Gå til innhold

Hvorfor blir noe mennesker rasister?

Anbefalte innlegg

Man blir ikke rasist av negative erfaringer. Man blir rasist av å la slike erfaringer styre en selv og lage meninger om en hel hudfarge eller et helt folkeslag basert på disse anektdotiske erfaringene.

Lar ikke du deg styre av egne erfaringer kanskje? Erfaringer er jo det som former oss som mennesker.

8448883[/snapback]

Evnen til å motkjempe å bli styrt av egne erfaringer er en langt viktigere menneskelig egenskap enn erkjennelsen av at erfaringer faktisk former deg. Hvis man ukritisk styres av egne erfaringer er det et menneskelig tap.

Selvfølgelig kan man ikke unnslippe 100% å bli styrt av sine erfaringer, og i de aller fleste situasjoner er det ingen grunn til å overstyre sine erfaringer fordi de aller fleste situasjoner man er i er helt normale hverdagsituasjoner som ikke krever noe spesielt av deg, men i de situasjonene som faktisk krever noe av deg så er det viktig å kunne heve seg over sine erfaringer for å bedre kunne vurdere sine holdninger og handlinger, og dermed ta bedre valg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man blir ikke rasist av negative erfaringer. Man blir rasist av å la slike erfaringer styre en selv og lage meninger om en hel hudfarge eller et helt folkeslag basert på disse anektdotiske erfaringene.

Lar ikke du deg styre av egne erfaringer kanskje? Erfaringer er jo det som former oss som mennesker.

8448883[/snapback]

Evnen til å motkjempe å bli styrt av egne erfaringer er en langt viktigere menneskelig egenskap enn erkjennelsen av at erfaringer faktisk former deg. Hvis man ukritisk styres av egne erfaringer er det et menneskelig tap.

Selvfølgelig kan man ikke unnslippe 100% å bli styrt av sine erfaringer, og i de aller fleste situasjoner er det ingen grunn til å overstyre sine erfaringer fordi de aller fleste situasjoner man er i er helt normale hverdagsituasjoner som ikke krever noe spesielt av deg, men i de situasjonene som faktisk krever noe av deg så er det viktig å kunne heve seg over sine erfaringer for å bedre kunne vurdere sine holdninger og handlinger, og dermed ta bedre valg.

8448915[/snapback]

Du skriver på en måte som får deg til å virke veldig smart og opplyst, men jeg velger fortsatt å følge mine erfaringer.

Man gjør ikke en tabbe to ganger, men det gjør du for du lytter ikke til dine erfaringer.

Lenke til kommentar
Har utlendingene råd til dyre klær og feite biler?

Dyre klær vil jeg kalle klær i 10.000 kroners klassen for et komplett sett (Bukse, t-skjorte, jakke, genser, sko).

Og en fet bil koster vel rundt en 250 - 300.000 kroner.

Så hvordan utlendinger får råd til dette kan ikke jeg skjønne. For så mye penger får ikke engang de av staten.

Så det må nok være noe kriminelt innblanda da ja. Som f.eks at det bor 10 stk i samma hus og alle er i "slekt" og alle er oppført som myndige og ingen går på skole og alle får trygd. Noe som ikke stemmer.

8448892[/snapback]

Det der er bare en fordom.

Det er mange innvandrere som kommer fra kulturer med en helt annen arbeidsmoral og et annet forhold til materielle goder, og de jobber helt sinnsykt mye for å spare opp til ting som kan vise deres velstand. En av de vanligste "ulovlige" tingene en del innvandrere gjør er å jobbe mer enn det som norsk lov tillater.

Folk som er involvert i stor nok kriminalitet til å kjøpe klær til 10 000 og biler til 300 000 er derimot generelt mer forsiktige med å vise sin velstand.

Så hvis du regner ulovlig lange arbeidsdager, eventuelt kombinert med svart arbeid, som kriminalitet så har du helt rett.

Men det betyr også at så godt som alle rørleggere i landet er kriminelle etter din definisjon.

Lenke til kommentar

Jeg har selv vokst opp i en småbygd, hvor jeg vil anslå at 90% av innbyggerne er sympatiske mot rasistiske utspill og tendenser.

