Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

enda en som sliter med D-link ruter...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmm du skal da ikke skrue av ALT fordi du ønsker kjøre ftp server .

Du riktignok opne opp for trafikk in/ut på enkelte porter . 20/21 er de vanlige .

Disse må opnes opp til å kjøre mot den IP som maskinen som kjører serveren har .

RTFM var det noen som sa engang ........

Lenke til kommentar
jeg har en dlink DI-804.

Jeg vil gjerne skru av allt som heter firewall (så jeg har muligheten til å sette opp FTP-server, sende filer over MSN og mIrc.)

Hvordan gjør jeg dette? (ja jeg har søkt og lest litt rundt her på forumet!)

Husk at firewall og NAT er to forskjellige ting. Selv om du skrur av firewallen må du fortsatt "åpne" porter i NAT for alle tjenester du ønsker å kjøre bak ruteren.

Men hvis du kun har 1 maskin bak ruteren som skal kjøre alle dine tjenester, bør du du se etter om ruteren din har valg for oppsett av DMZ el. noe lignende. Da vil alle porter i NAT "åpnes" mot den valgte IP'en.

Lenke til kommentar
Men må man da ha fast ip på sin maskin da? slik at man hele tiden får samme ip fra router?

Ja, i et slikt tilfelle er det lurt å gi maskinen fast IP. Enten ved å sette den manuelt, el. ved å konfigurere ruteren til å gi samme IP til maskinen ( med den bestemte MAC-adressen ).

Lenke til kommentar

Hvordan er enkleste måte å finne MAC adresse? Bruker XP.

Husker ikke helt åssen jeg gjør det.

I XP så gikk jeg på alternate Configuration på TCP/IP settings.

Der skreiv jeg inn den ip adressa jeg ville ha fra routern. Men da dukka også opp subnet mask ( 255.255.255.0) men den skal vel være noe annet en null på slutten?

Og hva med de andre felta hva med dem? må de fylles ut?

Lenke til kommentar
Hvordan er enkleste måte å finne MAC adresse? Bruker XP.

Husker ikke helt åssen jeg gjør det.

I XP så gikk jeg på alternate Configuration på TCP/IP settings.

Der skreiv jeg inn den ip adressa jeg ville ha fra routern. Men da dukka også opp subnet mask ( 255.255.255.0) men den skal vel være noe annet en null på slutten?

Og hva med de andre felta hva med dem? må de fylles ut?

"Alternate configuration" benytter du deg av hvis maskinen er på to forskjellige nettverk. I ditt tilfelle trenger du ikke å fylle ut noe der.

MAC-adressen kan du finne ut ved å starte et kommandolinje-vindu ("Start" -> "Run..." -> "cmd" ) og skriver så "ipconfig /all". I informasjonen som dukker opp vil du også se et felt med navnet "Physical Address", og det er MAC-adressen til nettverkskortet.

I praksis kan du også sette IP-adressen manuelt på nettverkskortet. DHCP-serveren i ruteren din kommer ikke til å dele ut en IP som er allerede i bruk. Subnet bør du la stå som 255.255.255.0 i tillegg blir du nødt sette default gateway til ruterens lokale IP (f.eks 10.0.0.1, 192.168.0.1 el. lignende ). IP'er til DNS-serverne kan du også skrive inn, men du kan også la det stå slik det er. Dvs. at de blir tildelt av ruteren.

Jeg synes det er mest praktisk å reservere en IP i ruteren, men jeg skal ikke tvinge deg til å gjøre det ene el. det andre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...