Gå til innhold

Sex-kjøp blir ulovlig

Er du for sex-kjøp forbud?  

291 stemmer

1. 1. Er du for sex-kjøp forbud?

• Ja.
      70
    • Nei, vil ha det slik som det er i dag.
      42
    • Nei, ønsker bordeller.
      149
    • Vet ikke/ingen formening.
      30

Anbefalte innlegg

:) Kalinken: Jeg skriver for henne nå: På den ene siden kan avkriminalisere prost. hjelpe jentene da det vil gi dem tryggere rammer..da dette gjør at stedet de utfører det på blir legalt. Som da igjen du får senket prosentdelen av voldtekt, mishandling, bortføring, tortur osv. minke betraktlig. Å avkriminalisere prost. vil også fjerne makten øst-europiske folk ( mafian osv. ) har i miljøet. Men det er veldig 2 delt miljøet i norge, norske jenter har ikke halliker, mens de importerte utenlandske jentene har.

Dette var den "positive" siden av "saken"

Og nå kommer det "negative", det å legalisere prost. har jo en etisk\moralsk side. Det etiske dilemma i denne saken er jo at å godta prost. ved å avkriminalisere sier vi i samfunnet at det er greit at kvinner\menn selger seg for penger. Dette gjør at på sett og vis at staten arbeidsgivern deres. Skal de skatte? hvor går grensene på hva som kalles arbeid? Da blir jo staten halliken eller?

Det er mange av disse jentene som vil vekk fra gata og ved å legalisere det er som å si at de ikke får hjelpa de trenger..for da kommer staten til å si at det er du som har satt deg i denne knipa.

legalt eller ikke, problemet er ikke om det blir legalisert eller ikke, men åssen vi kan hjelpe de jentene\guttene som trenger hjelp...det er det vi burde tenke på.

Jeg vil også si at det er et veldig vansklig tema å diskutere, håper at dette kunne gi noe til denne diskusjonen

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8453413[/snapback]

Det er alltid interessant å høre fra dem som har litt kjennskap til hvordan forholdene egentlig er. Sånn som jeg ser det virker det som om de positive sidene sånn som du/hun la fram saken overgår de negative. Men som du sier er det en veldig komplisert problemstilling.

Hvis staten skal sitte og si at prostitusjon er galt og at det ikke skal forekomme forandrer jo ikke det faktum at det forekommer og med all sannsynlighet kommer til å fortsette å forekomme, bortsett fra at det virker mer moralsk på det overfladiske plan. Det blir å feie det under teppet og si at alt da vil løse seg.

Jeg tror nøkkelen ligger i å erkjenne at prostitusjon er noe som ikke forsvinner med et forbud, og at alt staten/vi kan gjøre er å gjøre forholdene tryggest mulig for dem som driver med det.

Lenke til kommentar
Hvordan vet du dette? Har du noen kilder eller bygger disse utsagnene kun på fordommer?

8452956[/snapback]

Det sier seg liksom sjøl da at ingen jenter kan like å gi feks. en blowjob eller andre ting til en fremmed 40/50/60 år gammel mann eller hva det måtte være. Trenger ikke kilder for å skjønne det da. De gjør det jo kun for pengene :hrm:

Hvis man hadde fått prostitusjonen inn på bordeller hadde det jo faktisk vært mindre synlig enn det det er idag.

8452956[/snapback]

Nei, hjelper ikke om det bli mindre synlig da, det foregår jo like mye selvom man stenger det bak en dør.

Ser du i det hele tatt forskjellen mellom en prostituert som tvinges til å ha sex og en som gjør det av fri vilje?

