andylove Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Det han nevner i den lange tråden om problematikken som gjelder HDCP og DVI er så sann som den kan få blitt. Dette er mørke fakta som bransjen slett ikke vil at du skal få vite. Ei heller at versjoner av HDCP støtte som blir brukt som standard ikke har vært i bruk så lenge, derfor skjer dette. Jeg selv har samme problem. Jeg har en flat TV, 32" QPvision med DVI grensenitt m/HDCP støtte. Problemet er jo bare at jeg ikke vil få brukt denne fordi standarden for HDCP ikke godkjenner DVI... Herlig? Veldig... Dette er også nevnt i et to månder gammelt PCWorld Norge magasin i lederartikkelen. Dette er basert på uttalelser og tester til han som mekka krypteringen til HD-DVD. Husker ikke helt hva han heter. Muslix64 var det! http://forum.doom9.org/showthread.php?t=119871 Les selv litt lengre nedover tråden hva han sier. Det er skummel fakta som kommer frem, og svært mange som ikke vet om dette. Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Det han nevner i den lange tråden om problematikken som gjelder HDCP og DVI er så sann som den kan få blitt. Dette er mørke fakta som bransjen slett ikke vil at du skal få vite. Ei heller at versjoner av HDCP støtte som blir brukt som standard ikke har vært i bruk så lenge, derfor skjer dette. Jeg selv har samme problem. Jeg har en flat TV, 32" QPvision med DVI grensenitt m/HDCP støtte. Problemet er jo bare at jeg ikke vil få brukt denne fordi standarden for HDCP ikke godkjenner DVI... Herlig? Veldig... Dette er også nevnt i et to månder gammelt PCWorld Norge magasin i lederartikkelen. Dette er basert på uttalelser og tester til han som mekka krypteringen til HD-DVD. Husker ikke helt hva han heter. Muslix64 var det! http://forum.doom9.org/showthread.php?t=119871 Les selv litt lengre nedover tråden hva han sier. Det er skummel fakta som kommer frem, og svært mange som ikke vet om dette. 8450072[/snapback] Men er det Vista`s feil?? Fungerer det bedre i Xp, og Mac? Lenke til kommentar
andylove Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Det han nevner i den lange tråden om problematikken som gjelder HDCP og DVI er så sann som den kan få blitt. Dette er mørke fakta som bransjen slett ikke vil at du skal få vite. Ei heller at versjoner av HDCP støtte som blir brukt som standard ikke har vært i bruk så lenge, derfor skjer dette. Jeg selv har samme problem. Jeg har en flat TV, 32" QPvision med DVI grensenitt m/HDCP støtte. Problemet er jo bare at jeg ikke vil få brukt denne fordi standarden for HDCP ikke godkjenner DVI... Herlig? Veldig... Dette er også nevnt i et to månder gammelt PCWorld Norge magasin i lederartikkelen. Dette er basert på uttalelser og tester til han som mekka krypteringen til HD-DVD. Husker ikke helt hva han heter. Muslix64 var det! http://forum.doom9.org/showthread.php?t=119871 Les selv litt lengre nedover tråden hva han sier. Det er skummel fakta som kommer frem, og svært mange som ikke vet om dette. 8450072[/snapback] Men er det Vista`s feil?? Fungerer det bedre i Xp, og Mac? 8450081[/snapback] Både ja og nei. Det er hverken Vista eller XP sin feil i det hele tatt. Men DRM er jo noe bransjen mente at man måtte ha. I allefall MS. Så greia er at om du fortsatt skal kunne se film via PC og ut til TV over DVI kanalen, og skal ha HD-DVD eller Blu Ray, så vil du møte på problematikken. Det samme gjelder også digitalt materiale som er beskyttet med HDCP. Mac er ikke noe særlig bedre, de har sin egen sak, Right To Play tror jeg det heter. Begge leire er like teite når det gjelder kopisperrer. Det som lover godt, er at bransjen nå (musikk og film) ønsker å fjerne kopibeskyttelser og heller ta i bruk åpne standarder. Grunnen er enkel: Ingen vil ha sperrene, ikke sjefene selv engang. Men nå har denne tråden sporet svært godt av, så la oss ta denne diskusjonen et annet sted Men vil DRM forsvinne med SP1? Tviler på det, er ikke komponenten innebygget i Vista på lik linje med IE? Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Det han nevner i den lange tråden om problematikken som gjelder HDCP og DVI er så sann som den kan få blitt. Dette er mørke fakta som bransjen slett ikke vil at du skal få vite. Ei heller at versjoner av HDCP støtte som blir brukt som standard ikke har vært i bruk så lenge, derfor skjer dette. Jeg selv har samme problem. Jeg har en flat TV, 32" QPvision med DVI grensenitt m/HDCP støtte. Problemet er jo bare at jeg ikke vil få brukt denne fordi standarden for HDCP ikke godkjenner DVI... Herlig? Veldig... Dette er også nevnt i et to månder gammelt PCWorld Norge magasin i lederartikkelen. Dette er basert på uttalelser og tester til han som mekka krypteringen til HD-DVD. Husker ikke helt hva han heter. Muslix64 var det! http://forum.doom9.org/showthread.php?t=119871 Les selv litt lengre nedover tråden hva han sier. Det er skummel fakta som kommer frem, og svært mange som ikke vet om dette. 8450072[/snapback] Men er det Vista`s feil?? Fungerer det bedre i Xp, og Mac? 8450081[/snapback] Både ja og nei. Det er hverken Vista eller XP sin feil i det hele tatt. Men DRM er jo noe bransjen mente at man måtte ha. I allefall MS. Så greia er at om du fortsatt skal kunne se film via PC og ut til TV over DVI kanalen, og skal ha HD-DVD eller Blu Ray, så vil du møte på problematikken. Det samme gjelder også digitalt materiale som er beskyttet med HDCP. Mac er ikke noe særlig bedre, de har sin egen sak, Right To Play tror jeg det heter. Begge leire er like teite når det gjelder kopisperrer. Det som lover godt, er at bransjen nå (musikk og film) ønsker å fjerne kopibeskyttelser og heller ta i bruk åpne standarder. Grunnen er enkel: Ingen vil ha sperrene, ikke sjefene selv engang. Men nå har denne tråden sporet svært godt av, så la oss ta denne diskusjonen et annet sted Men vil DRM forsvinne med SP1? Tviler på det, er ikke komponenten innebygget i Vista på lik linje med IE? 8450095[/snapback] Okej, da skjønner jeg det bedre, kan da virkelig ikke skjønne hvorfor Vista blir dømt nedenom og hjem for dette da.. Ei heller er vel dette ett argument mot Vista, da XP og Mac har samme opplegget?? Er helt enig i at DRM er noe møkk som aldri burde sett dagens lys, men dette er da ikke ett Vista spesifikt problem. Så skjønner ikke at man da skal bruke dette som ett argument mot Vista?? For jeg slipper jo ikke unna dette om jeg kjøper XP el Mac istedenfor?? Eller misforstår jeg noe her?? På meg virker det som om hvis jeg unngår Blue-ray, å slike ting som jeg ikke har store kunnskapen om, slipper dette?? Så mitt spørsmål er enkelt, hva har dette med Vista å gjøre?? Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Jeg vil da unskylde meg anklagningene om at du ikke kjøper dvd, men innlegget ditt gav meg inntrykket av det. Men du har fremdeles ikke svart på hva DRM har forhindret deg i å gjøre. Og det er akkurat Blue-ray og HD-dvd det gjelder. og nettop siden du ikke bryr deg om det så vil vel ikke DRM`en i vista ha noe å si for deg. Og når jeg sier det så antar jeg at det ikke er DRM av HDCP typen på vanlig dvd. Og hvilken kontroll over maskinvaren er det du mister? Når folk kommer med slike idiotiske utsagn så gidder jeg ikke å ta de alvorlige. Vil du ha kontrol? så ta kontrol http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/default.aspx slutt å syt. det er ingenting som forhindrer deg i å ta full kontrol over maskinen din. 8450068[/snapback] DRM forhindrar meg fra å spele av lovlig kjøpte Blu-Ray og HD DVD plater på min 8 månedar gamle laptop med full HD-skjerm (1920x1200), uten at det er nokon god grunn for det. Dette meiner jeg at er en uting, ettersom PC'en har rikelig med krefter til å spele av nettopp dette. Det er ikkje DRM med HDCP på vanlege DVD-ar nei, pga. den låge oppløsninga. Dersom den nektar å spele av lyd/stille oppløsninga, har OS'et tatt kontroll over maskinvaren min, dette er eit faktum som er svært reelt. Kva ein link med MSDN skal hjelpe med, aner ikkje eg, den får du begrunne. Finst det eit systemkall som skrur av dette? Ang. idiotiske utsagn; dersom du i det heile tatt hadde gidda å lest linken eg kom med, istaden for å kalle den ei "pro-Linux"-side, hadde du funne ut at det er kritikk mot at Vista har DRM, og sjølve teknologien, ikkje Microsoft. Eg hadde vore minst like forbanna dersom det var Apple eller Linus Torvalds som hadde designa eit OS med DRM og "trusted computing" lagt inn djupt inne i kjerna. DRM er totalt meinignslaust, det einaste det forhindrer, er kjøperane. Piratane har allerede knekt AACS, og deler for full glede via BitTorrent o.l. sony123: ja, dette meiner eg er høgst relevant. Det at dei har lagt dette inn i operativsystemet på eit såpass djupt nivå, tolker eg som at dei gir langt f* i meg som faktisk eig maskinvaren. I tillegg betyr det at heile trusted computing-prinsippet kan videreførast til langt verre og meir omfattande ting, men det er ein annan diskusjon. Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Jeg vil da unskylde meg anklagningene om at du ikke kjøper dvd, men innlegget ditt gav meg inntrykket av det. Men du har fremdeles ikke svart på hva DRM har forhindret deg i å gjøre. Og det er akkurat Blue-ray og HD-dvd det gjelder. og nettop siden du ikke bryr deg om det så vil vel ikke DRM`en i vista ha noe å si for deg. Og når jeg sier det så antar jeg at det ikke er DRM av HDCP typen på vanlig dvd. Og hvilken kontroll over maskinvaren er det du mister? Når folk kommer med slike idiotiske utsagn så gidder jeg ikke å ta de alvorlige. Vil du ha kontrol? så ta kontrol http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/default.aspx slutt å syt. det er ingenting som forhindrer deg i å ta full kontrol over maskinen din. 8450068[/snapback] DRM forhindrar meg fra å spele av lovlig kjøpte Blu-Ray og HD DVD plater på min 8 månedar gamle laptop med full HD-skjerm (1920x1200), uten at det er nokon god grunn for det. Dette meiner jeg at er en uting, ettersom PC'en har rikelig med krefter til å spele av nettopp dette. Det er ikkje DRM med HDCP på vanlege DVD-ar nei, pga. den låge oppløsninga. Dersom den nektar å spele av lyd/stille oppløsninga, har OS'et tatt kontroll over maskinvaren min, dette er eit faktum som er svært reelt. Kva ein link med MSDN skal hjelpe med, aner ikkje eg, den får du begrunne. Finst det eit systemkall som skrur av dette? Ang. idiotiske utsagn; dersom du i det heile tatt hadde gidda å lest linken eg kom med, istaden for å kalle den ei "pro-Linux"-side, hadde du funne ut at det er kritikk mot at Vista har DRM, og sjølve teknologien, ikkje Microsoft. Eg hadde vore minst like forbanna dersom det var Apple eller Linus Torvalds som hadde designa eit OS med DRM og "trusted computing" lagt inn djupt inne i kjerna. DRM er totalt meinignslaust, det einaste det forhindrer, er kjøperane. Piratane har allerede knekt AACS, og deler for full glede via BitTorrent o.l. sony123: ja, dette meiner eg er høgst relevant. Det at dei har lagt dette inn i operativsystemet på eit såpass djupt nivå, tolker eg som at dei gir langt f* i meg som faktisk eig maskinvaren. I tillegg betyr det at heile trusted computing-prinsippet kan videreførast til langt verre og meir omfattande ting, men det er ein annan diskusjon. 