Gå til innhold

Kjøp av videokamera i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både jeg og mange andre her kunne skrvet side opp og side ned om dette, men jeg får ta kortvesjonen:

 

PAL tar opp med 24 FPS mens NTSC tar opp med 29,92 FPS (eller noe slikt). Dette fører til at NTSC er litt bedre enn PAL når det gjelder bevegelse.

 

PAL er bedre på farger, NTSC gir "blassere" farger.

 

Det er andre ting også som spiller inn, blandt annet i redigeringen, men jeg orker ikke å skrive om dette.

 

BTW: Jeg ville ha valgt PAL

Lenke til kommentar

PAL har også høyere oppløsning enn NTSC, slik at bildene blir generelt litt skarpere.

 

Pal tar forøvrig opp 25 fps, med to delbilder per frame (50 delbilder pr. minutt). NTSC er ca. 30 fps, 60 delbilder.

 

Det er stort sett en dum idé å bruke NTSC i Norge, for selv om det meste av utstyr passer til NTSC, så kan man før man aner det møte på problemer. Mange har angret NTSC kjøp. For eksempel hvis kameraet ditt går i stykker, så må du kjøpe NTSC kamera på nytt for å få spilt av dine gamle opptak.

 

Angående farger, så er NTSC litt spøkefullt blitt sett på som en forkortelse for "Never Twice the Same Color" :) Dette er bedre enn før, men fortsatt er PAL bedre på farger.

Lenke til kommentar

Takker for svara:) burde sikkert leta litt rundt før jeg skrev den greia her.. fant den om PAL og NTSC..

 

Jeg leste at det er mulig å kjøpe PAL i USA også..

 

gjelder dette bare den newyork-butikken eller finnes det butikker i san francisco-området som selger PAL?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...