Jeg kan ikke huske at det bodde en eneste mørhudet i bygden vår, så hvor dette tilsynelatende stormende hatet kom fra hos unger på 10-12 år er ganske utrolig.

Jeg antar det er en blanding av frykt for det ukjente, et behov for å legge skylden for misnøye over egen livssituasjon over på noen andre, og behovet for å ha et slags "minste felles multiplum" innad gruppen for å identifisere seg selv. Media gjør det sågar enkelt å peke ut innvandrere som syndebukker for alt som er galt og rart.

De få av oss om faktisk kom oss vekk fra rottereiret og ut i verden, oppdaget rimelig fort at de fleste mørkhudete (i hvert fall de som ikke nylig var innflyttet) i bunn og grunn var nokså like som alle andre, og at det ikke var noen stor trussel for oss om de sågar var litt annerledes heller.

Lenke til kommentar
Du skriver på en måte som får deg til å virke veldig smart og opplyst, men jeg velger fortsatt å følge mine erfaringer.

Man gjør ikke en tabbe to ganger, men det gjør du for du lytter ikke til dine erfaringer.

8448930[/snapback]

At jeg skriver godt er helt riktig nok ingen grunn til å tro på meg. Jeg skriver relativt godt fordi jeg har skrevet relativt mye gjennom livet. Det at man ikke kan stole på noen fordi de skriver godt er en erfaring jeg har måttet erfare et par ganger.

Men det får meg likevel ikke til å tro at alle som skriver godt må være uærlige.

Eller for å si det på en annen måte:

Ja, man må ta sine egne erfaringer med i betraktningen. Men lar man seg styre av dem så risikerer man å gjøre helt nye og større tabber.

For meg er det viktigst å være kritisk til mine egne holdninger, mine egne meninger, og mine egne erfaringer, fordi det er mye verre å gjøre feil enn å bli gjort feil mot..

Men det er bare min erfaring. ;)

Mener du at man heller skal blind høre på det "alle andre sier" en å gå ut ifra egne erfaringer? Egne erfaringer er jo det som skaper egene meninger

8448944[/snapback]

Nei, jeg mener at man ikke skal "høre blindt" på noen, ikke engang seg selv. Blindhet er etter min mening en negativ kvalitet. Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Eit par meiningslause innlegg er sletta. Eg er klar over at det i ein tråd som dette vil bli heftige diskusjonar, men ikkje byrj med personangrep her inne, då blir tråden stengt fortare enn fy og dykk kan stå i fare for å få advarsler. Denne tråden tar opp eit viktig tema, men er dykk ikkje i stand til å diskutere utan å tå til personangrep blir den stengt.

Eit par innlegg så langt er på kanten, men eg lar dei stå foreløpig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-82119

Når Kadra for eksempel ble banket opp, så var det ikke av svensker, dansker, italienere eller spanjoler.

Hun ble banket opp av andre somaliere.

Hvis jeg var somalier og ville skape et best mulig inntrykk for å unngå rasisme, ville jeg da samlet en gjeng og banket opp en jente?

Nei, jeg ville ikke gjort det.

Jeg kunne sagt at jeg var uenig med hennes synspunkter men å falle ned på et nivå der alle som har andre synspunkter må bankes opp eller drepes skaper ihvertfall et negativt inntrykk av den bestemte rasen hos meg.

Spiller ingen rolle om den er hvit eller svart.

Når man har jobbet i ulike jobber og opplevd at 10 av 10 kinesiske jenter har forsuret arbeidmiljøet med å konspirere mot hverandre og mobbe andre arbeidere så tenker ihvertfall ikke jeg at jaja det var sikker tilfeldig at det skjedde med 100% av gangene.

Jeg tenker neste gang at her er en kinadame, hun kommer sikkert til å fucke opp arbeidsmiljøet.

Skjer det så siere jeg til meg selv: hva var det jeg sa?

Så for min del så gir mange negative opplevelser med en bestemt rase en negativ holdning til alle fra den rasen.

Er det rasistisk, så gjerne for meg.

Når det gjelder forbruk så vet jeg at selv om jeg har en god jobb og jobber 24 timer i døgnet så er det allikevel begrenset hvor mye jeg klarer å tjene.

Man har noe som heter skatt og som tar svært mye av lønna, og jobber jeg svart så må jeg jobbe over 24 timer i døgnet for å få råd til det de har.

Jeg snakker ikke om klær til 10000, men om gullkjeder til 100-200000, ferrarier i tomillionersklassen, ekstremforbruk på puber og klubber hver kveld (når de skulle jobbet) og klær i hundretusenkroners klassen isteden for titusenkroners klassen.

Jeg tror at mange i likhet med meg skjønner at det ikek finnes en eneste jobb som er lovlig som kan gi de inntektene som kreves for å leve det livet som de gjør.

Lenke til kommentar

Når det gjelder forbruk så vet jeg at selv om jeg har en god jobb og jobber 24 timer i døgnet så er det allikevel begrenset hvor mye jeg klarer å tjene.

Man har noe som heter skatt og som tar svært mye av lønna, og jobber jeg svart så må jeg jobbe over 24 timer i døgnet for å få råd til det de har.

Jeg snakker ikke om klær til 10000, men om gullkjeder til 100-200000, ferrarier i tomillionersklassen, ekstremforbruk på puber og klubber hver kveld (når de skulle jobbet) og klær i hundretusenkroners klassen isteden for titusenkroners klassen.

Jeg tror at mange i likhet med meg skjønner at det ikek finnes en eneste jobb som er lovlig som kan gi de inntektene som kreves for å leve det livet som de gjør.

8523097[/snapback]

Ja, du innrømmer jo her at du gjør noe ulovlig da, alle må jo betale skatt! hadde ikke du tatt imot de pengene de får fra NORGE kanskje? er jo nordmenn som gir dem penger! ingen av oss hadde takket nei til det!! så ikke dra inn penger i dette her.. :nei:

Lenke til kommentar
Hvorfor blir noen mennesker rasister

Dette kan ha mange årsaker. Jeg tror påvirkelse av foreldre kan ha mye å si. Hvis en forelder sier: "De utlendingene, de liker vi ikke. Kommer hit og sloss og dreper og stjeler jobbene våre. Huff, nei! Hiv dem ut!" vil barnet med nesten 100% sikkerhet bli overbevist om at utlendinger er slemme.

Den andre grunnen kan være rett og slett fordi de ser anderledes ut. Noen mener negre og mørkhudede ser ut som bæsj som er stekt i ovnen, og utvikler onde tanker derifra.

Så kommer den stor stygge. Media. Hver eneste gang en innvandrer dreper, voldtar eller lager bråk, blåser media det opp til himmels. Du hører jo skjelden "Nordmann på 39 drepte 6 stykker." Isteden blir det: "39 åringer drepte 6 stykker." Om det er en innvandrer: "[Nasjonalitet]mann på 39 drepte 6 stykker." Dette er en voldsom for for å skape hat, generalisering og fordommer. I min mening burde dette slåes hardt ned på, ettersom det går ut over folk som faktisk trenger en plass å bo. Det er kun en brøkdel av invandrerne som dreper, voldtar og lager stort bråk.

Når det er sagt, så har mange av innvandrerne, som dreper folk, mentale skader etter krig og faenskap fra hvor de kommer fra. At staten ikke gir oppfølging til psykologi og vanlig norsk folkeskikk, er ikke deres feil.

Lenke til kommentar
Har utlendingene råd til dyre klær og feite biler?

Dyre klær vil jeg kalle klær i 10.000 kroners klassen for et komplett sett (Bukse, t-skjorte, jakke, genser, sko).

Og en fet bil koster vel rundt en 250 - 300.000 kroner.

Så hvordan utlendinger får råd til dette kan ikke jeg skjønne. For så mye penger får ikke engang de av staten.

Så det må nok være noe kriminelt innblanda da ja. Som f.eks at det bor 10 stk i samma hus og alle er i "slekt" og alle er oppført som myndige og ingen går på skole og alle får trygd. Noe som ikke stemmer.

*

Er du seriøs nå? Hva med de tusenvis av pakistanerne som er advokater? Eller de tusenvis som er leger? Vi har vel et titals ikke-vestlige innvandrere på stortinget og. Tror du ikke de har råd til dyr bil?

For al del, jeg nekter ikke for å både inntektene er lavere og kriminalitetsnivået er høyere i ikke-vestlige miljøer, men at du spør om utlendinger har råd til fine klær klarer jeg ikke helt å ta seriøst.

Endret av Goz
Lenke til kommentar
Er du seriøs nå? Hva med de tusenvis av pakistanerne som er advokater?

8528262[/snapback]

Jeg tror ikke det er tusenvis av pakistanere som er advokater (i Norge). :)

Edit: Og angående "titalls" stortingsrep... Vel.. er ikke mye Ali og Abdullah å se på denne listen: http://epos.stortinget.no/MotendeRepresent...spx?sortering=S

Forøvrig ville "flere titalls" (30?) tilsvare nesten 20% av befolkningen, noe som neppe kan sies å være representativt for deres faktiske antall. Godt under ti er nok mer i samsvar med de faktiske forhold.

Edit2: Uten at dette utelukker at utlendinger har råd til dyre ting, selvsagt. Finnes mange som jobber som f.., og tjener penger deretter.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Når Kadra for eksempel ble banket opp, så var det ikke av svensker, dansker, italienere eller spanjoler.

Hun ble banket opp av andre somaliere.

Hvis jeg var somalier og ville skape et best mulig inntrykk for å unngå rasisme, ville jeg da samlet en gjeng og banket opp en jente?

Nei, jeg ville ikke gjort det.

Jeg kunne sagt at jeg var uenig med hennes synspunkter men å falle ned på et nivå der alle som har andre synspunkter må bankes opp eller drepes skaper ihvertfall et negativt inntrykk av den bestemte rasen hos meg.

Spiller ingen rolle om den er hvit eller svart.

Når man har jobbet i ulike jobber og opplevd at 10 av 10 kinesiske jenter har forsuret arbeidmiljøet med å konspirere mot hverandre og mobbe andre arbeidere så tenker ihvertfall ikke jeg at jaja det var sikker tilfeldig at det skjedde med 100% av gangene.

Jeg tenker neste gang at her er en kinadame, hun kommer sikkert til å fucke opp arbeidsmiljøet.

Skjer det så siere jeg til meg selv: hva var det jeg sa?

Så for min del så gir mange negative opplevelser med en bestemt rase en negativ holdning til alle fra den rasen.

Er det rasistisk, så gjerne for meg.

8523097[/snapback]

Det er seriøst noe galt med dette innlegget. Først påpeker du at det var somaliere som banket opp Kadra. Du påpekte at det ikke var svensker eller danske som gjør sånt, men somaliere. Du sier også at du får et negativt inntrykk av den "bestemte" rasen.

Hvordan kan du deretter si "Spiller ingen rolle om den er hvit eller svart." ?

Bullshit innlegg.

Lenke til kommentar
Jeg tror det blir som om forskjellige hunde-raser er redd for hverandre.

8531120[/snapback]

Forskjellige hunderaser er ikke redde for hverdandre.

8532012[/snapback]

Og mennesket er ikke inndelt i raser, hvertfall ikke i nærheten av samme grad som med huner. En hvit nordmann kan være nærmest genetisk identisk med en svart afrikaner, samtidig som han er veldig forskjellig fra sin hvite nabo. Dette er ikke situasjonen med hunderaser. Det eneste som skiller de menneskelige "rasene" er klimaforskjeller gjennom hundrevis av generasjoner.

Lenke til kommentar

8531120[/snapback]

8532012[/snapback]

Og mennesket er ikke inndelt i raser, hvertfall ikke i nærheten av samme grad som med huner. En hvit nordmann kan være nærmest genetisk identisk med en svart afrikaner, samtidig som han er veldig forskjellig fra sin hvite nabo. Dette er ikke situasjonen med hunderaser. Det eneste som skiller de menneskelige "rasene" er klimaforskjeller gjennom hundrevis av generasjoner.

8532149[/snapback]

Hva er det med klimaet i asia som gjør at de blir mye kortere av vekst enn ellers i verden? (For å ta et eksempel)

Lenke til kommentar

8531120[/snapback]

8532012[/snapback]

8532149[/snapback]

tja, hvorfor oppfører de svarte seg så anderledes enn de hvite da? f.eks ta en svartdame da, de oppfører seg som "yoyo if you do dat, im gonna bitch you up, GIIRL" *shaker litt på hode* mens hu snakker.. sånn pappegøye

Endret av gatebarn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...