8450658[/snapback] Men det er jo ikke bare Vista dette gjelder da? Hvorfor ikke heller rette angrepet mot Blue-ray og innholdsleverandørene som krever dette? Vi forbrukere har vel ett valg, vi trenger ikke kjøpe produktene deres? Nå kan jeg veldig lite om dette, men Apple er vel ikke noe bedre enn Microsoft her? heller verre kanskje? Men poenget mitt er at hva har dette å gjøre i hver eneste Vista diskusjon? Hvorfor er det bare Vista som blir dømt nedenom og hjem for DRM? Det virker jo som om man overhodet ikke kan spille av mediefiler på Vista. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Men det er jo ikke bare Vista dette gjelder da? Hvorfor ikke heller rette angrepet mot Blue-ray og innholdsleverandørene som krever dette? Vi forbrukere har vel ett valg, vi trenger ikke kjøpe produktene deres? Nå kan jeg veldig lite om dette, men Apple er vel ikke noe bedre enn Microsoft her? heller verre kanskje? Men poenget mitt er at hva har dette å gjøre i hver eneste Vista diskusjon? Hvorfor er det bare Vista som blir dømt nedenom og hjem for DRM? Det virker jo som om man overhodet ikke kan spille av mediefiler på Vista. 8450742[/snapback] Fordi denne gjengen med "the usual suspects" hater MS intenst. Dermed skal de spamme hver eneste tråd som har med windows å gjøre. De gir inntrykk av at dagens DRM i Vista gjør skade, når det eneste den gjør er å "virke" med de få titlene som har beskyttelsen. Den truer ikke ditt privatliv på noen måte. Noe de også gjør, er å gi deg et falskt inntrykk av at TCPA/Palladium er implementert fullt i Vista, noe det ikke er. Men hvis de kan smøre på litt ekstra, og skremme noen fra å bruke Vista, så er de fornøyde. Jeg begynner å bli grundig lei de samme folka som ikke klarer å holde seg til sannheten engang... Hvis de ser en MS-tråd, så kan du banne på at de øyeblikkelig er der for å ødelegge den med off-topic og personlig synsing. Endret 23. april 2007 av mad_arab Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Men det er jo ikke bare Vista dette gjelder da? Hvorfor ikke heller rette angrepet mot Blue-ray og innholdsleverandørene som krever dette? Vi forbrukere har vel ett valg, vi trenger ikke kjøpe produktene deres? Nå kan jeg veldig lite om dette, men Apple er vel ikke noe bedre enn Microsoft her? heller verre kanskje? Men poenget mitt er at hva har dette å gjøre i hver eneste Vista diskusjon? Hvorfor er det bare Vista som blir dømt nedenom og hjem for DRM? Det virker jo som om man overhodet ikke kan spille av mediefiler på Vista. 8450742[/snapback] Eg rettar angrepet mot både Blu-Ray, HD DVD og Microsoft, i like stor grad alle stader. Difor boikotter eg varer med DRM, om det skulle vera filmar, musikk, eller operativsystem. Både Apple, Microsoft og andre leverandørar er store syndarar her. Hovudproblemet mitt her er styringa. Eg vil ikkje ha eit operativsystem som sjølv kan låse innstillingar frå meg, for å hindre meg i å bruke mi maskinvare. Kva skjer dersom Microsoft plutselig lanserer ein obligatorisk update som utvidar dette til å gjelde andre former for DRM? Dei har allerede teknologien klar i operativsystemet, og berre tanken på å bruke noko slikt, gjer at jeg ikkje lenger kan stole på min PC, og det at dei har valgt å integrere dette såpass djupt er noe jeg mener er en uting. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Kva skjer dersom Microsoft plutselig lanserer ein obligatorisk update som utvidar dette til å gjelde andre former for DRM? 8450850[/snapback] Premieeksempelet på skremmetaktikk. Store onde MS kommer i nattens mulm og mørke og sniker inn dette. Tror du på det du selv skriver? Eller tror du bare på effekten det har på de som ikke vet bedre... Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Men det er jo ikke bare Vista dette gjelder da? Hvorfor ikke heller rette angrepet mot Blue-ray og innholdsleverandørene som krever dette? Vi forbrukere har vel ett valg, vi trenger ikke kjøpe produktene deres? Nå kan jeg veldig lite om dette, men Apple er vel ikke noe bedre enn Microsoft her? heller verre kanskje? Men poenget mitt er at hva har dette å gjøre i hver eneste Vista diskusjon? Hvorfor er det bare Vista som blir dømt nedenom og hjem for DRM? Det virker jo som om man overhodet ikke kan spille av mediefiler på Vista. 8450742[/snapback] Fordi denne gjengen med "the usual suspects" hater MS intenst. Dermed skal de spamme hver eneste tråd som har med windows å gjøre. De gir inntrykk av at dagens DRM i Vista gjør skade, når det eneste den gjør er å "virke" med de få titlene som har beskyttelsen. Den truer ikke ditt privatliv på noen måte. Noe de også gjør, er å gi deg et falskt inntrykk av at TCPA/Palladium er implementert fullt i Vista, noe det ikke er. Men hvis de kan smøre på litt ekstra, og skremme noen fra å bruke Vista, så er de fornøyde. Jeg begynner å bli grundig lei de samme folka som ikke klarer å holde seg til sannheten engang... Hvis de ser en MS-tråd, så kan du banne på at de øyeblikkelig er der for å ødelegge den med off-topic og personlig synsing. 8450811[/snapback] Akkurat samme oppfattelsen sitter jeg med. Jeg har ikke opplevd noen problemer med DRM, spiller av all musikk jeg har, all video, av alskens ymse format. Jeg ser rett og slett ikke problemet de skisserer her. Lenke til kommentar
Grant_Lee Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Trur eg kjem til å stå over heile Vista-greia. Har kjørt Vista eitt par månedar no, og har igrunn ikkje merka noko anna enn fortsatt ustabilitet, og lågare ytelse enn XP. Og dette er på ein rimelig kraftig PC. I tillegg er heile DRM-opplegget heilt bak mål (les her for heile den sørgjelege fortellinga om korleis Microsoft har kuka opp alt berre for å få inn DRM. Nok er nok, dersom SP1 ikkje fjerner denne dritten, er det game over for min del, då er det GNU/Linux eller andre operativsystem der mine rettigheter er fokus, som vert installert. Ikkje at det er noko problem, bruker for tida Linux 95% av tida, og Vista 5% når eg skal spele. Nei takk til operativsystem der eg ikkje lenger har kotroll over maskinvara mi, og kva som faktisk skjer når eg bruker den! 8449765[/snapback] Bytt til GNU/Linux du. Vi kommer ikke til å savne deg... /Grant_Lee Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Men det er jo ikke bare Vista dette gjelder da? Hvorfor ikke heller rette angrepet mot Blue-ray og innholdsleverandørene som krever dette? Vi forbrukere har vel ett valg, vi trenger ikke kjøpe produktene deres? Nå kan jeg veldig lite om dette, men Apple er vel ikke noe bedre enn Microsoft her? heller verre kanskje? Men poenget mitt er at hva har dette å gjøre i hver eneste Vista diskusjon? Hvorfor er det bare Vista som blir dømt nedenom og hjem for DRM? Det virker jo som om man overhodet ikke kan spille av mediefiler på Vista. 8450742[/snapback] Eg rettar angrepet mot både Blu-Ray, HD DVD og Microsoft, i like stor grad alle stader. Difor boikotter eg varer med DRM, om det skulle vera filmar, musikk, eller operativsystem. Både Apple, Microsoft og andre leverandørar er store syndarar her. Hovudproblemet mitt her er styringa. Eg vil ikkje ha eit operativsystem som sjølv kan låse innstillingar frå meg, for å hindre meg i å bruke mi maskinvare. Kva skjer dersom Microsoft plutselig lanserer ein obligatorisk update som utvidar dette til å gjelde andre former for DRM? Dei har allerede teknologien klar i operativsystemet, og berre tanken på å bruke noko slikt, gjer at jeg ikkje lenger kan stole på min PC, og det at dei har valgt å integrere dette såpass djupt er noe jeg mener er en uting. 8450850[/snapback] Seriøst?? Å det mener du at alle som bruker XP\Vista\Mac bare stilletiende godtar? Hva får deg til å tru at Microsoft er noe verdenspoliti med makt til å gjøre som de vil? Lenke til kommentar
kvase Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 slik Snart DirectX 10 til XP men ikke fra MS. http://www.idg.no/pcworld/article52335.ece En 19 år gammel programmerer har bestemt seg for at også Windows XP trenger DirectX 10. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Fordi denne gjengen med "the usual suspects" hater MS intenst. Dermed skal de spamme hver eneste tråd som har med windows å gjøre. De gir inntrykk av at dagens DRM i Vista gjør skade, når det eneste den gjør er å "virke" med de få titlene som har beskyttelsen. Den truer ikke ditt privatliv på noen måte. Noe de også gjør, er å gi deg et falskt inntrykk av at TCPA/Palladium er implementert fullt i Vista, noe det ikke er. Men hvis de kan smøre på litt ekstra, og skremme noen fra å bruke Vista, så er de fornøyde. Jeg begynner å bli grundig lei de samme folka som ikke klarer å holde seg til sannheten engang... Hvis de ser en MS-tråd, så kan du banne på at de øyeblikkelig er der for å ødelegge den med off-topic og personlig synsing. No må du faen meg gje deg, kor pokker har du det fra at eg hater Microsoft intenst? Eg trur at Microsoft og Windows har sin plass i dataindustrien, og korleis skal eg kunne "hate" eit stort selskap? Dagens DRM gjer skade dersom den kan hindra meg frå å bruke maskina mi slik eg ynskjer, i tillegg til masse unødvenig krypetering/dekryptering. DRM er ein uting, og difor meiner eg at eit operativsystem med DRM er ein uting. Kvifor skal PC\en min genererere Diffie-Hellman-nøklar berre for å vise ein film på skjermen? Eg prøver ikkje å skremme folk vekk i frå Vista, vista er eit mykje betre operativsystem enn XP, men folk _må_ vere klar over at det ikkje berre er goder som er følgjer med. Dersom de som meiner dette berre er noko stort piss; les artikkelen eg linka til på side 1, og les kva konsekvenser dette medføerer for databransjen og oss brukerar, i staden for å berre kalle oss "hasj-røkande konspirasjonsgalne Linux-fjols", elelr kva no dåke meiner Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Disse DRM beskyttede filmene, for å ta ett eksempel. Kan jeg spille disse av i Linux? Jeg synes vel heller veien å gå her er angrep og boikott av de som leverere DRM beskyttet materiale. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 slik Snart DirectX 10 til XP men ikke fra MS.http://www.idg.no/pcworld/article52335.ece En 19 år gammel programmerer har bestemt seg for at også Windows XP trenger DirectX 10. 8450913[/snapback] Microsoft har hele tiden påstått at det var så vanskelig or ressurskrevende at det var nesten umulig og uansett ikke ville fungere bra om det ble lagt inn i XP. Vi får se om det bare skal en 19 år gammel programmerer til for å tilbakevise microsofts påstand. Klarer han det så står det ikke bare stor respekt av bragden, men da tar han også Microsoft i grov løgn. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Microsoft har hele tiden påstått at det var så vanskelig or ressurskrevende at det var nesten umulig og uansett ikke ville fungere bra om det ble lagt inn i XP. Vi får se om det bare skal en 19 år gammel programmerer til for å tilbakevise microsofts påstand. Klarer han det så står det ikke bare stor respekt av bragden, men da tar han også Microsoft i grov løgn. 8451025[/snapback] Det kan hende at han skriver en wrapper, altså "tynt" lag som ligger over DX9 i XP for å så emulere DX10 og oversette instruksjonene. Det er ikke en umulighet å få til, men det vil bli et ytelsestap pga. overhead. Microsoft har aldri snakket om å lage dette. Det Microsoft har snakket om er å lage "native" støtte for DX10 i XP. Det har ikke denne programmereren en sjans til uten å ha tilgang til Windows kildekode. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Disse DRM beskyttede filmene, for å ta ett eksempel. Kan jeg spille disse av i Linux? Ja, du må bare fjerne DRM først. Det kan gjøres med egne programmer eller avspillere med denne DRM-fjerning innebygget. Så vidt jeg vet finnes det ennå ikke DRM som ikke lar seg fjerne. Jeg synes vel heller veien å gå her er angrep og boikott av de som leverere DRM beskyttet materiale.8450991[/snapback] Ulempen med det er at de som driver med DRM da automatisk vil skylde på piratkopiering for nedgang i salget og dermed påtvinge ennå verre brukersperrer og ennå mer klappjakt på døde personer, familier uten PC, osv. (Jepp, det finnes nok av slike eksempler på hodeløs piratjakt). En annen måte man kan ramme de på er å slutte å kjøpe andre produkter av dem. F.eks hvis man vil vise sin forbrukermakt mot Sony så slutter man å kjøpe LCD-skjermer, TVer, musikkanlegg, digitalkameraer, telefoner osv fra dem. Da kan de ikke lengre skylde på pirater. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 slik Snart DirectX 10 til XP men ikke fra MS.http://www.idg.no/pcworld/article52335.ece En 19 år gammel programmerer har bestemt seg for at også Windows XP trenger DirectX 10. 8450913[/snapback] Microsoft har hele tiden påstått at det var så vanskelig or ressurskrevende at det var nesten umulig og uansett ikke ville fungere bra om det ble lagt inn i XP. Vi får se om det bare skal en 19 år gammel programmerer til for å tilbakevise microsofts påstand. Klarer han det så står det ikke bare stor respekt av bragden, men da tar han også Microsoft i grov løgn. 8451025[/snapback] ja dette gjenstår å se men det skulle ikke forundre meg at gutte pjokken får det til. Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Disse DRM beskyttede filmene, for å ta ett eksempel. Kan jeg spille disse av i Linux? Ja, du må bare fjerne DRM først. Det kan gjøres med egne programmer eller avspillere med denne DRM-fjerning innebygget. Så vidt jeg vet finnes det ennå ikke DRM som ikke lar seg fjerne. Jeg synes vel heller veien å gå her er angrep og boikott av de som leverere DRM beskyttet materiale.8450991[/snapback] Ulempen med det er at de som driver med DRM da automatisk vil skylde på piratkopiering for nedgang i salget og dermed påtvinge ennå verre brukersperrer og ennå mer klappjakt på døde personer, familier uten PC, osv. (Jepp, det finnes nok av slike eksempler på hodeløs piratjakt). En annen måte man kan ramme de på er å slutte å kjøpe andre produkter av dem. F.eks hvis man vil vise sin forbrukermakt mot Sony så slutter man å kjøpe LCD-skjermer, TVer, musikkanlegg, digitalkameraer, telefoner osv fra dem. Da kan de ikke lengre skylde på pirater. 8451076[/snapback] Okej, men da klarer jeg virkelig ikke se hvorfor Vista blir så kritisert for DRM. Man kan vel fjerne DRM før avspilling i Vista å? Hvis jeg da på bakgrunn av DRM hoppet over til Linux, ville jeg jo virkelig hatt problemer med avspilling av DRM beskyttet materiale? Det vil jo med andre ord si at den eneste løsningen mot dette er å vise sin forbrukermakt å ikke kjøpe produkter ifra produsenter som DRM beskytter sine produkter. Hvorfor ikke starte en folkeaksjon med det som formål, isteden for å boikotte Vista? Det blir jo ingen stopp på DRM selv om ingen kjøper Vista? Jeg synes det skytes mot feil mål når det er Vista som skal boikottes, å ikke de som faktisk sørger for å låse sine produkter til DRM. Ja, helt enig med det er da ikke Microsoft som står for denne jakten? Etter som jeg har skjønt er det de store medieselskapene som er ansvarlige for det. Endret 23. april 2007 av sony123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå