Lord-of-the-End-Times Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Godagen, jeg spørr mye om utdanning for tiden Nå lurer jeg på hva som er forskjellen på UIO og NTNU når det gjelder teknologi/siving utdannelse? Hva er best? Hvordan er jobbmulighetene ved de forskjellige studiene? Er det noen studier ved NTNU som man ikke får studert ved UIO osv? Takker for all info Lenke til kommentar
enfyrioslo Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Får man i det hele tatt graden master i teknologi/siv.ing. i det hele tatt på UiO? Trodde bare de hadde masse realfagsstudier der. Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 Aner ikke Jeg gikk ut fra at det var det... Lenke til kommentar
vk2elev Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) De har nok teknologi-linjer ja, men tror ikke de deler ut graden sivilingeniør(egentlig skal vel ikke noen gjøre det for tiden). Endret 23. april 2007 av vk1elev Lenke til kommentar
trøls Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Som det er skrevet i andre tråder: UiO er best på grunnforskning, mens NTNU er bedre på utnyttelse av teknologi. Erketypisk ingeniør blir man ikke derfor ikke på UiO. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Kan jo bare nevne at masteroppgaver på siving linger er på 30 studpoeng mens ved UiO er 60 studiepoeng. Såregner med UiO er mer forsker rettet mens NTNU går mer på det andvendte delen av teknologi. Lenke til kommentar
PhD_NTNU Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Påstandene om at UiO er best på grunnforskning og NTNU best på anvendelser er altfor unyanserte, og jeg tipper det er mange av dere som har skrevet dette som har fint lite grunnlag for å uttale dere. Er siv.ing. fra NTNU og holder på med doktograd på grunnleggende materialegenskaper. Må bare få påpeke at selv om diplomoppgaven på siv.ing. er 30 poeng så har du et 22.5 poengs prosjektarbeide høsten i 5. klasse. I de fleste tilfeller kan du selv velge om du vil fortsette på dette prosjektarbeidet på diplomen, eller om du vil gjøre noe helt annet. Disse 22.5 studiepoengene er de klart tyngste jeg har hatt, og prosjekt + diplom på siv.ing. står på ingen måte tilbake for en masteroppgave på realfag. Å si bombastisk at UiO er forskerrettet og NTNU er næringslivsrettet er en forenkling som ikke engang er en tabloidavis verdig. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 At man har fokus som er mest rettet mot forskning eller næringsliv betyr ikke at man har tunnelsyn. Lenke til kommentar
PhD_NTNU Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 At man har fokus som er mest rettet mot forskning eller næringsliv betyr ikke at man har tunnelsyn. 8572573[/snapback] Jepp, det var jeg prøvde å si, selv om jeg ikke klarte å uttrykke det like presist. Både UiO og NTNU er så store at de selvsagt har alt fra grunnforskning til svært praktisk rettet forskning finansiert av privat næringsliv. En student har mye større valgfrihet ved så store universiteter enn man skulle tro ut fra mye av det som har blitt postet her. Lenke til kommentar
tjask Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Jeg er enig i at man har gode muligheter til å drive med forskning selv om man går realfag eller siving og at skillet til tider kan vaskes ut. Men forskjellen på realfag og teknologi finnes absolutt, og er noe man bør ta hensyn til når man skal velge å gå realfag eller siving... Når man tar en bachelor+master så kan man først skreddersy bachelorgraden for så å spesialisere seg til mastergraden på 60 studiepoeng. Dermed vil man ofte i en mye tidligere fase rette seg mot hovedoppgaven. En kamerat går siste året bachelor og har allerede begynt å ta emner med tanke på mastergraden. På siving er det mye mer obligatoriske emner, man har mer klassefølelse og utsetter vanligvis spesialiseringsvalgene (jeg går selv siv.ing på ås). Når det gjelder store universiteter sier det seg selv at det er mange valgmuligheter, men dersom man har spesielle interesser kan det være en ide å sjekke om det finnes oppegående forskningsgrupper innen emnet ved universitetet. Med en bachelor fra UIO vil du forresten kunne søke deg inn på masterutdanninger hvor som helst i verden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå