Gå til innhold

Hvordan finne IPen til en hjemmeside?

Anbefalte innlegg

Heihei!

Jeg har for tiden en konto hos active24 med ett domene. Jeg vil legge til et subdomene, og prøver å bruke http://zendurl.com/gissan som mål. Problemet er at når jeg skriver inn "www.zendurl.com/gissan" som mål, får jeg denne feilmeldingen:

* Please fill out a valid value for host

Dette er i kontrollpanelet.

Man kan tydeligvis også bestille subdomener herfra, men siden virker ikke.

Leste et sted at jeg måtte skrive inn IPen til målet for at det skulle fungere. Hvordan kan jeg finne IPen til hjemmesiden min på zendurl.com?

Noen som vet? :innocent:

Er også åpen for andre forslag.. :whistle:

- Gissan..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ping?

prøvde å pinge zendurl.com og fikk 69.80.227.41

det som er problemet med slike hosting løsninger er at hvert område ikke får sin egen IP.

i stede så er det bygget opp slik at hvis du går til et domene, så havner du på en mappe på serveren.. da trenger du ikke flere IP adresser ser du...

selv har jeg bare en server og en IP adresse, men hoster alikevel 3 sider på samme IP adresse..

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar
Du kan finne IP-addressen ved å pinge zendurl.com. Antar at du prøver å legge inn en A-oppføring. Prøv å legge inn en CNAME-oppføring i stedet, da hvert område på serveren ikke har sin egen IP-addresse. Ved å legge inn en CNAME-oppføring, kan du spesifisere en URL (som f.eks http://zendurl.com/gissan).

8445646[/snapback]

Skal jeg ikke bruke IP da?

Velger jeg CNAME og skriver "http://zendurl.com/gissan" skal det fungere?

Prøvde det, men funket ikke..

58814.jpeg

Merk at det står "Please fill out a valid value for host". Host er vel det jeg vil ha som subdomene, vel? Altså det før det egentlig domenet.. Eller et det motsatt? :ermm:

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Her er en liten tabell, som forklarer bruksområdene til de forskjellige DNS-oppføringene:

- Oppretter du en A-oppføring, skal du skrive inn en 32 biter lang IPv4-adresse

- Oppretter du en AAAA-oppføring, skal du skrive inn en 128 biter lang IPv6-adresse

- Oppretter du en CNAME-oppføring, skal du i dette tilfellet skrive http://zendurl.com/gissan

En CNAME-oppføring kan benyttes dersom du kjører flere forskellige tjenester på en vert.

Lenke til kommentar
Her er en liten tabell, som forklarer bruksområdene til de forskjellige DNS-oppføringene:

- Oppretter du en A-oppføring, skal du skrive inn en 32 biter lang IPv4-adresse

- Oppretter du en AAAA-oppføring, skal du skrive inn en 128 biter lang IPv6-adresse

- Oppretter du en CNAME-oppføring, skal du i dette tilfellet skrive http://zendurl.com/gissan

En CNAME-oppføring kan benyttes dersom du kjører flere forskellige tjenester på en vert.

8445742[/snapback]

Da antar jeg at jeg har gjort riktig i forsøket mitt rett over svaret ditt.. Eller? :ermm:

Lenke til kommentar
Antar at du har riktig, bortsett fra «Host»-feltet. Har du prøvd å skrive gissan.domenenavn.tld?

8445777[/snapback]

Funket ikke.

Har noen andre subdomener, til fotoalbum og sånn..

Host Record Type Destination

bilder A 213.188.129.160

@ A 213.188.134.205

stats CNAME stat-s-101.active24.com.

www CNAME ho01-is-s402.active24.com.

Ser at det er punktum bak alle CNAME-oppføringene. Kan det ha noe å si?

"Host" ser ikke så veldig annerledes ut enn det jeg skrev, og fikk feilmelding.. :ermm:

Lenke til kommentar

jeg skal gi deg en liten forklaring på domener.

com, no, net osv. er domener. de er noe vi kaller topdomener.

sol.no, hardware.no, microsoft.com osv. er underdomener til topdomene.

zendurl er et underdomene til .com, og siden zendurl eier domenet zendurl (regner jeg med) så er det de som bestemmer hvilken underdomener de skal ha, og hvem som kan bruke dem.

du må derfor skaffe deg ditt eget underdomene til .com eller .no eller en eller annen av de.

hvis du går til f.eks uniweb.no så kan du kjøpe et domene der, og registrere deg til en domenepakke, som lar deg forwarde domenet du kjøper, til din undermappe hos zendurl.

ps. jeg ser gissan.net og .org er ledige, så de kunne kanskje vært interesange?

[EDIT] la først nå merke til bildet du hadde lagt ved. i host så må du skrive inn ditt domene (hvis du har et, noe jeg regner med at du har) fullt ut. f.eks. gissan.com, gissan.net el.l.

hvis det er et subdomene til ditt domene du skal registrere dit, så må du skrive "subdomenet.domene.topdomene" f.eks. bilder.gissan.com, dette er forutsatt at det er gissan.com som er ditt domene.

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar
hvis det er et subdomene til ditt domene du skal registrere dit, så må du skrive "subdomenet.domene.topdomene" f.eks. bilder.gissan.com, dette er forutsatt at det er gissan.com som er ditt domene.

8445896[/snapback]

Hvorfor er det ikke sånn på "stats", "www", "@" og "bilder" da? :)

Lenke til kommentar

Hvis du driver og styrer med navnetjenere av typen BIND (den mest vanlige typen) for la oss si gissan.com, så virker punktum slik:

www.gissan.com -> www.gissan.com.gissan.com

www.gissan.com. -> www.gissan.com

www -> www.gissan.com

www. -> www

Uten punktum vil altså sonen (det "aktive" domenet) legges til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...