Gå til innhold

Ekstern harddisk vil ikke mounte

Anbefalte innlegg

Når jeg kobler til ekstern harddisk vil den ikke mounte. Hva er problemet?

Kan være noe jeg har trykki før men det kan vel oppheves på en måte?

EDIT:

Ubuntu 7.04

Maxtor One-Touch III (eller lignende. Husker ikke helt fra jeg brukte Windows)

Dell Inspirion 9400

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står jo i feilmeldingen hva som er problemet og hvordan du kan fikse det. Den foreslår tre mulige måter å fikse/omgå problemet på. Den første måten krever at du har en maskin med Windows installert på. Den andre måten kan du gjøre fra GNU/Linux, men det forutsetter at du ikke har brukt (formatert?) NTFS-disken sammen med Windows Vista. Den tredje metoden bare omgår problemer, og gjør at du kun får lesetilgang til disken.

Som det står: problemet skyldes at den er blitt montert en gang tidligere, uten at den har blitt avmontert på en riktig måte, og dermed vises den som "unclean".

Endret av kommers
Lenke til kommentar

OFFTOPIC

Nå hadde jeg gledet meg kjempemye til og svare på dette innlegget siden jeg har hadd akuratt samme problemet, og endelig kan hjelpe folk, siden jeg er ny på linux. Så tror dere ikke at HavarN har vært her også, som vanlig.

Jeg forguder dine linux kunskapet og godhet til og hjelpe folk HavarN, linuxen min hadde aldri eksitert om det ikke var for deg..

ONTOPIC

Uansett, dette er jo bare en midlertidig løsning da. Du må altså skrive den komandoen hver gang du skal mounte hardisken.. Om jeg ikke er helt ute på jordet nå så vil problemet løses ved og slette loggen. Hvor den er lagret og om dette er rett, er jeg ikke sikker på..

Lenke til kommentar

esso@esso-laptop:~$ sudo mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 hd -o force
$LogFile indicates unclean shutdown (0, 0)
Failed to mount '/dev/sdb1': Operation not supported
Mount is denied because NTFS logfile is unclean. Choose one action:
  Boot Windows and shutdown it cleanly, or if you have a removable
  device then click the 'Safely Remove Hardware' icon in the Windows
  taskbar notification area before disconnecting it.
Or
  Run ntfsfix version 1.13.1 on Linux unless you have Vista.
Or
  Mount the NTFS volume with the 'ro' option in read-only mode.

Hva? Kjøre Windows da liksom? Denne disken har en knapp. Trykk av og den skal automatisk remove seg fra Windows...

Lenke til kommentar

Når du er i windows skal du EGENTLG i bunn og grunn også unmounte de, det bruker og ligge et ikon nede på verktøylinjen, der du kan unmounte den. Men det funker og bare slå de av og på.

Det den mener er at den ikke ble unmountet rett sist gang du koblet den fra.

For og fikse dette skriver du

ntfsfix /dec/sdb1

i terminalen.

Hvist du har ntfsfix da. Hvist ikke så skriver du

sudo apt-get install ntfsfix

Før du skriver det ovenfor. Så skal den mounte..

Endret av stianiquniez
Lenke til kommentar

Et annet alternativ er å gjøre om filsystemet fra NTFS til EXT3 da kan du bruke driveren fra http://www.fs-driver.org/ til å lese disken i windows og den vil være automatisk støttet i de fleste andre operativsystemer.

Edit: Hvis du slår av disken uten å bruke eject-funksjonaliteten i windows, så kan du risikere å miste noe data på den hvis windows sitter å skriver til disken.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...