Wild Berries Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hei. Lurer på hvor jeg finner ett relè som kan styres av impulser ifra jord (GND) på en alarm ? Utgangsignalet er 12 Volt (GND - Minus) og 250 / 500 milliamperè. Så det er ikke store greiene. Det som er at jeg skal "styre" en lampe på 12 V / 21 Watt, med denne, og da trenger jeg ett relè. Relèt får kun signal via jord (GND) utgangen på denne billigalarmen, og som skrevet, det er ikke mange milliamperène som kan "dra" dette igang. Den lampen skal lyse opp inngangen på Campingvognen. Så i "verste" fall, kan jeg eventuelt bruke "blinklys signalet" til å styre dette relè med, men da må jeg i alle tilfeller ha ett relè med timer funksjon på. Setter meget stor pris på tilbakemelding. Vennlig Hilsen W_B Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Går for akkurat det samme. Du trenger altså et standard relè beregnet for 12V. Du kobler pluss til A1 og den styrte jordledningen til A2. Forøvrig sier du to ting: - Utgangssignalet er 12V - Utgangssignalet er jord (0V) De to motsier hverandre, og jeg regner med at nummer 2 er korrekt. Denne koblingen er ikke veldig uvanlig forøvrig. Da står utgangen enten åpen eller til +12V når den er inaktiv, og kobles til jord når den er aktiv. Endret 23. april 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Går for akkurat det samme. Du trenger altså et standard relè beregnet for 12V. Du kobler pluss til A1 og den styrte jordledningen til A2. Forøvrig sier du to ting: - Utgangssignalet er 12V - Utgangssignalet er jord (0V) De to motsier hverandre, og jeg regner med at nummer 2 er korrekt. Denne koblingen er ikke veldig uvanlig forøvrig. Da står utgangen enten åpen eller til +12V når den er inaktiv, og kobles til jord når den er aktiv. 8449215[/snapback] Takk for svar ifra Dem. Ja det motsier seg litt selv, beklager. Skal forsøke å forklare på nytt. En lampe med konstant 12 Volt + (maks 5 Watt) Alarmen blir disarmert / avslått. Lyset går på, og lyser i ca 30 sekunder. Ifølge ett meget dårlig kobblingdkjema, viser den at signalet er -. Skal scanne inn skjema, så De / Dere kan se hva annet "smart" en kan bruke den alarmen til. Takker for hjelpen så langt. Vennlig Hilsen W_B Der har jeg oppdatert posten. Det som er litt merkelig er at den kabelen som er merket Red / Black -Domeligth (-), gir ut jord signal i ca 25-30 sekund. Den er usedvanelig tynn, knapt 0.5 mm2. Jeg brukte en liten lampe som var på 5 Watt maks. Den var koblet slikt at lampen fikk konstant 12 Volt +. Alarm slås av, GND kobler inn og gir ut ett signal som varer i 25-30 sekund. Når jeg koblet på en 21 Watt`s pære, gir alarmen helt i "stå" og måtte kobles ut manuelt (tok bort sikringen). Så det som jeg må gjøre er å "forsterke" utgangs signalet (Red / Black), som leverer GND. Så hvordan ? Tenkte først på ett "vanlig" 87a relè, men ? Håper at dette var mer forklarende ? Alarmen er montert i en Campingvogn og alarmen er av ett billig merke... Vennlig Hilsen W_B Endret 23. april 2007 av Wild Berries Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Bumper meg selv litt Håper noen av Dere vet om ett bra alternativ til å kunne løse dette problemet. Visst det er vanskelig forklart ifra min side, så beklager jeg det. Men det er en utgang på denne alarmen, som gir ut ett GND (-) signal, knapt sterkt nok til å lyse opp en 12 Volt / 5 Watts pære. Så ett relè med styring på minus siden, med liten belastning på styrestrømsiden. Eller ett relè, som kan motta ett kort signal ifra "blinklys" ledningen, men fortsatt være på i 5 minutter eller tilsvarende. (Impulsrelè) ?. Setter veldig stor pris på tilbakemelding. Vennlig Hilsen W_B PS: Billigalarmen står i en camping vogn. Om og visst det skulle ha noe å si Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Du kan koble et relè akkurat som du koblet pæren på styrestrømsiden. Du kan da koble hva du vil på utgangen siden den er fullstendig elektrisk sett isolert fra styresiden. Når det gjelder tidsforsinkelse, så må du da ha noen ekstre komponenter om du vil ha den til å lyse i f.eks 5 minutter. Det er relativt enkelt å få den til å lyse kontinuerlig etter å ha fått en puls, men å få den til å lyse i f.eks 5 minutter krever ekstra komponenter. Jeg er rimelig sikker på at det finnes små bokser man kan kjøpe som gjør akkurat dette, bare spørsmål om hvor.. Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Du kan koble et relè akkurat som du koblet pæren på styrestrømsiden. Du kan da koble hva du vil på utgangen siden den er fullstendig elektrisk sett isolert fra styresiden. Når det gjelder tidsforsinkelse, så må du da ha noen ekstre komponenter om du vil ha den til å lyse i f.eks 5 minutter. Det er relativt enkelt å få den til å lyse kontinuerlig etter å ha fått en puls, men å få den til å lyse i f.eks 5 minutter krever ekstra komponenter. Jeg er rimelig sikker på at det finnes små bokser man kan kjøpe som gjør akkurat dette, bare spørsmål om hvor.. 8473723[/snapback] Takker for Dere`s innsats, når det gjelder min ANK (AldersbestemtNedsattKortidhukommelse) Jeg har koblet mangt og mye opp igjennom tidene, men det står "bom" fast nå, på ett "simpelt" relè Legger med ett bilde av ett "standard" oppsett av relè. Og forstår jeg Dem riktig, så vil De bytte ut følgende : Inngang 30 (vanligvis batteri 12 Volt +) med GND / Jord ifra batteri. Utgang 87 (vanligvis 12 Volt + ut til "kilden" ) med GND / jord ut til lampen. Men så stopper det helt opp Sender med ett bilde, som De eller andre kan se på, og avhjelpe meg med. Takk for hjelpen så langt jonepet, Vennlig Hilsen W_B PS: Ett Vedlegg. untitled.bmp Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Utifra det bildet: Koble 86 til alarmen og 85 til + på batteriet. Sammenlign alarmen med en bryter som står mot jord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå