Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hydralikk-dempere lovlig å ha i Norge?


Kurume

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så denne videoen og synes det så ganske fett ut. Hadde vært morsom å montern noe slikt på en vrakbil. Men er det lovlig å kjøre med slik på vanlig vei?  :hmm:

Regner nesten med at det ikke er det siden i Norge så er det jo lover og regler for alt.

8447553[/snapback]

 

montere på vrakbil? :!: det må vere dagens.. er du klar over prisen på slike sett? det meget avanserte pumpe og dempersystem. ikkje berre det at du må forsterke karosseriet med uttalig mange kg med stål så er det inni granskauen med arbeid. Med mindre du er seriøst ivrig på å få til noko sånt og har stor lommebok så ville eg ha slått den tanken ut av hovet.

Det der er jo det samme som brukes mykje i usa på "lowridere".

om du får det godkjent i norge veit eg ikkje. det finst vel komplette sett for slikt

http://www.layitlow.com/tech.shtml

 

men usikker om det er TUV godkjent.

Lenke til kommentar

Kjører C5, og må jo si at hydraulikkfjæring er det beste som har hendt meg siden jeg begynte å kjøre bil! :D Hopping og spretting er det lite av, det er jo liksom akkurat det man unngår med hydraulikkfjæringen! Men bilen kan heves og senkes, veldig praktisk ved f.eks. kjøring på dårlig vei og hjulskift. :) Forøvrig vil vel biltilsynet (nærmeste trafikkstasjon) kunne gi et sikkert svar på om "hopp og sprett"" hydraulikk er lovlig å montere.

 

Edit: C4 Picasso kan leveres med luftfjæring på bakakselen, og Landcruiser 100 har også luftfjæring. Så det finnes i alle fall for "normal" bruk. ;)

Endret av kennyo
Lenke til kommentar

Men så var det det med at alt som ikke kommer ORGINALT

på bilen, må godkjennes.

 

Og det er fullt mulig å få sett/kitt med TUV-godkjenning. Vet

Eyecandy solgte slike sett før, mulig de gjør det enda.

 

Men regn med 15-20k for et sett + montering. Og i mine øyne hører ikke slikt hjemme på en vrakbil i det hele tatt :)

 

- my two cents..

Lenke til kommentar

nivåregulering var ekstrautstyr på 190E som mercedes produserte frem til 1993,

det er ikke noe problem å få et slikt sett godkjent på bilen din så lenge settet er TÜV godkjent, skal vel ikke strengt tatt være nødvendig med noen type forsterkninger av bilen med mindre det står spesifikt beskreve i monteringsinstruksjonen. men ville jo ha anbefalet å kjørt på stastag forran å bak oppe og under på bilen for å forhindre vridning av karroseriet ja. litt fleks vil det jo fremdeles være men alle karosseri vrir seg jo litt.

 

fant et sett som var styrt av luftputer og der kosta det rundt 24tusen for det billigste.

 

det luresete vis du er usikker er jo seff å snakke med de som skal godkjenne det.

 

lykke til

Lenke til kommentar

har ikke satt meg så veldig mye inn i systemet, bilen ble jo nylig lansert. Tenkte å ta meg en tur å prøvekjøre C-klasse av ren nyskjerrighet, den har aktivt understell med en form for luftfjæring som har antikreng-funksjon (etter hva jeg har hørt). Høres morsomt ut, kanskje det er noe ala. det jeg har i min bil :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...