8452956[/snapback]

Mulig de fleste jenter her i landet velger å prostituere seg av "fri vilje" men det er jo en grunn som ligger bak det at de valgte å gå den veien da.. Jeg mener at vi må hjelpe dem ut av det ved å fjerne så mye som vi kan av dette problemet. Ja, jeg vet at mange mener " det går ikke å fjerne det, de bare gjør det i det skjulte" Men hva pokker skal vi gjøre da? lene oss tilbake og ikke gjøre noe?? - Selv en dråpe gjør havet større. :yes:

På hvilken måte skal et påbud kunne stoppe prostitusjon? Hvordan skal man klare å håndheve det?

8452956[/snapback]

Man må gå aktivt ut i gatene, prate med jentene, tilby dem noe annet. Gi dem en støttende og varm hånd og holde i. Kanskje mange av jentene lurer på når hennes "reddende engel" kommer og holder rundt henne og sier at alt skal bli bra igjen.. Virker som ett umulig prosjekt for mange sikkert, men ett sted må man jo begynne!

Lenke til kommentar
Kaller du det medmenneskelig å fraskrive seg alt ansvar og etterlate jentene til seg selv da?

8452513[/snapback]

Nei, skal jo ikke etterlate jentene til seg selv, men det finnes vel andre måter å tjene til livets opphold vel? man har ett støtte apparat rundt seg og man får hjelp hvis man trenger det. Må bare få tatt dem ut av den livssituasjonen de er i, og hjelpe dem på vei videre..

Lenke til kommentar

Uansett hvor mange som mistrives som horer; så lenge det er noen som kan leve med å selge kroppen sin, bør hensynet til disse gå foran. Det er sikkert flust med yrker hvor flertallet mistrives og skjems av jobben sin, men man kan ikke forby disse av den grunn. Problemet er hallikene, de som tvinges og det lite flatterende samfunnskrydder disse utgjør, og et forbud kan kanskje være et nødvendig onde?

Lenke til kommentar

Har aldri helt riktig forstått hvorfor man ikke liksågodt forbyr BÅDE kjøp og salg. Da hadde man fått de som syslet med tanke om å prostituere seg raskere inn i det "sosiale hjelpeapparatet" (som åpenbart er hensikten ved å regulerere dette)

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar
Kaller du det medmenneskelig å fraskrive seg alt ansvar og etterlate jentene til seg selv da?

8452513[/snapback]

Nei, skal jo ikke etterlate jentene til seg selv, men det finnes vel andre måter å tjene til livets opphold vel? man har ett støtte apparat rundt seg og man får hjelp hvis man trenger det. Må bare få tatt dem ut av den livssituasjonen de er i, og hjelpe dem på vei videre..

8454979[/snapback]

Unnskyld meg, Melisma, men dette er håpløst naivt. :roll: Selvfølgelig finnes det andre måter å tjene til livets opphold, men vi har i dag et samfunn som krever at du må ha minimum tolv års utdannelse for å tjene til livets opphold - fordi deltidsjobb på Rimi rett og slett ikke gir nok inntekt.. De færreste av horene har noe særlig utdannelse, og slett ikke en som er relevant for det norske samfunn.

Så får de heller ikke oppholds/arbeidstillatelse gjennom UDI, for de har ikke noen arbeidskontrakt.

For å sitere Bente Lyon, tidligere hore og "mama": "Jeg pleide å tjene 3500,- før lunch!"

Lenke til kommentar
For å sitere Bente Lyon, tidligere hore og "mama": "Jeg pleide å tjene 3500,- før lunch!"

8457375[/snapback]

Er det noen som vet hva en gateprost har igjen til forbruk på seg selv?

Tenker på når narkomane prost har betalt dop'n sin, og når de importerte har betalt halliken sin?

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

3500 før lunch er ikke vanelig hvis du selger deg, folk må ikke finne på å tro at å stå på strøket så tjener man mye, men derimot hvis du er "luksus" så blir det noe helt annet. Men de igjen har det ikke så ille for de tjener bra osv.

Det som er vanelig å sitte igjen med er 0 når dagen er ferdig, hun jeg kjenner brukte å spare litt så hun kunne ha noe ekstra en dag.

De importerte må betale omtrent alt de tjener til halliken, ofte tar de alle pengene.

Hva de har igjen konkret etter at de har kjøpt dop er alt etter hvor mye msn orker å jobbe, man jobber minimum inn de pengene man må ha for å klare å jobbe( man trenger friskmeldinga sin ). Vil ikke ramse opp priser og regne ut.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

jojo, mye salg fra kåker, men jeg sier bare at det er ikke vanelig å tjene 3500 på noen få timer. Var bare litt pirkete på det du skrev :blush: Det du skriver er bra.

mange sliter dagelig med å få inn 1000kr, kanskje mindre og kanksje mer( du jobber til du har så du klarer deg med dop, altså ikke bli syk for da kan man ikke jobbe, samtidig som man ikke vil jobbe mer enn det som er nødvendig). Men det sitter også damer og tjener grovt med gryn på det ja, men det er ikke de på gateplan.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Jeg syns kanskje etter et par tusen år ( :roll: ) at vi skal innrømme at prostitusjon har kommet for å bli. Jeg vet ikke om jeg helt liker denne nye loven siden det virker som alt den gjør er å ignorere realitetene, hvor enn sørgelige de måtte være. :no:

Når vi har et slikt samfunnsproblem som etter all sannsynlighet alltid kommer til å være her så lenge vi har et samfunn, syns jeg det beste er å minske problemet så mye som mulig for de som er fanget i et slikt liv. Jeg er heller for bordeller, samtidig som man kan jobbe for å hjelpe prostituerte å komme seg ut av dette livet. Høres kanskje litt dobbeltmoralsk ut at staten skal være hallik samtidig som den prøver å minske prostitusjon men syns det er uendelig mye bedre enn å sende de prostituerte for seg selv ubeskyttet ut i underverdenen.

Lenke til kommentar
Jeg syns kanskje etter et par tusen år ( :roll: ) at vi skal innrømme at prostitusjon har kommet for å bli. Jeg vet ikke om jeg helt liker denne nye loven siden det virker som alt den gjør er å ignorere realitetene, hvor enn sørgelige de måtte være.  :no:

8457585[/snapback]

At noe har eksistert lenge er neppe noe særlig til argument. Skal vi dermed også begynne å ignorere feks. drap & mord siden det også er noe som har eksistert siden tidenes morgen?

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Er nettopp det jeg sier vi ikke skal gjøre. Hvordan du slutter det ut av hva jeg skrev skjønner jeg ikke helt. For meg virker det som om denne loven bare ignorerer prostitusjon. :hmm:

Endret av Polluks
Lenke til kommentar
Er nettop det jeg sier vi ikke skal gjøre.

8457625[/snapback]

OK, jeg oppfattet utsagnet ditt som om man burde gi opp å regulere prostitusjon på grunnlag av at det er noe som alltid har eksistert. Om det ikke var det du mente så oppfattet jeg feil....

Lenke til kommentar
Dersom det blir så jævlig for de prostituerte, som mange skal ha det til, så vil man trolig se en migrering av miljøet over til steder hvor bordeller er lovlige og drives i "ordnede" former.

Så du mener at folk skal begynne å reise til andre land for å knulle?!

Heh.

Og om noen få horer sier at de liker jobben så javel, det representerer IKKE majoriteten overhodet!

Bra vi har deg her til å bestemme hva andre skal få gjøre med sin egen kropp da.

Å tvinge noen til å ikke prostituere seg er like ille som å tvinge noen til å prostituere seg. Grunnlaget er et forkastelig menneskesyn der man ikke er sin egen person lenger.

Lenke til kommentar

Det som burde være det viktigste her er vel de prostituertes egne meninger, og slik jeg har forstått det så mener Kirkens Bymisjon og andre som jobber tett med de prostituerte at de stort sett ser på kriminalisering av horekunder som negativt.

Men det er vel litt mye å forvente at noen regjering skal på dem. Horer kommer aldri til å høre på prostituerte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...