Gå til innhold

Lurt å bruke antistatisk armlenke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir litt sikrare ved å bruke antistatisk lenke, men eg vil tru dei færraste bryr seg med det. Eg har lese om svært på tilfeller der utstyr har blitt øydelagt på grunn av statisk elektrisitet. Likevel er det sjølvsagt ein viss fare for at det kan skje.

 

Det finnes måtar å gjere ting på som minskar sjansane for statisk elektrisitet.

- Ikkje jobb med PC på teppegulv eller tepper, dei produserer mykje statisk elektrisitet når du går fram og tilbake.

- Ta ofte i kabinettet når du jobber med ein PC, då vil du lade ut eventuell statisk elektrisitet som er lagra i kroppen din.

- Vær varsam når du tar i og behandlar kort og maskinvare, hald dei i kantane eller på metallfester (PCI-kort).

 

Personleg har eg aldri brukt det og heller aldri hatt problemar med utstyr som blir skada.

Lenke til kommentar
så hvis jeg har anitstatisk armlenke kan jeg da koble den til chassiet?

8447663[/snapback]

 

Det er faktisk ikke så lett. i de fleste norske hjem i dag er det jordet elektrisk annleg så du kan feste klypa i den gullfargede "utstikkern" i stikkontaktene. også kjent som jord.

 

Annbefaler alle å bruke lenke!

Lenke til kommentar
så hvis jeg har anitstatisk armlenke kan jeg da koble den til chassiet?

8447663[/snapback]

 

Det er faktisk ikke så lett. i de fleste norske hjem i dag er det jordet elektrisk annleg så du kan feste klypa i den gullfargede "utstikkern" i stikkontaktene. også kjent som jord.

 

Annbefaler alle å bruke lenke!

8447688[/snapback]

Eh, når strømkabelen er koblet til strømforsyninga som er i kabinettet er det evig nok å ta på chassiet en gang i blandt. Er jo uansett borti det hele tiden når du skrur. Så lenge du ikke står å skubber med ullsokker på et teppe samtidig som du står og skrur går det bra.

Lenke til kommentar
Det er faktisk ikke så lett. i de fleste norske hjem i dag er det jordet elektrisk annleg så du kan feste klypa i den gullfargede "utstikkern" i stikkontaktene. også kjent som jord.

8447688[/snapback]

Poenget med lenke er at du skal komme på samme spenningsnivå som det du jobber med, og det er ikke nødvendigvis samme nivå som i stikkontaktens jord. Å koble deg selv til jord, mens PCen ikke er det har ikke noe for seg. Hvis det skal ha noen hensikt må også PCen forbindes med den samme jord. Det finnes "kit" der du har en antistatisk matte som kan forbindes med jord, PCen legges på matta og armlenken er forbundet med matta.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Det er faktisk ikke så lett. i de fleste norske hjem i dag er det jordet elektrisk annleg så du kan feste klypa i den gullfargede "utstikkern" i stikkontaktene. også kjent som jord.

8447688[/snapback]

Poenget med lenke er at du skal komme på samme spenningsnivå som det du jobber med, og det er ikke nødvendigvis samme nivå som i stikkontaktens jord. Å koble deg selv til jord, mens PCen ikke er det har ikke noe for seg. Hvis det skal ha noen hensikt må også PCen forbindes med den samme jord. Det finnes "kit" der du har en antistatisk matte som kan forbindes med jord, PCen legges på matta og armlenken er forbundet med matta.

8447898[/snapback]

 

er det ikke veldig dyrt med sånn matte også da?

Lenke til kommentar
Det holder med at stikkkontakten står i strømførsyningen og i veggen, så lenge strømforsyningen er nær kabinettet.

8449264[/snapback]

Strengt tatt så skal man vel ikke ha strøm på strømforsyningen når man jobber med PCen (selv om det er en strømbryter på baksiden). Til normal hjemmemekking holder det lenge med lenke mellom deg og PCen, evt. en matte til å legge PCen på. Kan ikke helt se den store hensikten med å koble seg til el-nettets jording.

Lenke til kommentar
Er det lurt å bruke antistatisk armlenke når man holder på å fikse på ting inne pc'en?

Eller kan man bruke andre metoder for å unngå statisk elektrisitet på komponentene?

8447500[/snapback]

 

Hvis ikke maskinen ellers er jordet så har det ikke så mye poeng. Det er forresten ikke en antistatisk armlenke, men en jordingslenke. Hensikten er å lede spenningen over til maskinen og så til jord for å unngå spenningsforskjeller. Du kjenner ikke noe støt før det blir omtrent 40.000V, men komponenten kan dø allerede ved 10.000V. Ved å bruke lenke uten at resten er jordet, eller i det minste plassert på en spenningsabsorberende flate, kan du oppnå at du lader opp komponenten sakte, for så å lade den ut igjen på annen måte. Da har du bare oppnådd at strømmen går andre veien. For folk flest betyr det mer at du ikke jobber på teppegulv eller tar av deg acrylgenseren mens du jobber. Det er også større risiko om vinteren siden vi da har så tørr luft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...