Gå til innhold

Mister jeg mye ytelse ved å gå ned til pc3200?

burger`n

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sitter på en snart 3 år gammel Dell PC. Brukes til internett, MSN, office og litt annen dilling med diverse programmer. Spiller ikke. Har Vista og CPU P4 3.0Ghz og HT aktivert.

For ca et år tilbake fikk jeg to RAM brikker av en kompis PC4200 1gig totalt som jeg satte i for å få en ekstra guff. Originalt var det et sett med PC3200 1 gig i PCen.

Jeg har ikke hatt i alle for å få 2 gig pga at jeg tenkte det ikke var nødvendig for min bruk og at PC3200 ville redusert den øvrige ytelsen ettersom de er 400mhz (men lurer på om det er 333mhz fordi det står på selve rambrikkene: 512 - 1Rx8 PC2 - 3200U - 333 - 10 - A1, men bruksanvisningen sier 400mhz) mot PC4200 brikkene som er 533mhz.

Men nå som jeg har Vista lurer jeg på om det er bedre å sette inn PC3200 brikkene fordi Vista "foretrekker" 2 gig ram og at opplevelsen dermed blir bedre på tross av lavere minneytelse.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil merke noe forskjell på 133MHz i forhold til at totalen øker med 1GiB.

Dette er og grunnet at du setter DDR sammen med DDR2, som jeg heller ikke tror fungerer.

Det som skjer er at maskinen din ikke husker like raskt, men den husker mye mer.

Under finner du frekvensen på de forskjellige RAM-typene.

DDR PC2100 266MHz

DDR PC2700 333MHz

DDR PC3200 400MHz

DDR PC3500 433MHz

DDR2 PC3200 400MHz

DDR2 PC4300 533MHz

DDR2 PC5300 667MHz

DDR2 PC6000 750MHz

DDR2 PC6400 800Mhz

DDR2 PC7200 900MHz

DDR2 PC8000 1000Mhz

DDR2 PC8500 1066MHz

DDR2 PC9200 1150MHz

DDR2 PC9600 1200MHz

EDIT:

Var selvmotsigende.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar
Husk at det er snakk om DDR vs DDR2 og. :)

8451242[/snapback]

Det er jo ikke det. Den PC`n som poster sitter på er så gammel at den ikke støtter DDR2. Den brikken som poster har fått av en kammerat er av typen DDR1. Det er altså to DDR1 brikker med forskjellig hastighet(PC3200 og PC4200)

Lenke til kommentar

Oi, beklager så meget. Det er jeg som har opplyst om feil type :blush:

Det er DDR2

Jeg visste det i utgangspunktet. Det står også på RAM brikkene:

512 - 1Rx8 PC2 - 3200U - 333 - 10 - A1

Endret av Soft_and_tender
Lenke til kommentar

8451242[/snapback]

Det er jo ikke det. Den PC`n som poster sitter på er så gammel at den ikke støtter DDR2. Den brikken som poster har fått av en kammerat er av typen DDR1. Det er altså to DDR1 brikker med forskjellig hastighet(PC3200 og PC4200)

8451799[/snapback]

Gjerne om du leser nederste innlegget..

Lenke til kommentar

8451242[/snapback]

8451799[/snapback]

Gjerne om du leser nederste innlegget..

8466248[/snapback]

Nå har ikke jeg vært her inne og lest etter at det er lagt inn. Husk at jeg postet min post før siste posten kom. så bais på seg :cool:

Lenke til kommentar

Drit i missforståelser med DDR og DDR2

Soft_and_tender har rett minne, han har jo kjørt maskinen med begge settene.

Han taper ikke hastighet, DELL maskinen kjører ikke på større hastighet enn PC3200 allikevel.

Edit: Hehe, jeg begynte å plundre med type minne jeg også :blush:

Endret av byggeren
Lenke til kommentar

He he, ja det var jeg som startet rotet.

Anyway jeg kjører 2gig nå. merket ikke noe spesielt på farten nei...bare at den bruker hakket mer minne.

men det er vel min bruk som er for lite avansert...

:dontgetit:

Endret av Soft_and_tender
Lenke til kommentar

Den ligger nå på rundt 35% -->700 MB før var det 50-60%--> 600 MB

Sånn sett ser det ikke ut til at den bruker de store mengdene i forhold til før.

Men har nettopp fått meg videokamera så det ser gjerne ut til at de kommer godt med likevel ettersom det blir litt videoredigering.

Jeg har sikkert tapt litt ytelse ja, men mer ikke no spesielt. I såfall er det på papiret. Men er ALLE PC2 3200 brikker 400mhz eller kan de også være 333Mhz? Tallet 333 står på brikkene etter PC2 - 3200.

Lenke til kommentar

Slapp av, du taper ikke ytelse. Du får ingen gevinst av å putte raskere minne inn i maskinen med mindre du selv går inn å øker hastigheten på dette.

Det blir det samme som at en bil ikke går raskere fordi om du putter høyhastighetsdekk på denne. Dell maskinen øker ikke hastigheten på minnet fordi om minnet er laget for dette. Selv om maskinen din hadde øket hastigheten på minnet, ville du ikke hatt en gevinst av dette, da prosessoren din ikke har mer enn 800MHz DDR FSB hastighet!

Altså kan du slappe helt av, du taper ingenting på denne oppgraderingen.

Du får god gevinst av å øke minnet fra 1 til 2 GiB når du kjører windows Vista, dette gjelder selv om rapportert minneforbruk ikke overskrider 1 GiB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...