerer og pøser på med flere slike løsninger. Både med klar lobbyisme og krav mot Microsoft om å ta i bruk løsningene deres og et økt DRM-press på kjøpere. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Okej, men da klarer jeg virkelig ikke se hvorfor Vista blir så kritisert for DRM. Man kan vel fjerne DRM før avspilling i Vista å? Fordi MS implmenterer DRM-kjas i sitt OS, og støtter opp om det (til tross for at enkelte prøver å gi inntrykk av at "de ikke har noe annet valg"), noe som er en ulempe for brukerene. AtW 8452382[/snapback] Vel, slik at man har en valgmulighet til å spille av DRM-materiale? 8459040[/snapback] Jeg tror du tar smertelig feil om du mener å implementere DRM fører til flere valgmuligheter for kundene over tid. (for å ikke snakke om at hw-produsenter tvinges til å bruke tid på nye drivere og obfudkering for å støtte opp om våset som MS driver med) AtW Lenke til kommentar
likferd Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 DRM våset til microsoft har blant annet begrenset mye av funksjonene til Nvidia skjermkort. Video fullscreen mirror, hvor er det? Har ingen blue-ray spiller, har ingen planer om å kjøpe en. Hvorfor får jeg ikke video fullscreen mirror microsoft? http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html les og gråt Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Har faktisk snakket med en fra MS om det der.Og han sa at grunnen til at de kommer med en SP er for å få solgt mer. Ifølge han selv, så er det så mange som sier vent på på første SP før man oppgraderer, og derfor gir di ut sp1 såpass "tidlig". Hørtes det helt for urimelig ut eller? 8458213[/snapback] Det er nok mange som tenker sånn - selv er jeg ingen fan av å gå for versjon 1.0 av noe - uansett hva slags program det er snakk om - så lenge jeg har noe annet som fungerer godt. Lenke til kommentar
Shigawire Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å installere Vista i noen fremtid. Hvis jeg ikke får mulighet til å bruke OpenGL uten problemer er det ingen vits i for meg som er avhengig av OpenGL til applikasjoner jeg bruker. Pluss, det er jo bloatware fra N'te dimensjon, ut i fra det benchmarkene sier. Endret 24. april 2007 av Shigawire Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Har faktisk snakket med en fra MS om det der.Og han sa at grunnen til at de kommer med en SP er for å få solgt mer. Ifølge han selv, så er det så mange som sier vent på på første SP før man oppgraderer, og derfor gir di ut sp1 såpass "tidlig". Hørtes det helt for urimelig ut eller? 8458213[/snapback] Det er nok mange som tenker sånn - selv er jeg ingen fan av å gå for versjon 1.0 av noe - uansett hva slags program det er snakk om - så lenge jeg har noe annet som fungerer godt. 8460219[/snapback] Dette har flere personer hos Microsoft bekreftet. Det er slik at mange venter til SP1 før de skifter til Vista. Så når Microsoft gir ut en SP "bare" 10 mnd etter at Vista ble lansert så viser det egentlig at det ligger mye i det. Jeg sier ikke at det ikke er et behov for det, det er sikkert en hel del småting som dukker opp etterhvert som de skal klare å støtte allverdens tredjeparts drivere, programmer og oppgraderinger på maskiner med Windows XP. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.htmlles og gråt 8460169[/snapback] Jeg gråter... Men det er fordi du kommer med den artiklen med konspirasjonsteroier og usannheter. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å installere Vista i noen fremtid. Hvis jeg ikke får mulighet til å bruke OpenGL uten problemer er det ingen vits i for meg som er avhengig av OpenGL til applikasjoner jeg bruker. 8461601[/snapback] OpenGL er støttet i Vista, jeg har ikke hatt noen problemer med det. Har brukt openGL aksleresjon via nVidia driveren. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Du kan jo kansje begrunne hvorfor du mener jeg kommer med usannheter? Eller nekter du for at microsoft blant annet med vilje blokkerer en vital del av et skjermkort (fullscreen video mirror) ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå