Gå til innhold

Bytte av vifte i PSU skadelig?

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å bytte ut vifta i PSU'en med en 92mm Papst vifte. Papst vifta er egentlig laget for å kjøre på 24V, men tåler 12V. Den er ikke så veldig effektiv, men gjør jobben. Det jeg lurer litt på, kan andre komponenter i PC'n bli ødelagt om PSU'en brenner opp pga. overoppheting? Det kan jo skje, men er det sansynlig? Noen erfaringer ?:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo kjøre vifta på 17 volt hvis du kobler den svarte ledninga på vifta til -5V på ATX-pluggen og den røde til +12V. De eneste komponentene i PC-en som bruker -5V er ISA-kort så det skal ikke ha noe å si. :smile:

Jeg husker ikke hvo du finner oversikten over ATX-pluggen. Det er sikkert mange andre her som vet.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-26 19:01, tahustvedt skrev:

Du kan jo kjøre vifta på 17 volt hvis du kobler den svarte ledninga på vifta til -5V på ATX-pluggen og den røde til +12V. De eneste komponentene i PC-en som bruker -5V er ISA-kort så det skal ikke ha noe å si. :smile:

Jeg husker ikke hvo du finner oversikten over ATX-pluggen. Det er sikkert mange andre her som vet.

Så den 17V modden en plass for lenge siden, men ledningene på min PSU er så jævlig tynne. Tar ikke sjansen på å stikke ei nål gjennom :smile:

Har du ULR til den modden?

Lenke til kommentar

Bytta ikke ut vifta, men satte på ei 92mm Papst vifte under og forandra spenninga på den originale til 5V. Kab tempen er steget med 10 grader.. Det skylles vel at den Papst vifta før blåste ut øverst bak. Skal kjøpe nye vifter tror jeg.. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-05 18:08, JenkaRiPS skrev:

Quote:

On 2002-01-05 12:48, Stonescream skrev:

Bytta ut originalvifta mi i en cwt300 til en papst 19" sak.

Åssen power var det du hadde sa du? Ikke mange power som har plass til en 19" vifte
:lol:

--

Tommy H.

Jeg brukte dremel til å lage hull på undersiden. Ca. samme plass som der sprinklene for luft-inntak er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...