Gå til innhold

Enkeltpersonsforetak og .no domener

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fant ikke et veldig passende sted for dette spørsmålet, så jeg postet det like så godt her inne.

Jeg har tenkt å registrere 2-3 .no domener, og trenger derfor å opprette et enkeltpersonsforetak, for å få et organisasjonsnummer (dette nummeret er som kjent et krav for å få lov til å bruke .no domener). Men jeg lurer litt på de negative sidene ved å ha et enkeltpersonsforetak, som masse papirarbeid osv...

Nettsidene jeg skal lage kommer nemlig til å ha noen adsenseannonser, slik at sidene kan tjene inn noen kroner for å opprettholde seg selv. Men regnes disse kronene fra adsenseannonsene som inntekter man har tjent via enkeltpersonsforetaket?

Og må man da sende inn egne skjemaer for skatt/inntekt, selvangivelse e.l.? Det er jo ikke enkeltpersonsforetaket man egentlig tjener penger med, men selve nettsiden. Så lenge man ikke bruker foretaket sitt til noe annet enn å skaffe disse .no domenene, så trenger man vel ikke å styre med papirarbeid og skatteregler for enkeltpersonsforetaket sitt?

Og hvor lang tid sånn ca. tar det før man får tildellt enkeltpersonsforetaket og organisasjonsnummeret sitt?

Sikkert mange av dere som har erfaring med dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du har enkeltpersonforetak får du selvangivelse for næringsdrivende. Det er den gamle typen der du må fylle ut alle tallene selv.. Pluss at du må fylle ut næringsoppgave. Litt mas, egentlig.

Det går kanskje an å få org.nr uten å opprette et foretak ved å starte en forening eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Tror det var domeneshop (?) som hadde registrert flere fortak for seg selv, sann at de som kjoper .no hos dem ikke trenger sitt eget foretak.

8446581[/snapback]

Virker ikke slik, dessverre. Dette er informasjonen jeg finner på hjemmesiden til domeneshop.no:

Domenenavn under .no kan kun registreres av norske organisasjoner som er registrert i Enhetsregisteret i Brønnøysund.

Endret av Legen_er_inne
Lenke til kommentar
Med mindre du har omsetning i firmaet ditt, får du verken ekstra papirarbeid eller selvangivelse for næringsdrivende. Jeg er selv registrert med et enkeltpersonsforetak (http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=986821651), men driver ikke aktivt nå. Får vanlig selvangivelse.

8466731[/snapback]

Av typen forenklet? Hvor gir man beskjed for å ordne noe sånt? Er lei av å fylle ut ørten poster om ditt og datt som skattemyndighetene uansett har fått beskjed om.

Edit: Hm.. du har registrert deg som konsulent/undervisning. Da er du kanskje ikke registrert i foretaksregisteret?

Edit2: Det står at du skal levere RF-1027 Selvangivelse for næringsdrivende mv da. :p

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Med mindre du har omsetning i firmaet ditt, får du verken ekstra papirarbeid eller selvangivelse for næringsdrivende. Jeg er selv registrert med et enkeltpersonsforetak (http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=986821651), men driver ikke aktivt nå. Får vanlig selvangivelse.

8466731[/snapback]

Flott, da går det nok bra for meg også. Takk for svar, var nettopp dette jeg håpet å høre: et svar fra noen som allerede har et enkeltpersonsforetak og ikke har måttet fylle ut tunge skjemaer. Jeg har jo ingen planer om at enkeltpersonsforetaket mitt skal ha noen som helst omsetning, kun å kunne lage en hjemmeside med .no på slutten av adressen (og tjene noen kroner på annonser, men de fører jeg da opp i vanlig selvangivelse).

Lenke til kommentar

8466731[/snapback]

Er lei av å fylle ut ørten poster om ditt og datt som skattemyndighetene uansett har fått beskjed om.

8466763[/snapback]

Hehe, ja. Og i hvert fall når du ikke helt skjønner om du har gjort det riktig, og ingen du kjenner kan så mye om slike ting, heller.

Lenke til kommentar
Flott, da går det nok bra for meg også. Takk for svar, var nettopp dette jeg håpet å høre: et svar fra noen som allerede har et enkeltpersonsforetak og ikke har måttet fylle ut tunge skjemaer.

8474721[/snapback]

Nå står det jo riktig nok på brreg at "cetram" sitt foretak har oppgaveplikt RF-1027 (som er den "gammeldagse" manuelle selvangivelsen + eventuelt næringsoppgave). Næringsoppgaven er null stress med 0 i inntekt, det er bare å føre opp 0 på alt, men på RF-1027 får man ikke noe forhåndsutfylt.

Lenke til kommentar

Klilleng - Jeg er faktisk litt usikker på hva og hvorfor nå :) Det står helt riktig at jeg skal fylle ut RF-1027, men jeg har ikke mottat noe annet enn den vanlige (selvangivelse for lønnsmottakere).

RF-1027 skal fylles ut av alle som har drevet næringsvirksomhet i det foregående året, noe jeg ikke har. Firmaet mitt har ikke hatt verken inntekter eller utgifter, og er i så måte ikke aktivt.

Jeg regner med at du har fått tilsendt RF-1027 fra skatteetaten? Og har du / firmaet ditt drevet noen næringsaktivitet i fjor eller tidligere år? Så vidt jeg vet er det en frist 15. februar for dem som ikke har drevet næringsvirksomhet i 2006, og dermed ønsker forhåndsutfyllt selvangivelse.

Legen_er_inne - det kan kanskje være greit å gå inn på Brønnøysundregistrene (www.brreg.no) og ta en titt selv ettersom Klilleng og undertegnede tilsynelatende har ulike erfaringer :)

Lenke til kommentar
Jeg regner med at du har fått tilsendt RF-1027 fra skatteetaten? Og har du / firmaet ditt drevet noen næringsaktivitet i fjor eller tidligere år? Så vidt jeg vet er det en frist 15. februar for dem som ikke har drevet næringsvirksomhet i 2006, og dermed ønsker forhåndsutfyllt selvangivelse.

8475410[/snapback]

Ja, tidligere år. Er sikkert derfor. Må sørge for å få meg den enklere typen til neste år. :)

Lenke til kommentar
Det kan kanskje være greit å gå inn på Brønnøysundregistrene (www.brreg.no) og ta en titt selv ettersom Klilleng og undertegnede tilsynelatende har ulike erfaringer :)

8475410[/snapback]

Joda, har lest mye igjennom der tidligere uten å bli helt klok på reglene, men nå skal jeg prøve igjen;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...