Gå til innhold

Lurt å bruke antistatisk armlenke?


Anbefalte innlegg

til Nilsi her:

 

ta kortet ut av den antistatiske posen, når du holder i posen har du utlignet deg og kortet inne i posen. ingen fare med kortet før du skal legge det fra deg. da må du utligne deg og den flaten du skal legge det fra deg på, altså du må ta på den flaten med den andre hånden før du legge det fra deg der.

 

tips... ikkje jobb på tepper/vegg til vegg tepper

 

har du matte og lenke slipper du å tenke på måtte utligne deg og flaten du skal legge fra deg deler på :p

8558967[/snapback]

 

Utligne meg og flaten...hvordan mener du da?

8559238[/snapback]

 

ta på den med den andre hånden.. da ladder du ut den statiske ladningen som måtte være i mellom deg og bordet som du skal legge fra deg ting på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Funker det å bruke en hvilken som helst metalltråd som antistatisk lenke.

Bare feste tråen rundt hånden og i kabinettet? Mulig det er meg som har misforstått helt her, men av en eller annen grunn ser jeg ikke hvorfor dette ikke funker. Er det mulig å bruke noe man har hjemme som antistatisk matte.

En gummimatte eller noe?

 

MVH Andreas

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette er på nippet til skandale og slettes ikke like avslappende som jazzmusikken i bakgrunnen. Gjennom fire sider flust med "ord delings feil" har jeg blitt alt annet en klok, men nokså sikker på at kjøpet av armlenke var totalt bortkastet.

 

Likevel: Ingen strømtilkobling, armlenke festet til håndledd og kabinett. (Dermed slipper jeg å touche kabinettet hele tiden). En gummimatte over teppet på gulvet.

 

Tar på innsiden av posen og plukker ut komponenten med grep kun på sidene.

 

Steikje bra?

 

PS! Hvis 3K-skjermkortet ødelegges så tar jeg fyr, og det uten hjelp av strøm.

 

Edit: For de grammatisk interesserte så er du ikke like fornøyd om du får lamme lår som lammelår? Finn ut av dette når du skriver for guds skyld, språket ditt skaper friksjon i hodet mitt! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Trenger en konklusjon her.

 

Jeg har på antistatisk armbånd som er lenket til kabinettet?

Og det har ikke noe å si om strømmen står i via strømforsyningen?

 

Er forvirret her. Ser ut som om alle har forskjellige formeninger her.

 

Har nettopp kjøpt ny pc, og skal bygge. Delene kommer naturlig nok hver for seg. Skal jeg ta ta på innsiden av posene de leveres i, før jeg tar på selve delen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Visst han har aluminium kabinett så vil det ikke funke med å ta på kabinettet siden aluminum ikke leder elektrisitet.

8538191[/snapback]

 

Det var da så feil det bare kunne bli?

 

aluminium leder så absolutt elektrisitet, faktisk så blir det gjerne brukt i ledningsnettet til bygninger der lav vekt er viktig. (For eksempel slike modul-hjem)

 

wikipedia to the rescue...

 

Faktisk så vil jeg tro at aluminium leder elektrisitet bedre enn hva stål gjør, men nøyaktig tall på resistansen til stål har jeg ikke, siden det kommer helt an på hvilken type stål det er.

 

EDIT:

 

For og være litt på topic kan jeg nevne at jeg alltid bruker armlenke, som igjen er koblet til kabinettet (metallet på kabinettet), men jeg tror jeg vil bli og kjøpe meg matte om ikke så lenge...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

En komponent som er skadet av ESD kan faktisk fungere i både måneder og år før den gir seg. Det er nok en grunn til at ESD-trusselen blir tatt svært seriøst hos bedrifter som produserer elektronikk (jeg jobber på en slik for øyeblikket, så det vet jeg godt). At ting slutter å fungere mens det er i bruk hos kunden kan bli svært dyrt i forhold til noe som feiler under test.

 

Til ettertanke for dere som "har gitt faen i ESD i mange år, og det har gått helt fint!"

Lenke til kommentar

Du klarer deg fint uten matte, bare du ikke bruker et teppe eller noe slikt som underlag! Et vanlig trebord er bra, og gjerne posen til hovedkortet.

 

Hvis du sitter i en sofa eller stoffstol bør du være forsiktig og helst bruke lenke.

 

En antistatisk matte er bare et ledende underlag du kan koble til jord. Ikke noe hokus-pokus med disse antistatiske greiene, ikke noe problem å mekke noe som duger like bra selv.

Lenke til kommentar

I IC-er (integrerte kretser, som prosessorer, northbridge og alle de andre svarte chippene du finner i elektronisk utstyr) er det halvledermaterialer som er svært sensitive for uønskede spenninger. En IC kan ta skade av langt lavere spenninger enn vi merker. Når halvledermaterialet er skadet er det ikke sikkert man merker noe til det med en gang, men så kan det bli dårligere og dårligere over flere måneder, og før eller siden vil kretsen (eller deler av den) slutte å fungere. Ingen sak å finne stoff om dette hvis du gidder å søke litt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

til alle som skal inni pcn og mekke.

 

det er ikke lurt å ha strømforsyningen koblet til støpselet hvis det er av ujordet type!! dette gjorde jeg selv i stor tro på at støpselet var jordet, men det var det ikke. hele tiden mens jeg bygde kjente jeg at det gjorde vondt når jeg la blodårene(underarma) på kabinettet. kjentes ut som jeg fikk papirkutt konstant. æsjda antec p182 er noe dritt tenkte jeg :D :D

det jeg egentli kjente var jo strøm som gikk i hele kabinettet, ikke bra sikkert.

 

resultatet er at intel q6600 prosessoren gikk føyken.

Endret av st0ff3r
Lenke til kommentar
I IC-er (integrerte kretser, som prosessorer, northbridge og alle de andre svarte chippene du finner i elektronisk utstyr) er det halvledermaterialer som er svært sensitive for uønskede spenninger. En IC kan ta skade av langt lavere spenninger enn vi merker. Når halvledermaterialet er skadet er det ikke sikkert man merker noe til det med en gang, men så kan det bli dårligere og dårligere over flere måneder, og før eller siden vil kretsen (eller deler av den) slutte å fungere. Ingen sak å finne stoff om dette hvis du gidder å søke litt.

 

Vel, det gadd jeg ikke/tenkte jeg ikke på. Uansett takk for nyttig informasjon.

 

Edit: leif.

Endret av Centuss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...