Gå til innhold

Hvilket motormerke er best!?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det vil bli litt feil å si at det ene merket er bedre enn det andre, det kommer helt ann på hva man personlig liker....

8446061[/snapback]

Støtter litt opp om dette :)

Man må også spesifisere litt, er ikke et merke som er "best" på alle felter/motorstørrelser..

Lenke til kommentar

Samma det, så lenge de kriteriene er oppfylt :p

 

Vil ikke si det er noe merke som er "best" egentlig.

For i forhold til carb2008 mm og utslippstandarder er så strenge som de er på outboard. Så er de jo relativt like alle sammen på så å si uansett motorstørrelser.

Selfølgelig finner man "mandags-motorer" men det har vel alle.

 

Selv har jeg en johnson 90hk 2T 2006mod, og har ikke den mening at den er "best"

Lenke til kommentar

Veldig mye innlegg her uten begrunnelser.

Selv har jeg hatt to stk Yamaha moterer og må si meg meget fornøyd med dem.

Den ene var en 15 hesters som bråkte ganske mye men gikk alikevell ganske fint uten noe problem.

Akuratt nå har jeg en 115 hesters Yamamha som går veldig godt. Har akuratt for kjørt inn motoren og må si den er ganske stillegående og god motor.

Men tror nok jeg ville valgt en 4-takters motor som du vil høre merkbare lydforskjeller på og mindre bruk av drivstoff..

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Her har dere noe så se på, tallene taler for seg selv. Se litt bort fra evinrude som har ficht her, nå har de jo e-tech istedet. Fant ikke nyere test i farten.

2takterne her er Godkjent: EPA 2006 og CARB 2008 Two-Star og 4takterne her er Godkjent: EPA 2006 og CARB 2008 Three-Star, hvor det er CARB 2008 som blir forholdt deg til da EPA 2006 kommer til å gå ut.

Fant litt mere info om E-tech, som faktisk er i samsvar med utslippsstandardene 2006 EPA, EU og 2008 CARB 3-Star Ultra-Low. se spess sistnevnte.

 

FAKTA:

 

Merke Evinrude Mercury Suzuki Tohatsu

Modell E90 FPL F 90 ELPT DF 90 TL 90 EPTOLA

Effekt 90 90 90 90'

Motortype 2-takt 4-takt 4-takt 2-takt

Innsprøytningssystem Ficht Forgasser EFI TLDI

Antall sylindre 60° V4 R4 R4 R3

Sylindervolum 1.726 ccm 1.596 ccm 1.950 ccm 1.267 ccm

Antall ventiler – 16 16 –

Kamaksler – Doble overliggende Doble overliggende –

Maks. turtall 5.500 6.000 5.500 5.850

Utveksling 2,00:1 2,07:1 2,59:1 2,00:1

Generator i A 35 20 40 11

Vekt 158 kg 175 kg 189 kg 129 kg

Propelltype Stål Aluminium Aluminium Aluminium

Drivstofftank: Nei Nei Nei Ja (25 l)

Powertrim og tilt Ja Ja Ja Ja

Turteller Ja Ja Ja Ja

Logg Ja Ja Ja Ja

Trimindikator Ja Ja Ja Ja

Veiledende pris 109.283 kr 114.473 kr 113.900 kr 94.990 kr

 

 

TESTRESULTATER MED UTTERN S56:

Merke Evinrude Mercury Suzuki Tohatsu

Motortype 2-takt 4-takt 4-takt 2-takt

Propelldiameter 17" 15" 23" 17"

Propelltype Stål Aluminium Aluminium Aluminium

Heisning (i hull) 3 3 3 3

Maks turtall i test 5.500 6.000 5.400 5.500

 

Fart i knop:

ved maks turtall 37,3 36,5 37 35,7

500 o/min 33,5 32 33 31,8

1.000 o/min 28,3 29 30 29,2

1.500 o/min 24,3 26 25,2 25,4

2.000 o/min 19,5 22 20,2 21

 

Liter i timen:

ved maks turtall 32,8 33,2 32 30,3

500 o/min 25,6 28,6 26,5 24

1.000 o/min 19,8 23,6 21,2 19,2

1.500 o/min 16,4 19,2 17,6 15,4

2.000 o/min 12,8 15,4 13,4 12,2

 

Liter per sjømil:

ved maks turtall: 0,88 0,91 0,86 0,85

500 o/min 0,76 0,89 0,80 0,75

1.000 o/min 0,70 0,81 0,71 0,66

1.500 o/min 0,67 0,74 0,70 0,61

2.000 o/min 0,66 0,70 0,66 0,58

 

Støynivå (Desibel):

ved maks turtall: 88 89 85 89

500 o/min 87 87 84 87

1.000 o/min 86 85 82 85

1.500 o/min 81 83 79 84

2.000 o/min 80 82 76 83

 

Akselerasjon:

Til 20 knop 4,6 sek 5,1 sek 6,1 sek 7,9 sek

Til 25 knop 5,6 sek 6,7 sek 7,6 sek 9 sek

 

 

 

Merk:

Samtlige tester har blitt gjennomført med en belastning på tre personer. Målinger har blitt utført på fem ulike turtall, hvor vi har tatt utgangspunkt i maksimalt turtall og deretter trukket fra 500, 1.000, 1.500 og 2.000 omdreininger i minuttet. Støynivået er målt ved førerens øre

Testbåten har vært en Uttern S56 som er 5.55 meter lang og 2.2 meter bred. Vekt uten motor er 600 kilo. Båten har en V-bunn på 16,5 grader, og kan utstyres med motorer opp til 135 hester.

Testene har blitt utført i ferskvann i Bergshamra i Sverige. Vanntemperatur var 10 grader, og lufttemperaturen var 15 grader. Testen ble utført i mai.

 

Mercury F90 representerer alle firetaktere med forgasser. Denne motoren har samme grunnkonstruksjon som Mercury F75, Yamaha F80 og Yamaha F100.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...