Gå til innhold

Filming av byggeprosjekt (ca. 140t)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er ikke sikker hvor denne skal ligge, men jeg prøver meg her. Hvis en moderator mener den skal ligge et annet sted, så er det bare å flytte på den :)

 

Saken er den at jeg og noen kompiser har fått i oppdrag å filme et veiprosjekt som skal lages på ca. 6-7 døgn. Det som er saken er at de som har gitt oss oppdraget vil at vi skal lage en liten filmsnutt på ca. 20-30 min ut av en veibygging. Eller for å være litt mer konkret, så er det en avkjørsel som skal lages. Dermed så kommer dette til å vare i ca. 6-7 døgn. Da kommer problemet. Hvordan skal vi klare å lagre så mye video? Jo, vi har altså tenkt til å la et kamera stå å gå i flere timer der. Men, vi må få lagret all videoen.

 

Forslag til løsninger som vi selv har kommet på:

- Ca. 140 DV-Kasetter (litt av en jobb, men trolig den mest sikre løsningen. Krever trolig flere harddisker for å få redigert det og).

- Bygge opp en stasjonær pc, med mange harddisker (i RAID), for så ta opp direkte inn på den.

- Bruke en bærbar pc, med noen terabyte med ekstern lagring, for så å overføre det direkte til dem.

 

Vi tror egentlig mest på den siste, pga. det vil være den letteste for oss... Hva tror du? Kom gjerne med noen forslag.. :D

 

 

Vennlig hilsen

Truls B.

 

EDIT: Penger er stort sett ikke det største problemet, bare det ikke overstiger 20 000 kr... ;)

Endret av Trussl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er formålet med filmen? Skal den være dokumentasjon på utført arbeide, eller bare vise veibyggingen. Skal arbeidet pågå døgnet rundt siden 140 DV kasetter? Normalt er jo arbeidsdagen 7,5 timer.

 

Jeg tar noen tusen bilder i året for dokumentasjon av slike prosjekter. Bruker bare digitalkamra, men står ikke og tar bilder hele tiden. jeg har kamraet i lommen og tar noen bilder etterhvert som arbeidet går fremover. Prøver å få med forhold som er av betydning. Som grunnforhold, rør, kabler, etc. Forhold som kan ha økonomisk betydning er også viktig å få med.

 

Hvis man ikke er redd for at de som utfører vegarbeidet jukser, holder det vel å filme et par timer hver dag. Da har man 12 - 14 timer råfilm å redigere. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at noe av det mest fornuftige dere kan gjøre er å få lånt et Sony-kamera som har innebygd "interval recording" som gjør at dere ikke må skifte bånd hver time. Da kan dere bare sette kameraet til å gå og ta opp ca 1 minutt per time, så trenger dere bare skifte bånd et par ganger.

 

Kinkig arbeidsoppgave. Skulle den være gjort proft måtte man hatt vakthold rundt kameraet 24 timer i døgnet, og videoen hadde dermed kostet rundt 5000 kroner døgnet pga dette. Håper dere får litt for oppgaven.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...