risington Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hva ville være den merkbare ytelsesforskjellen mellom en ekstern USB2 HD og en SATA-disk i server-sammenheng? Har en "hobby"-server, som jeg har alt på. Dvs lagrer kun programmer og div bruksmatriell på arbeidsstasjonen min, ellers bruker jeg samba deling og jobber direkte på nettverksstasjoner. Alt jeg har av disker nå, er interne IDE-disker på 7200 RPM, alt ifra 120 gb disker til 320 GB. Nå har jeg planer om å kjøre på med en til på omlag 500. Men er tom for både kontrollerplass og kabinettplass. Stort sett kun jeg som har både lese og skrivetilgang til denne, samt en til som "leser" litt i ny og ne'. Jeg ser ofte film via HTPC'n min, da jeg som oftest stramer DVD-iso filer over nettverket. Kort oppsummert, ingen ekstrem bruk. Spørsmålet jeg stiller da seff også med en litt økonomisk vinkel, er om jeg like gjerne kan gå for en god USB2-disk på 500 gærninger, eller om jeg absolutt burde kjøpe meg et SATA kontrollerkort til 800 spenn i tillegg til SATA-disk til ca tusen kr ? Cool med innspill på denne Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg kan komme med tørre fakta: Overføringshastigheg med en usb2-disk vil ligge i underkant av 20 Mb/sek. Sansynligvis rundt 15. En 500 Gb WD sata som jeg kjørte benchmark på her forleden hadde en overføringskapasitet på 80 MB/sek på begynnelsen og lå vel nede i ca 40 på slutten av disken. Så det er ganske klart at en disk med sata grensesnitt vil yte masse bedre enn en usb2 -disk. BTW: et pci-kontrollerkort med to eksterne og to interne sata-tilkoblinger kostet meg litt over 300 kr på datakjeden. Lenke til kommentar
risington Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 Jeg kan komme med tørre fakta: Overføringshastigheg med en usb2-disk vil ligge i underkant av 20 Mb/sek. Sansynligvis rundt 15. En 500 Gb WD sata som jeg kjørte benchmark på her forleden hadde en overføringskapasitet på 80 MB/sek på begynnelsen og lå vel nede i ca 40 på slutten av disken. Så det er ganske klart at en disk med sata grensesnitt vil yte masse bedre enn en usb2 -disk. BTW: et pci-kontrollerkort med to eksterne og to interne sata-tilkoblinger kostet meg litt over 300 kr på datakjeden. 8448975[/snapback] oki. da vet jeg jo det :-) Hvordan merke var det du kjøpte på SATA-kontrolleren? Hvilket OS kjører du? Har en linux server, og er avhengig av et kompatibelt kort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå