Chizzo Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg trenger litt hjelp med IF kommandoen. eller.. tror det er den jeg skal bruke jeg setter inn en set /p ...= slik at man kan skrive inn noe. etterpå bruker jeg IF kommandoen.. det funker helt greit hvis jeg lager ett passord å skriver: IF %passord% equ abc123 goto riktig. men er det mulig å bruke IF to ganger? ikke med passord da. slik som dette: f.eks. echo IF %kjønn% equ gutt han IF %kjønn% equ jente hun. altså i eksempelet over kunne det ha stått i programmet: skriv inn kjønn: så skriver du enten jente eller gutt også hvis du skreiv jente vil det stå "hun" i teksten. hvis du skreiv gutt vil det stå "han" i teksten. er det IF kommandoen jeg skal bruke eller? isåfall hvordan? håper andre også får nytte av dette Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hva med dette? if %kjønn% equ jente (echo jente) else echo han Lenke til kommentar
Chizzo Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 Hva med dette? if %kjønn% equ jente (echo jente) else echo han 8443209[/snapback] Takker! du fant en enkel å grei løsning på problemet mitt! men er det noen som kan gi meg en løsning på dette lille problemet som oppstod: hvis jeg skal skrive det i en tekst slik som dette: echo det var en gang en %kjønn%. if %kjønn% equ jente (echo hun) else echo han problemet er at "if %kjønn% equ jente (echo hun) else echo han" ikke regnes som en kommando, men som en del av teksten.. altså det står ikke han eller hun, men if %kjønn% equ jente (echo hun) else echo han i teksten jeg kan jo bare skrive det som dette: echo det var en gang en %kjønn%, if %kjønn% equ jente (echo hun) else echo han men hadde vært bedre hvis noen kom med en løsning som gjorde at jeg kan bruke en kommando ETTER å ha skrevet echo uten at den syntes. dette kan jeg få bruk for i en annen situasjon også, så det hadde vært fint om noen hadde funnet fram en løsning til meg men TUSEN TAKK RIKKY! du var til stor hjelp Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hva med å definere en egen variabel for hun/han? echo det var en gang en %kjønn%. %kjønn2% blablabla osv "Det var en gang en gutt. Han blablabla osv" Har jeg forstått hva du er ute etter? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Psudokode: uttekst = Det var en gang en kjønn = set /p if kjønn = jente (uttekst += jente) if kjønn = gutt (uttekst += gutt) else (goto broken) echo uttekst exit :broken Kjønn feil Lenke til kommentar
miXer Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 set /p kjønn= if %kjønn%==han ( echo han ) ELSE ( echo hun ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå