ArmenMinAU Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Er jeg rasist? Er det min skyld at utlendingene her oppfører seg sånn? Det er ikke min skyld og heller ikke mitt problem. Folk får gjøre som dem vil bare det ikke går utover meg. Men når det gjør det, så lar jeg det ikke skje!! 8446359[/snapback] Hvem har sagt at det er det som gjør deg til en rasist? Hvordan kan noe "utlendingene" gjør, gjøre deg til en rasist? Jeg forstod ikke poenget ditt i det hele tatt er. Fakta er at hudfargen deres får ikke dem til å gjøre noe vi andre ikke ville ha gjort. Lenke til kommentar
Twingy Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Jeg er IKKE rasist!! Kan ikke dere sette opp en punktlig liste, med argumenter for hvorfor dere tror jeg er rasist? Endret 22. april 2007 av Twingy Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Jeg bare lurte på om du ville se på deg selv som det? Jeg vil selv si at jeg mulig kan bli kalt rasist når det kommer til hvordan jeg ser på pakistanere, fordi jeg kun har dårlig erfaring med dem. Og at jeg med det er flink til å dømme de jeg ikke har snakket med før, utifra hva jeg har opplevd før. Men jeg ville aldri latt det gå så langt som vold, mobbing eller noe av den slag. Endret 22. april 2007 av Demille Lenke til kommentar
MathHouse Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 De tror du er rasist fordi du tørr å si noe stygt om utlendinger.. Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) rasisme fins ikke.. bare utlendinger som sier det:/ Om noen kommer bort til meg å sier "jævla riskoker, guling neger" så er ikke det rasisme.. å heller ikke den mest "rasistiske" ordet KAFFER er rasistisk Endret 22. april 2007 av gatebarn Lenke til kommentar
Twingy Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) @Demille: Nei, jeg vil aldri se på meg selv som en rasist Jeg har absolutt INGENTING imot hvor de kommer fra og hvordan farge de har på huden. Det som inspirerer meg til å snakke i denne tråden er at jeg vil at folk skal få si sin mening om dem, uten å bli kalt rasister. Ja, man ser fort hvordan de oppfører seg om de er bråkmakere eller ikke. Av erfaring. @Gatebarn: Hva er "KAFFER"? Endret 22. april 2007 av Twingy Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Men hvorfor blir noen mennesker rasister? Er det fremmedfrykt? 8443093[/snapback] https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=743747 Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 De tror du er rasist fordi du tørr å si noe stygt om utlendinger.. 8446815[/snapback] Han får det til å virke som om hudfargen har noe å si. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 De tror du er rasist fordi du tørr å si noe stygt om utlendinger.. 8446815[/snapback] Han får det til å virke som om hudfargen har noe å si. 8447680[/snapback] Han gjør jo strengt talt ikke det.... Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 De tror du er rasist fordi du tørr å si noe stygt om utlendinger.. 8446815[/snapback] Han får det til å virke som om hudfargen har noe å si. 8447680[/snapback] Han gjør jo strengt talt ikke det.... 8448290[/snapback] Jeg synes han gjør det ganske klart. Når han skriver at kun 5% av alle "brune" han har møtt er snille, og resten er kriminelt pakk(eller noe i den dur), så antar jeg at med det mener han at "brune", i motsettning til "hvite", er mindre snille. Dette er en rasistisk fordom. Og fordommen er høyst sannsynlig en av grunnene til at han ikke har møtt flere "snille og brune" folk. Har man slike fordommer så tillater man seg ikke å la folk få sjanse til å være "snille". Betyr dette at han er rasist? Nei. Rasister er, etter min mening, mennesker med en rasistisk ideologi. Men rasisme, derimot, er uavhengig av ideologi. Man kan utøve rasisme uten å være "rasist". De fleste i Norge ser ikke på seg selv som rasister, og har heller ikke rasistisk ideologi. Men det forandrer at Norge er et svært rasistisk land, og at mørkhudete innvandrere møtes med svært mye unødvendig skepsis her. Dette er igjen og igjen påvist gjennom undersøkelser fra arbeidslivet, skole, etc, etc. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Folk kan være drittsekker uansett hudfarge. Det kan bare virke som om det er flere av dem som kommer fra ikke-vestlige kulturer. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) @ Niskivara hmm. vi deler kanskje litt syn der. Slik jeg ser det, så skriver han at 5% av utlendingene han har møtt er snille. Altså en erfaring han har. Han sier jo også at det fins mange snille utlendinger også. Dessuten har jeg ikke fått med meg at han nevner at hudfargen har noe å si. Bare utlendingene. Gjerne fra muslimske land. (ris meg om jeg tok feil nå) Og dette gjelder for der HAN bor. Endret 22. april 2007 av Zuckron Lenke til kommentar
parleur Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Synes kansje utlendinger virker litt tøffere i tonen og skal være "mann" eller "barsk". Nordmenn er veldig rolige folk (de fleste kansje?) og seriøse. Kansje det ligger i en annen kultur og man oppfører seg etter det. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Tror at svaret ligger allerede i emnetittelen, man BLIR rasist av overveiende mange dårlige opplevelser av en og samme rase. Man hører aldri om en svensker eller dansker som begår æresdrap, omskjærer døtrene, eller lignende. Hvis man over tid får hovedsakelig bare negative opplevelser av en bestemt rase så BLIR man rasist. Men det er også ting som forsterker disse holdningene: Når antirasister bagatelliserer opplevelsene man har og vinkler det helt feil, så provoseres man ytterligere til å få enda mer rasistiske holdninger. Samtidig så ser man veldig ofte at innvandrere som ikke jobber er penere kledd i utelukkende dyre moteklær, de går med feite gullsmykker og kjører rådyre biler. Man begynner jo å lure hvorfor de har råd til alt som norsk ungdom ikke har råd til. Man må også slutte å gå rundt grøten og begynne å kalle en spade for en spade. Når de som ikke har hatt noen dårlige opplevelser med innvandrere bagatelliserer eller avskriver opplevelsene til de som har hatt dårlige opplevelser så høster man slik man sår. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 @ Niskivara hmm. vi deler kanskje litt syn der. Slik jeg ser det, så skriver han at 5% av utlendingene han har møtt er snille. Altså en erfaring han har. Han sier jo også at det fins mange snille utlendinger også. Dessuten har jeg ikke fått med meg at han nevner at hudfargen har noe å si. Bare utlendingene. Gjerne fra muslimske land. (ris meg om jeg tok feil nå) Og dette gjelder for der HAN bor. 8448458[/snapback] Han unngår å si at det er hudfargen som har noe å si, tross alt, men han lager likevel sin "statistikk" basert på hudfarge. Og det er vel hele forskjellen mellom en ideologisk rasist og en person med noen rasistiske holdninger. Noe som er en rimelig stor forskjell, i alle fall fra min synsvinkel. Synes kansje utlendinger virker litt tøffere i tonen og skal være "mann" eller "barsk". Nordmenn er veldig rolige folk (de fleste kansje?) og seriøse. Kansje det ligger i en annen kultur og man oppfører seg etter det. 8448512[/snapback] Det er mange mer macho kulturer enn den generellt norske kulturen, men det er også mange forskjeller innenfor alle kulturer. Deler av norske befolkningen er mye mer "barsk" og "mann" enn andre, akkurat som det er individuelle forskjeller innenfor mer machofikserte kulturer også. Tror at svaret ligger allerede i emnetittelen, man BLIR rasist av overveiende mange dårlige opplevelser av en og samme rase.Man hører aldri om en svensker eller dansker som begår æresdrap, omskjærer døtrene, eller lignende. Hvis man over tid får hovedsakelig bare negative opplevelser av en bestemt rase så BLIR man rasist. Men det er også ting som forsterker disse holdningene: Når antirasister bagatelliserer opplevelsene man har og vinkler det helt feil, så provoseres man ytterligere til å få enda mer rasistiske holdninger. Samtidig så ser man veldig ofte at innvandrere som ikke jobber er penere kledd i utelukkende dyre moteklær, de går med feite gullsmykker og kjører rådyre biler. Man begynner jo å lure hvorfor de har råd til alt som norsk ungdom ikke har råd til. Man må også slutte å gå rundt grøten og begynne å kalle en spade for en spade. Når de som ikke har hatt noen dårlige opplevelser med innvandrere bagatelliserer eller avskriver opplevelsene til de som har hatt dårlige opplevelser så høster man slik man sår. 8448715[/snapback] Man blir ikke rasist av negative erfaringer. Man blir rasist av å la slike erfaringer styre en selv og lage meninger om en hel hudfarge eller et helt folkeslag basert på disse anektdotiske erfaringene. Man er ikke rasist av å si at det er prosentvis større problemer med ungdomsgjenger i Oslo-øst enn andre steder, men hvis man antar at alle ungdommer med utenlandsk opprinnelse man går fordi i Oslo-øst er med i ungdomsgjenger så har man en rasistisk holdning. Lenke til kommentar
Twingy Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Mine erfaringer har aldri påvirket mitt valg av venner når det gjelder dette. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Tror at svaret ligger allerede i emnetittelen, man BLIR rasist av overveiende mange dårlige opplevelser av en og samme rase.Man hører aldri om en svensker eller dansker som begår æresdrap, omskjærer døtrene, eller lignende. Hvis man over tid får hovedsakelig bare negative opplevelser av en bestemt rase så BLIR man rasist. Men det er også ting som forsterker disse holdningene: Når antirasister bagatelliserer opplevelsene man har og vinkler det helt feil, så provoseres man ytterligere til å få enda mer rasistiske holdninger. Samtidig så ser man veldig ofte at innvandrere som ikke jobber er penere kledd i utelukkende dyre moteklær, de går med feite gullsmykker og kjører rådyre biler. Man begynner jo å lure hvorfor de har råd til alt som norsk ungdom ikke har råd til. Man må også slutte å gå rundt grøten og begynne å kalle en spade for en spade. Når de som ikke har hatt noen dårlige opplevelser med innvandrere bagatelliserer eller avskriver opplevelsene til de som har hatt dårlige opplevelser så høster man slik man sår. 8448715[/snapback] Ja? og hvem sin "feil" er det at utlendingene har råd til dyre klær og fete biler da?? hadde jeg blitt tilbudt det de får av Norge så hadde faen meg jeg takka ja også, og det ville jo også alle andre ha gjort. Så ikke skyld på utlendingene for disse tingene, det er NORGE som står og rister med godteposen foran trynet på dem og sier "velkommen inn" ( denne var IKKE myntet på deg altså, men på oss alle) Edit: skriveleif Endret 22. april 2007 av Melisma Lenke til kommentar
MathHouse Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Man blir ikke rasist av negative erfaringer. Man blir rasist av å la slike erfaringer styre en selv og lage meninger om en hel hudfarge eller et helt folkeslag basert på disse anektdotiske erfaringene. Lar ikke du deg styre av egne erfaringer kanskje? Erfaringer er jo det som former oss som mennesker. Lenke til kommentar
Twingy Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Har utlendingene råd til dyre klær og feite biler? Dyre klær vil jeg kalle klær i 10.000 kroners klassen for et komplett sett (Bukse, t-skjorte, jakke, genser, sko). Og en fet bil koster vel rundt en 250 - 300.000 kroner. Så hvordan utlendinger får råd til dette kan ikke jeg skjønne. For så mye penger får ikke engang de av staten. Så det må nok være noe kriminelt innblanda da ja. Som f.eks at det bor 10 stk i samma hus og alle er i "slekt" og alle er oppført som myndige og ingen går på skole og alle får trygd. Noe som ikke stemmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå