Solstice Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hei! Jeg skal gifte meg nå islutten av Mai. Fotografen hadde et valg at man kunne få bildene mine digitalt mot et kostnad på 500kr pr CD. Fotografene bruker analoge SLR og fotolaben i Italia scanner disse inn på en oppløsning på 120DPI. Vet at 300DPI er std. når det gjelder media som skal trykkes. Hvor bra er 120DPI, hvor langt kan jeg kjøre bildet, A4 eller bare 10x15 ? Takk for alle svar Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 120DPI er et helt meningsløst tall når man ikke vet hvor stort bildet er. Hvor langt er et tau? DPI er bare et forholdstall, så man må vite hvilke forhold det er snakk om. Hvor store er bildene i utgangspunktet? Hvor store er de skannede bildene i piksler? Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Dersom det er snakk om å scanne dias eller film på 120 dpi, så er det bortimot ubrukelig til noe som helst, du vil få bilder på ca 240 x 200 pixler, mao ca 0.5 Mp. er vel noen år siden det var regnet som greit... Sikker på at du ikke har mistet en 0? En diasscanner på 1200 DPI er rimelig, da får du bidene i 40Mp. dersom det virkelig er 120 DPI, bør bildet først være kopiert opp i ca A4 format, og det høres ut som en rar måte å gjøre ting på... I alle fall, et bilde som er scannet på 120DPI bør ikke kjøres ut på mye over halve størrelsen av originalen... M- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå