Gå til innhold

Hvorfor blir noe mennesker rasister?

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal man hate en bare fordi den ser annerledes ut enn deg?

Vi mennesker er alle forskjellige, ingen er like. Men alikevel bygger vi opp fordommer mot folk som ikke er som "oss". Folk som har en annen hudfarge, religion eller lignende.

Men hvorfor blir noen mennesker rasister? Er det fremmedfrykt?

Hører de på nyhetene at nå har en pakistaner stukket ned en "nordmann" med kniv, og dermed for de ett forvrengt bilde av at alle pakistanere går rundt med kniv og venter på å stikke ned en person?

Det er forståelig at noen muligens vil da se litt annerledes på pakistanere, men er man av den grunn rasist? Det jeg ikke skjønner er hvordan noen mennesker kan hate andre bare på grunnlag av rasen dems, hate dem så mye at de dreper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnene til rasisme kan vel være både mange og sammensatte. Ubehag over det ukjente er nok en faktor, men jeg har også lagt merke til at mange rasister har et voldsomt behov for å legge skylden for sin egen uteværende suksess på andre. F.eks, pokkers xxxx kommer her og stjeler alle jobbene og damene våres.

Et eksempel er jo hvordan nazistene brukte jødene som syndebukker for den vanskelige situasjonen Tyskland var i etter 1. verdenskrig.

Lenke til kommentar

Fleste parten av de som er såkalte "rasister" hater ingen pga hudfarge og rase.

De HATER dem fordi de har hatt dårrlige erfaringer med dem... Blitt banka opp av dem. Lagt merke til at de fleste de har møtt er dritt frekke.

Ikke kom her å si at største parten av utlendingene som gikk på VGS sammen med deg, IKKE trodde de var gigantiske mafia bosser. De elsker å leke tøffe gangstere.

Da jeg begynte på VGS la jeg fort merke til de utlendingene som trodde dem var tøffe. Og alle var jo redde for dem fordi de hadde hørt masse rart om at noen av dem hadde pistoler og det som var.

Jeg har aldri vært redd dem, men de drev å skjelte oss nordmenn ut ved å si rasistiske ord som "Jævla potet" osv. Var vi uheldig å komme borti dem så yppa de til bråk med en gang, og da var ALLE rett på plass og skulle ta en!

Får de en dårlig karakter i et fag så går de rundt og kaller læreren rasist og hele pakka.

Men for min del så endret jo dette seg ganske kjapt, da jeg kom i bråk med en av de "store gutta". Han som liksom var med i B-gjengen og hadde pistol! Han skulle inn døra på skolen mens jeg gikk foran han.. Da var jo jeg så rasistisk og slem og ikke lot han gå først, så sa han til meg noe som "Faen, do skal faen meg ha respekt for mai! Neste gang do holde dør oppe for mai og jai gå først! Jai banka dritten ot av deg nå!"

Og akkuratt ved det punktet fikk jeg nok! Jeg tok tak i hue på han og smalt rett i døra så glasset knuste og han besvimte.. Lå rett ut på bakken i 5 min. Trodde jeg tok livet av han jeg så ble ganske redd, men han våkna jo opp, fult av blod i trynet og da begynte han å si unnskyld og dritt.

Etter det har jeg aldri fått noe dritt fra de utlendingene på skolen jeg gikk på, men jeg så fortsatt at de var sånn mot alle andre som ikke turte å ta igjen.

Og det irriterer meg grenseløst at folk ikke tør å gjøre noe mot folk som truer dem på livet og truer dem med bank HELE tia!!

Problemet er der enda.. Jeg kan ikke gå på byen uten å måtte passe på så jeg ikke skumper borti en utlending.

Lenke til kommentar

Folk kategoriserer folk ubevisst. Etniske nordmenn her, japanere her og pakistanere der. Japanerne og pakistanerne skiller seg fra befolkningen (kultur, utseende osv.) og når folk hører på nyheter om at en norsk-pakistaner har gjort ditt og datt så er det naturlig å koble pakistaner med negative hendelser... Man sier aldri at en etnisk norsk mann har begått en forbrytelse... Det er kun når det er snakk om en "utlending" som har begått forbrytelsen man nevner etnisiteten hans.

Jeg tror rasisme bla. kommer av denne overforenklingen som hjernen utfører når den skal kategorisere personer og den kognitive videreføringen av dette. Senere "informasjon" som bygger oppunder fordommene (om at pakistanere er kriminelle f.eks) setter seg mye bedre fast enn den informasjonen som ikke bekrefter fordommen. Og slik baller det på seg :(

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar

Det som er problemet er jo det at man fort tyr til generalisering, "ta alle over en kam". Det er fort gjort og jeg gjør det selv ofte, og jeg er til og med blanding av svart og hvit, eller mulatt som det ofte blir kalt. Så selvom jeg er norsk men ser ut som en utlending (se på bildet mitt), så har jeg fordommer jeg også, underlig nok aldri mot nordmenn men kun basert på utlendingene. :hmm: og da må jeg jo stille meg selv spm om hvorfor jeg reagerer slik.

Dette er jeg iherdig igang med å forandre ved meg selv, jeg har selv lagt ut en tråd der det handlet om "hvorfor har vi fordommer", der jeg prøver å finne ut grunnen til at vi tenker så stygge nedlatende tanker om folk vi egentlig ikke kjenner.

Hovedgrunnen slik jeg ser det er vel fordi vi som er heldige nok til å være født i Norge, blir litt "eiesyke" når det gjelder territoriumet vårt. De er liksom "gjester" i vårt land, også utnytter de gjestfriheten vår ved å begå kriminelle handlinger. Og det er UTROLIG irriterende og frustrende. Samtidig som at det kommer flere og flere inn, og mange får vel kanskje en "de holder på og ta over landet" holdning.

Men er urettferdig at man skal dømme så mange uskyldige hardtarbeidene mennesker utifra enkelthendelser.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Det er vel en ganske logisk reaksjon på å miste noen man er glad i, eller frykte for å miste noen man er glad i.

"Mannen-i-gaten" har hverken tid, kunnskap eller evne til å lage en avhandling, han er ute etter en rask og "effektiv-løsning" som vil sette en stopper for nettopp dette.

Så det er ikke merkelig hvorfor folk blir rasister, din vanlige moderne rasist går heller ikke nødvendigvis rundt med balltre klar for kamp. Det er bare et holdningsproblem, stortsett.

Hvis du selv blir voldtatt, eller kjenner noen som har blitt voldtatt av en mann med "utenlands-opprinnelse" vil nok du også føle fremmedfrykt.

Men alt dette er nesten det samme som å brenne seg på en plate, du trekker hånden raskt tilbake selv om det fører til at du velter f.eks en flaske.

Naturlig...

Folk har bare ikke tid til å innse hvor komplekst dette er, og da ender det med følgende argumenter:

#Steng grensene så sparer vi mangfoldige kvinner for å bli voldtatt og drept.

#Kriminaliteten vil synke.

Nesten litt som man sier faen når man brenner seg, lite gjennomtenkt.

Så kommer vi over på de tyngre rasistene, som da gjerne går i hettegenser med balltre i hendene.

De trenger noen å skylde sin situasjon på, mangel på utdannelse, dop, alkohol, vold etc.

Dette er ikke deres feil, og ser en "løsning" på problemet sitt.

Med andre ord, vanlige mennesker blir "lett-rasist" ved å brenne seg på situasjoner hvor innvandrere er involvert.

De tyngre rasistene er en allerede undertrykte samfunnsgrupper, med mangel på oppdragelse, utdannelse og menneskelig innsikt.

Endret av rat911
Lenke til kommentar
Fleste parten av de som er såkalte "rasister" hater ingen pga hudfarge og rase.

De HATER dem fordi de har hatt dårrlige erfaringer med dem... Blitt banka opp av dem. Lagt merke til at de fleste de har møtt er dritt frekke.

Ikke kom her å si at største parten av utlendingene som gikk på VGS sammen med deg, IKKE trodde de var gigantiske mafia bosser. De elsker å leke tøffe gangstere.

Da jeg begynte på VGS la jeg fort merke til de utlendingene som trodde dem var tøffe. Og alle var jo redde for dem fordi de hadde hørt masse rart om at noen av dem hadde pistoler og det som var.

Jeg har aldri vært redd dem, men de drev å skjelte oss nordmenn ut ved å si rasistiske ord som "Jævla potet" osv. Var vi uheldig å komme borti dem så yppa de til bråk med en gang, og da var ALLE rett på plass og skulle ta en!

Får de en dårlig karakter i et fag så går de rundt og kaller læreren rasist og hele pakka.

Men for min del så endret jo dette seg ganske kjapt, da jeg kom i bråk med en av de "store gutta". Han som liksom var med i B-gjengen og hadde pistol! Han skulle inn døra på skolen mens jeg gikk foran han.. Da var jo jeg så rasistisk og slem og ikke lot han gå først, så sa han til meg noe som "Faen, do skal faen meg ha respekt for mai! Neste gang do holde dør oppe for mai og jai gå først! Jai banka dritten ot av deg nå!"

Og akkuratt ved det punktet fikk jeg nok! Jeg tok tak i hue på han og smalt rett i døra så glasset knuste og han besvimte.. Lå rett ut på bakken i 5 min. Trodde jeg tok livet av han jeg så ble ganske redd, men han våkna jo opp, fult av blod i trynet og da begynte han å si unnskyld og dritt.

