Gå til innhold

Krav på lånetelefon?

Anbefalte innlegg

Har lest flere steder at man har krav på lånetelefon dersom reperasjonen tar over 1 uke.

Da jeg leverte min K750i til butikken jeg kjøpte det fra (telefonen er 11 måneder gammel), sa de at det ville ta ca 14 dager før jeg kan få den tilbake.

Da jeg spurte om lånetelefon sa de at de ikke hadde noen lånetelefon på lager, men de kunne sette meg på en "venteliste" på lånetelefon som tar en ukes tid.

Er dette lov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har krav på lånetelefon hvis service tar over 1 uke, såfremt ikke dette påfører butikken en vesentlig kostnad.

De fleste butikker har noen mobiler som er utlånsmobiler og er alle utlånt så vil de måtte åpne en orginal salgspakke for å gi deg en lånetelefon. Det vil bli ansett som en vesentlig kostnad. Så svar på spørsmålet ditt; ja de er i sin fulle rett.

Lenke til kommentar

Jeg visste ikke hva rett jeg har, så i mitt tilfelle kjøpte jeg bare en billig-telefon til 400 kroner og brukte den i en uke. Så nå har jeg en "reserve"-telefon hjemme om noen telefon i familien ikke fungerer.

Så avhengi vi har blitt av telefonen nå :-(

Men hvis det du sier er rett så har forbrukerne jo aldri "rett" på lånetelefon da, med mindre det er satt krav på hvor mange lånetelefon en butikk MÅ ha.

Lenke til kommentar
...Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres

En butikk i Oslo har kanskje 50-60 lånetelefoner, mens en på Gol har 5-6 stykker... man kan ikke sette et krav. Er det en liten butikk og bestiller opp en spesiell pda til en kunde og den må inn på service f.eks. og butikken ikke har noe som kan matche den så er de i sin fulle rett til å ikke låne ut en vare. (Da måtte vi jo evt. bestilt opp en ny pda og så solgt den med tap, og i værste fall pga. lite trafikk til et stort tap)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...