Gå til innhold

Sex-kjøp blir ulovlig


Er du for sex-kjøp forbud?  

291 stemmer

  1. 1. Er du for sex-kjøp forbud?

    • Ja.
      70
    • Nei, vil ha det slik som det er i dag.
      42
    • Nei, ønsker bordeller.
      149
    • Vet ikke/ingen formening.
      30


Anbefalte innlegg

ps. personlig syns jeg å bruke den menneskerettsloven du linker til her, er å misbruke den! rettferdige og gode arbeidsforhold? haha, ja det fårn si!

8482183[/snapback]

Jeg innrømte selv at det var tåpelig å dra inn menneskerettighetene, men kan du innrømme at bordeller vil gi horer en tryggere og bedre arbeidsplass? Å hore rundt er kanskje krenkende, men luksushore på bordell - er nå det virkelig så ille.

 

Når det gjelder Amnestys syn på prostitusjon:

Prostitusjon baserer seg på en kjønnsbasert diskriminering av kvinner som gjør kvinner sårbare for vold og seksuelle overgrep, og som innskrenker kvinners valgmuligheter.
Diskriminering? Så lenge ingen tvinges til prostitusjon, gir dette kvinner all makt i saken, noe som hverken er undertrykkende eller øker sårbarheten deres. Dersom det foregår i ordnede, kontrollerte former på f.eks. et bordell. Presser man dem derimot ut på gaten stemmer det selvfølgelig. Synd at så mange ønsker dette...

 

Jeg tror bildet er mer nyansert en at alle som selger sex er desperate narkovrak på gatehjørner. Det skal jeg gjerne være enig i at er en fæl livssituasjon. Derfor synes jeg det er rart at noen, som ønsker horene ut på gata eller "under jorden" der de er mye mer utsatt en inne i et bordell, sier det er for horenes beste, da lovforslaget for meg fremstår mer som et gateryddingsprosjekt.

 

Beklager hvis jeg fornærmet deg med slutten på forrige innlegg. Jeg vet det er nok av moralister der ute, men skal ikke påstå at du er en av dem. :)

8482228[/snapback]

Så lenge prostitusjon finnes, vil det alltid finnes en eller annen kynisk jævel som tvinger kvinner til det også...... Uansett om det er på et bordell eller om det er på gata ! Være seg igjennom menneskehandel eller andre måter.

Derfor sier jeg ja til et forbud, men da må de finne måter å overholde forbudet på, samt finne andre tilbud til de kvinner som er i faresonen.... det blir nok ikke enkelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge prostitusjon finnes, vil det alltid finnes en eller annen kynisk jævel som tvinger kvinner til det også...... Uansett om det er på et bordell eller om det er på gata ! Være seg igjennom menneskehandel eller andre måter.

Derfor sier jeg ja til et forbud, men da må de finne måter å overholde forbudet på, samt finne andre tilbud til de kvinner som er i faresonen.... det blir nok ikke enkelt.

8482257[/snapback]

Så siden prostitusjon alltid vil finnes, vil det kanskje alltid finnes halliker, men man kan gjøre det vanskelig for de, i det minste. For å fjerne prostitusjon er nok ikke bare vanskelig, men helle umulig, og et forbud hjelper neppe. Kontroll, kontroll, og atter kontroll -det er nå mitt syn på saken.

 

Melisma: Haha, det er sjelden noen kaller meg voksen her. :wee:

Men jeg tror nok alle kan være enige om en ting: At ingen skal tvinges til prostitusjon. Hvordan det skal skje, er det nok langt mer uenighet om.

Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt meg om har jeg kommet frem til at jeg er motstander av forbud. Grunnene til det er:

 

1. Jeg mener man bør begrense bruken av forbud og påbud generelt, og prøve å finne andre måter å løse problemer på

2. Dette er inngripen i voksne menneskers frihet til å gjøre avtaler seg imellom

3. En del voksne mennesker har ingen mulighet til å få seg sex på 'vanlig' måte. jeg synes ikke det er riktig å ta fra disse menneskene deres eneste lovlige mulighet til å få seg noe (kan det føre til økt fare for voldtekter?)

4. Det tvinger prostitusjonen under jorda og gjør situasjonen verre for de jenter som tross forbudet fortsetter i 'bransjen'

 

Jeg er klar over at prostitusjon medfører en del problemer, og at mange prostituerte ikke gjør det 'frivillig'. Jeg ser også en del fordeler med forbud. Men jeg mener man må finne andre måter å løse problemene på enn forbud, da forbud har for mange negative konsekvenser.

Lenke til kommentar
Alle mennesker har rett til å gjøre hva de vil med sin egen kropp, på godt og vondt. Et hvert forbud mot den retten er et overgrep fra myndighetene.

8485124[/snapback]

Det kan man jo fortsatt gjøre. Eventuelle forbud trer først i kraft når du også innvolverer andres kropper, mot betaling.

Lenke til kommentar
Melisma, hva er ditt syn på menn som prostituerer seg for penger? Her i Trondheim virker det faktisk som det er flere mannlige prostituerte enn kvinnelige, de er i allefall langt mer synlige.

8482837[/snapback]

 

 

Det synes jeg er like ille som hvis en kvinne gjør det. Forferdelig at noen må ty til slike midler :( i er alle like mye verdt, mann eller kvinne og de fortjener ett bedre liv, selvom de ikke vet det innerst inne selv..

Lenke til kommentar

Det går ut over både kunden og den prostituerte's rett til å gjøre hva de vil med seg selv/hverandre så lenge alle innvolverte parter er enige om det.

 

Alle mennesker har rett til å gjøre hva de vil med sin egen kropp, på godt og vondt. Et hvert forbud mot den retten er et overgrep fra myndighetene.

8485124[/snapback]

Det kan man jo fortsatt gjøre. Eventuelle forbud trer først i kraft når du også innvolverer andres kropper, mot betaling.

8485351[/snapback]

Lenke til kommentar

Lukeparker og bli horekunde

Som et lite sidesprang fra denne seriøse debatten kan jeg forøvrig opplyse om at jeg nå har blitt "sjekket opp" av ei gammal røy mens jeg parkerte bilen min, og deretter beskyldt for å være horekunde. :D Og dette på Beste Vestkant!

 

Et par dager siden, i 11-tida på kvelden, mens jeg strevde med å lukeparkere i Frognerveien, så kom en middelaldrende dame langs fortauet, og smilte og vinket. Høflig som jeg er, så ga jeg et lite vink tilbake. Hun skrittet da raskt (men noe ustøtt) mot bilen min, og røsket opp døren.

 

Hun: "Hva i all verden gjør du her på denne tiden, kjører rundt og vinker til damene? "

Jeg: :dontgetit: Hæ?

Hun: "Jeg er ikke noen hore, altså!"

Jeg (skrekkslagen): Jeg håper da inderlig ikke det!! (Det var i så tilfelle hun som måtte gitt meg betaling, men det sa jeg ikke...)

Hun: "Ja, for du vet at snart er det ulovlig, asså! Så du får bare passe deg!"

Jeg: Unnskyld, men jeg prøver bare å få parkert bilen min, så kan du være så vennlig å lukke døren! :mad: "

Hun (triumferende smil): Farveel!

 

Hun var selvsagt godt på en snurr, ca. 50, og ikke akkurat noe man snudde seg etter. Siste gang jeg skal vinke tilbake til fremmede! Bare godt ikke Ottar hadde en representant med sprayboks i nærheten! :ermm:

 

Og ja, dette er faktisk sant!

Lenke til kommentar
Alle mennesker har rett til å gjøre hva de vil med sin egen kropp, på godt og vondt. Et hvert forbud mot den retten er et overgrep fra myndighetene.

8485124[/snapback]

Hva med alle de som faktisk ikke gjør det frivillig da ??

Har en liten mistanke av at det finnes flere av dem enn av dem som gjør det av egen fri vilje....

 

Edit: Skrivefeil

Endret av Jaytee71
Lenke til kommentar

Man må finne bedre måter å hjelpe de som blir utnyttet på. Jeg er ikke IMOT prostitusjon eller IMOT noe som helst annet. Derimot er jeg FOR blandt annet menneskeverd. Ser du forskjellen?

 

Enten man kjemper mot noe eller for noe, så gir det energi til det man kjemper imot/for. Derfor er det bedre å være FOR fred enn IMOT krig, bedre å være FOR et mest mulig rusfritt samfunn enn IMOT alkohol/narkotika, og bedre å være FOR menneskeverd enn IMOT prostitusjon. Ser du forskjellen?

 

Det man fokuserer på, skaper man til syvende og sist på et eller annet nivå eller plan. Derfor er det best å fokusere på det positive.

 

Alle mennesker har rett til å gjøre hva de vil med sin egen kropp, på godt og vondt. Et hvert forbud mot den retten er et overgrep fra myndighetene.

8485124[/snapback]

Hva med alle de som faktisk ikke gjør det frivillig da ??

Har en liten mistanke av at det finnes flere av dem enn av dem som gjør det av egen fri vilje....

 

Edit: Skrivefeil

8487553[/snapback]

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Kjør på med bordeller som må godkjennes, ha regelmessige kontroller osv. fra myndighetene for å få drive. En av de mange fordelen er at man får de prostituerte vekk fra gata.

Lenke til kommentar

Vanskelig dette her. Jeg svarte "vet ikke".

 

På den ene siden gir forbud et signal om at kjøp/leie av andres kropper for å tilfredstille egne seksuelle lyster er galt. Moralsk sett har jeg ingen problemer med dette.

 

På den annen side tviler jeg på om de prostituerte får det noe bedre med et forbud.

 

Var forresten et interessant debattinnlegg i Bergens Tidende i går:

(...)

Jeg har det bedre enn noen gang, og det er mange faktorer som spiller inn. Jeg er stolt over meg selv fordi jeg kontrollerer det jeg er med på, jeg setter retningslinjene for det jeg vil og det jeg ikke vil være med på. Jeg er stolt av kroppen min, jeg har faktisk aldri vært stoltere. Jeg setter pris på den, liker den og jeg ser at andre liker den. Jeg tjener mye penger, noe jeg aldri ville ha gjort uten denne bigeskjeften. Jeg har full stilling i min private jobb, jeg har dog ingen høy utdanning, men er på vei til å få det med midlene jeg tjener på denne måten. Jeg er glad i sex, og jeg er glad i spenningen jeg deltar i når jeg treffer dem jeg gjør en seksuell tjeneste.

 

Etter min mening burde salg av sex stå på lik linje med alt annet salg av andre tjenester, hva er forskjellen på salg av massasje, av hårbehandling, eller å sitte å høre på at noen synger for deg? Bare at man ikke er vant til at sex er en vare man får kjøpt når man ønsker, bare det at det er så mange fordommer rundt det.

(...)

Må sies at jeg på ingen måte hevder at vedkommende er representativ. Tviler ikke på at mange opplever det de driver med som alt annet enn hyggelig. Men det er neppe heller slik at alle prostituerte lider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...