Etter det har jeg aldri fått noe dritt fra de utlendingene på skolen jeg gikk på, men jeg så fortsatt at de var sånn mot alle andre som ikke turte å ta igjen.

Og det irriterer meg grenseløst at folk ikke tør å gjøre noe mot folk som truer dem på livet og truer dem med bank HELE tia!!

Problemet er der enda.. Jeg kan ikke gå på byen uten å måtte passe på så jeg ikke skumper borti en utlending.

8443273[/snapback]

Dette er en typisk norsk rasist. Hudfargen deres har ingenting med handlingene å gjøre.

Lenke til kommentar
8443273[/snapback]
Dette er en typisk norsk rasist. Hudfargen deres har ingenting med handlingene å gjøre.

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men når det i mange av disse innvandrermiljøene (for det meste relativt uavhengig av generasjon), ser ut til å være det gjeveste i verden å oppføre seg som en drittsekk så forstår jeg også Twingy - det kan se ut som at medlemmene i disse miljøene gjør et poeng ut av å leve opp til rasistenes bilde av dem, ironisk nok.

Lenke til kommentar

1. Samfunnet er i konstant forandring. Forandring medfører tap. Tap fører til savn, en negativ følelse som lett kan omformes til sinne. I stedet for å godta at forandring er det eneste konstante i verden, så velger noen å finne en skyldebukk for forandringene. Og når man leter etter en skyldebukk finnes ikke noe lettere offer enn det nyeste, mest fremmede elementet man kan finne. Ergo, folk blir rasister fordi de ikke takler samfunnets forandring, og finner det lettere å skylde på innvandrere enn å faktisk se på hva som skjer.

2. Mennesket er både kompetitivt, og et flokkdyr. Dette utarter seg ofte ved at forskjellige "flokker" konkurerer. Når man prøver å finne sin "flokk", så er det ofte enklere å basere det på fysisk likhet enn på faktiske forhold. Og når man konkurerer, er det enklere å tenke på sin motstander som underlegen, enn å se dem som likemenn.

Konklusjon: Mennesket er ikke et veldig smart dyr, og velger ofte de enkleste løsninger istedetfor de beste løsninger.

Lenke til kommentar
Det kan godt hende at de gjør det han faktisk han sier, men rasen har likevel ingenting med handlingene å gjøre. Og det er nettopp akkurat det han gjør - han grupperer dem som en rase.

8444481[/snapback]

Nevnte jeg hudfarge? Jeg sa utlendinger.

Men det er greit, for jeg mente faktiskt de som var brune i huden for det er de jeg har hatt dårlige erfaringer med. Svensker har jeg aldri hatt noe bråk med, ikke polakker, heller ikke afrikanere. Men pakistanere, iranere og irakere, bosniere/albaniere og tyrkere. De fleste av de som JEG har møtt er noen forbanna idioter. Noen er greie også!

Selvsagt er det mange norske idioter også. Jeg har kommet i bråk med 2 nordmenn iløpet av mitt liv. Det var 2 på VGS som banka meg opp fordi jeg så på de på en måte de ikke likte, men de sitter jo inne nå for narko smugling, så de havner i samme bås som de utlendingene jeg nevnte.

Jeg synes ikke de er idioter fordi de er annerledes i huden, men på grunn av oppførselen dems.

En annen ting:

Kan jeg gjette på at du er brun i huden? .. med tanke på at du har en afrikaner unge i avataren, hasjblad i signaturen og kaller MEG rasist?

Lenke til kommentar
Det kan godt hende at de gjør det han faktisk han sier, men rasen har likevel ingenting med handlingene å gjøre. Og det er nettopp akkurat det han gjør - han grupperer dem som en rase.

8444481[/snapback]

Nevnte jeg hudfarge? Jeg sa utlendinger.

Men det er greit, for jeg mente faktiskt de som var brune i huden for det er de jeg har hatt dårlige erfaringer med. Svensker har jeg aldri hatt noe bråk med, ikke polakker, heller ikke afrikanere. Men pakistanere, iranere og irakere, bosniere/albaniere og tyrkere. De fleste av de som JEG har møtt er noen forbanna idioter. Noen er greie også!

Selvsagt er det mange norske idioter også. Jeg har kommet i bråk med 2 nordmenn iløpet av mitt liv. Det var 2 på VGS som banka meg opp fordi jeg så på de på en måte de ikke likte, men de sitter jo inne nå for narko smugling, så de havner i samme bås som de utlendingene jeg nevnte.

Jeg synes ikke de er idioter fordi de er annerledes i huden, men på grunn av oppførselen dems.

En annen ting:

Kan jeg gjette på at du er brun i huden? .. med tanke på at du har en afrikaner unge i avataren, hasjblad i signaturen og kaller MEG rasist?

8444911[/snapback]

:lol:

Snakk om fordommer. Nei, jeg har oransj hår, hvit hud og blå øyne. Skulle det at jeg var brun i huden endre meningene mine?

Ungen er høyst sannsynlig en amerikaner og det er et cannabisblad. Hvorfor skulle dette gjøre meg brun i huden? Det at jeg har en cannabis blad i signaturen?

Er uansett tåpelig. "Nei, jeg snakket ikke om hudfarge, men de er noen fobanna idioter". Shat ap.

"Jeg synes ikke de er idioter fordi de er annerledes i huden, men på grunn av oppførselen dems.". Det må vel være hudfargen som gjør dette, siden de har en slik oppførsel?

Lenke til kommentar

Synes det må være lov å trekke slutninger ut fra de erfaringer man gjør seg.

Hvis man derimot baserer disse kun på utseende, så er man tjukk i hue, punktum. Problemer oppstår fordi noen folk har et stort behov for å se ned på andre fordi de liker å føle seg overlegne. Det kan fort starte med at man har en negativ opplevelse med en utlending, og så skal man "hevne" seg ved å snakke dritt om alle utlendinger.

Det er tydeligvis behagelig å ha noen å hate, for det baller fort på seg betraktelig. Når rasister snakker sammen seg imellom kan det fort utvikle seg til at de omtrent konkurrerer i å være den med mest ekstreme holdninger.

Jeg skal inrømme å ha en fordom. Det er at jeg tror at en god del innvandrere som kommer fra land med lavt utviklingsnivå eller Nasjonalistisk-betinget krigsbakgrunn har mange rasister blant seg. I tillegg tror jeg mange av dem har andre fordommer som f.eks. et gammeldags kvinnesyn.

Jeg tror det er viktig å ikke være blåøyd, men man skal ikke hate andre folkegrupper heller.

Som nevnt tidligere i denne tråden. Det skader ikke å tenke seg om både to og tre ganger før man bestemmer seg.

F.eks. så kan det godt hende at fordomsfulle invandrere kan fungere forholdsvis fint i Norge. Men, hvis man oppfører seg illojalt mot sitt nye hjemland og er holder en sterk antipati overfor kulturen der, så burde man finne seg et annet sted å bo.

De samme reglene gjelder forsåvidt for nordmenn i Spania eller hvor nå de måtte finne på å slå seg ned.

Lenke til kommentar

ARMENMIN: Nå er du bare dum.

Selv du må skjønne at når jeg sier DE så mener jeg DE jeg har møtt.

Og når du møter 100 brune utlendinger og 5 av dem er snille, er ikke flesteparten av dem idioter da?

Måtte spørre om du var brun for da hadde det jo ikke vært noe rart i det heletatt at du kaller meg en rasist.

Endret av Twingy
Lenke til kommentar
Selv du må skjønne at når jeg sier DE så mener jeg DE jeg har møtt.

Så si det da vel. Slik du skrev det mente du at det var alle de som var brune i huden som har hatt dårlige erfaringer med.

Og når du møter 100 brune utlendinger og 5 av dem er snille, er ikke flesteparten av dem idioter da?

:!: Så dette er fakta? Hvis jeg møter 100 "brune" utlendinger som er kun 5 av dem snille? Hvor skaffer isåfall den infoen fra?

Måtte spørre om du var brun fordi det er så typisk dere å kalle meg rasist, akkuratt som du kalte meg en typisk norsk rasist.

Typisk dere? Jeg er da ikke brun. Det er foresten ikke typisk "dem" å mene at du er en rasist. Det er bare at det er så få etniske nordmenn som faktisk gidder å kalle deg det. Det at det typisk neger å kalle en hvit fyr for rasist er fordommer og bs.

Grunen til rasisme er fremmed frykt og kultur forskjeller. Når det er noe vi mennesker ikke kjenner så blir vi skeptiske med en gang, det er av vår natur.

Det er ikke akseptert av den grunn.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar

8444911[/snapback]

:!: Bra eksempel på å trekke forhastede slutninger basert på fordommer synes jeg.

Å mene at alle som er brune i huden benytter seg av å rope "rasist" i tide og utide er ekstremt fordomsfullt.

Å mene at alle som er brune i huden røyker hasj er også ekstremt fordomsfullt.

Anbefaler deg opptil flere runder i tenkeboksen.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Lest det du sier her nå. Og det er klart at du har hatt en del opplevelser med diverse innvandrer som får deg til å endre syn på dem. Men samtidig når du skriver ting som dette:

"Faen, do skal faen meg ha respekt for mai! Neste gang do holde dør oppe for mai og jai gå først! Jai banka dritten ot av deg nå!"

Begynner jeg å lure litt. Greit nok mange kan være litt "høye i hatten". Men er det noe slags løsning å gå løs på fyren? Det kunne likesågodt vært en nordmann som gjorde dette, ville du gått løs på han da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...