Gå til innhold

Lurt å bruke antistatisk armlenke?

Anbefalte innlegg

Det blir litt sikrare ved å bruke antistatisk lenke, men eg vil tru dei færraste bryr seg med det. Eg har lese om svært på tilfeller der utstyr har blitt øydelagt på grunn av statisk elektrisitet. Likevel er det sjølvsagt ein viss fare for at det kan skje.

Det finnes måtar å gjere ting på som minskar sjansane for statisk elektrisitet.

- Ikkje jobb med PC på teppegulv eller tepper, dei produserer mykje statisk elektrisitet når du går fram og tilbake.

- Ta ofte i kabinettet når du jobber med ein PC, då vil du lade ut eventuell statisk elektrisitet som er lagra i kroppen din.

- Vær varsam når du tar i og behandlar kort og maskinvare, hald dei i kantane eller på metallfester (PCI-kort).

Personleg har eg aldri brukt det og heller aldri hatt problemar med utstyr som blir skada.

8447586[/snapback]

Visst han har aluminium kabinett så vil det ikke funke med å ta på kabinettet siden aluminum ikke leder elektrisitet. Kan jo f.eks. ta på noe som er jordet, kanskje en sånn dere ting som jeg aldri kommer på hva heter. (Dings som gir deg flere strømuttak). Dersom den er plugget inn i en stikko :p ntakt vil lade ut elektrisiteten.

Mvh LockBreaker :)

(Har dingsen på tunga) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, så hva skjer? Skal man ha lenken mellom armen og datamaskinen, eller armen og jordingen på stikkontakten?

8539020[/snapback]

Dersom datamaskinen er jordet, spiller det ingen rolle om du kobler til for eksempel dekselet rundt strømforsyningen eller i jordingen i kontakten etter hva jeg har skjønt. Grunnen til at jeg sier strømforsyningen er at disse i de aller fleste tilfeller er jordet, noe ikke alltid selve kabinettet er (laget av materiale som ikke leder).

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
Ikke gå med raggsokker som sleper over teppet så går det nok greit  :p . Alt jeg har gjort når jeg har fiksa og bygd har vært å ta på kabinettet og alt har funket i etterkant.

8538047[/snapback]

vel...kanskje det har skjedd noe, bare at du ikke vil merke det enda!

komponentene dine kan ha fått et lite statisk "støt" og det vil kanskje forkorte levetiden på f.eks skjermkortet(hvis det fikk "støtet")

8538118[/snapback]

Vel har vel hatt det i snart ett års tid og det funker enda, om levetiden er forkortet er det care for meg siden det er 3 års garanti på både CPU, GPU, "tror faktisk det er livstid på minnet :p ". Dessuten vet jeg at jeg kommer til å bytte før lenge før tre år er gått uansett... Kanskje litt svinete av meg, men, men... :devil:

Lenke til kommentar

Visst han har aluminium kabinett så vil det ikke funke med å ta på kabinettet siden aluminum ikke leder elektrisitet. Kan jo f.eks. ta på noe som er jordet, kanskje en sånn dere ting som jeg aldri kommer på hva heter. (Dings som gir deg flere strømuttak). Dersom den er plugget inn i en stikko :p ntakt vil lade ut elektrisiteten.

Mvh LockBreaker :)

(Æsj- får ikke til redigert quoting..)

Hm? Når sluttet aluminium å lede strøm?

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

herre G....! jeg har jo sagt at det er ikke vits å plugge den i jordet stikk... fordi du er jo ikke koblet i samme stikken selv!! det du må gjøre er å koble deg selv til pcen, drit i jordet stikk! det har ingenting med statisk spenninger som er i deg å gjøre... det som skjer er at pcen har f.eks X laddning i seg og du har Y ladning i deg . viss X=Y så får du ingen utladning men er X forskjellig fra Y så får du en strøm fra enten Y eller X alt etter polaritet i ladningen samma faen om du plugger kabbiset i et jordet uttak kabinettet har fortsatt en annen ladning enn deg.

når du bruker lenke får kabbiset samme ladning som du uten at det går en strømm gjennom det du skal koble f.eks HK som er i kabbiset

Lenke til kommentar

det stemmer da utligner de hverandre dermed kan det ikke gå strømm igjennom deg til komponentene. men et lite dilemma... dette gjelde bare komponenter montert i kabinettet :p ikke komponenter som ligger på bordet du jobber på... da må du ha en antistatisk matte som igjen er koblet i deg og og kabinettet... alt som du legge på den matta vil da ha somme ladning som du.

Lenke til kommentar

I gamle dager ble høyspentkabler laget av kobber, men for noen tiår siden begynte de å bli skiftet ut med aluminium. Grunn: Aluminium er svært mye lettere og når man tar elektrisk ledningsevne og sammenligner med vekt så leder aluminium strøm bedre per kilo. Aluminium er også billigere, mer korrosjonsbestandig og krever ikke så mye mekanisk styrke i stolpene som kobber gjør.

Aluminium er i høyeste grad et elektrisk ledende materiale. Faktisk ett av de beste som finnes. Stål derimot leder litt dårligere, men det leder absolutt bra nok i denne sammenhengen.

Men tilbake til tittelen på tråden: Antistatisk lenke er en sikkerhetsforanstaltning uten skadelige virkninger. Det er med andre ord udelt positivt. Men hvor mye positivt kan jo diskuteres. Personlig har jeg bare ødelagt 1 komponent på grunn av statisk elektrisitet, men det skyldtes ikke meg, men jordfeil i huset. Likevel bruker jeg ikke det når jeg mekker hjemme siden jeg ikke har et sånt. Jeg unngår heller å ta på pinner, loddepunkter osv. Også tar jeg mye på kabinettet og unngår tepper, ullgensere, fleace osv der jeg mekker.

Lenke til kommentar
I gamle dager ble høyspentkabler laget av kobber, men for noen tiår siden begynte de å bli skiftet ut med aluminium. Grunn: Aluminium er svært mye lettere og når man tar elektrisk ledningsevne og sammenligner med vekt så leder aluminium strøm bedre per kilo. Aluminium er også billigere, mer korrosjonsbestandig og krever ikke så mye mekanisk styrke i stolpene som kobber gjør.

Aluminium er i høyeste grad et elektrisk ledende materiale. Faktisk ett av de beste som finnes. Stål derimot leder litt dårligere, men det leder absolutt bra nok i denne sammenhengen.

Men tilbake til tittelen på tråden: Antistatisk lenke er en sikkerhetsforanstaltning uten skadelige virkninger. Det er med andre ord udelt positivt. Men hvor mye positivt kan jo diskuteres. Personlig har jeg bare ødelagt 1 komponent på grunn av statisk elektrisitet, men det skyldtes ikke meg, men jordfeil i huset. Likevel bruker jeg ikke det når jeg mekker hjemme siden jeg ikke har et sånt. Jeg unngår heller å ta på pinner, loddepunkter osv. Også tar jeg mye på kabinettet og unngår tepper, ullgensere, fleace osv der jeg mekker.

8548585[/snapback]

mye bra her simen... men jord feil i huset har ingenting med statisk elektrisitet å gjøre, jord feil er når en komponent i huset som er koblet i et jordet stikk har ene fasen koblet til jord på grunn av en feil i komponenten, og du bør snarest mulig få rettet feilen fordi du kan få 230 volt i deg viss du tar på en komponent med jordfeil, normalt skal du bare få 130 volt ca i mellom jord og ene fasen. har du et multimeter så kan du ta å måle mellom jord og fasene i stikk kontakten i huset ditt har du en veldig skjev fordeling så har du jordfeil. ring din lokale eletriker omgående viss du vet du har jordfeil i huset. i gamle hus som du kanskje har så er der ikke jordfeil bryter som slår ut om du kobler til utstyr som har jordfeil.

Lenke til kommentar

Etter min erfaring så er ikke Antistatisk-Lenke nødvendig. Har bygd en del PC'er de siste årene og har aldri brukt Lenke. ;)

Ett pluss på rommet mitt der jeg har bygd alle PC'ene, er at det er belegg gulv "Gummi aktig". Tror dette reduserer en del av faktorene med Statisk elektrisitet? :hmm:

Som de andre har nevnt her: Ikke bruk ull plagg, fjern teppe & vær litt forsiktig mens man monterer Hardware'n. :)

Lenke til kommentar

Eg skal snart bygge data, og vil helst ikkje øydelegge den pga av statisk elektrisitet. Viss ein har lenken mellom deg og datamaskinen, må ein ha ledningen i støpselet? Ein skal vel ikkje jobbe med ledningen koplet i?

Lenke til kommentar
mye bra her simen... men jord feil i huset har ingenting med statisk elektrisitet å gjøre, jord feil er når en komponent i huset som er koblet i et jordet stikk har ene fasen koblet til jord på grunn av en feil i komponenten, og du bør snarest mulig få rettet feilen fordi du kan få 230 volt i deg viss du tar på en komponent med jordfeil, normalt skal du bare få 130 volt ca i mellom jord og ene fasen. har du et multimeter så kan du ta å måle mellom jord og fasene i stikk kontakten i huset ditt har du en veldig skjev fordeling så har du jordfeil. ring din lokale eletriker omgående viss du vet du har jordfeil i huset. i gamle hus som du kanskje har så er der ikke jordfeil bryter som slår ut om du kobler til utstyr som har jordfeil.

8550861[/snapback]

Det er ikke hjemme hos meg. Det var på hybelen til en kamerat der han bodde for snart 10 år siden. Det er den eneste gangen jeg har ødelagt noe datautstyr og det var et 100 Mbit nettverkskort til over 1000 kr. Uansett, jeg vet hva jordfeil er. Har gått 3 år på elektro, men valgte å utdanne meg videre i stedet for å ta fagbrevet. ;) Jordfeilen i den blokka var litt kjip. Feilen lå ikke i den etasjen han bodde i og jeg fikk et støt når jeg satt i nettverkskortet i PCen. PCen hadde stikkontakten i og jeg fikk tydeligvis god kontakt med både jordfeilen og ekte jord. (arm til arm) Å få strøm i seg er som vanlig særdeles ubehagelig.

Lenke til kommentar

bare for å ikke starte noen ny tråd så spør jeg bare her!

Jeg skal sette inn nytt hovedkort i pc'en min og da lurer jeg på om hvor jeg kan legge hovedkortet for å kunne sette i cpu og diverse?

Vil helst unngå statisk elektrisitet såklart og andre skader!

Lenke til kommentar

8550861[/snapback]

Det er ikke hjemme hos meg. Det var på hybelen til en kamerat der han bodde for snart 10 år siden. Det er den eneste gangen jeg har ødelagt noe datautstyr og det var et 100 Mbit nettverkskort til over 1000 kr. Uansett, jeg vet hva jordfeil er. Har gått 3 år på elektro, men valgte å utdanne meg videre i stedet for å ta fagbrevet. ;) Jordfeilen i den blokka var litt kjip. Feilen lå ikke i den etasjen han bodde i og jeg fikk et støt når jeg satt i nettverkskortet i PCen. PCen hadde stikkontakten i og jeg fikk tydeligvis god kontakt med både jordfeilen og ekte jord. (arm til arm) Å få strøm i seg er som vanlig særdeles ubehagelig.

8551283[/snapback]

jupp som jeg sa.. ikke statisk elektrisitet, her har du rett og slett grilla kortet gjennom deg selv :p så til alle dere luringe der ute som vil ha pcen plugget i stikken når dere kobler tenkt en gang til og les det simen har skrevet :p.

konklusjon... har du ikke stor produksjon av pc så holder det lenge med å ta i kabinettet med jamne mellomrom eller så ofte som mulig. er du paranoid og/eller har stor produksjon så invister i lenke og matte. er faktisk ikke vits i å bare ha lenke siden da er kun kabinettet og du utlignet og ikke et eventuelt HK som du tar ut av boksen fra produsent, til det må du ha matte oxo.

Lenke til kommentar

til Nilsi her:

ta kortet ut av den antistatiske posen, når du holder i posen har du utlignet deg og kortet inne i posen. ingen fare med kortet før du skal legge det fra deg. da må du utligne deg og den flaten du skal legge det fra deg på, altså du må ta på den flaten med den andre hånden før du legge det fra deg der.

tips... ikkje jobb på tepper/vegg til vegg tepper

har du matte og lenke slipper du å tenke på måtte utligne deg og flaten du skal legge fra deg deler på :p

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar
til Nilsi her:

ta kortet ut av den antistatiske posen, når du holder i posen har du utlignet deg og kortet inne i posen. ingen fare med kortet før du skal legge det fra deg. da må du utligne deg og den flaten du skal legge det fra deg på, altså du må ta på den flaten med den andre hånden før du legge det fra deg der.

tips... ikkje jobb på tepper/vegg til vegg tepper

har du matte og lenke slipper du å tenke på måtte utligne deg og flaten du skal legge fra deg deler på :p

8558967[/snapback]

Utligne meg og flaten...hvordan mener du da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...