Gå til innhold

Sex-kjøp blir ulovlig

Er du for sex-kjøp forbud?  

291 stemmer

1. 1. Er du for sex-kjøp forbud?

• Ja.
      70
    • Nei, vil ha det slik som det er i dag.
      42
    • Nei, ønsker bordeller.
      149
    • Vet ikke/ingen formening.
      30

Anbefalte innlegg

skjønner dere ikke at ett menneske blir brutt ned av dette?? hver dag må man gjennom dette, flere ganger daglig. ?? trodde det var åpenlyst jeg!?!

Det virker som om du og mange andre her ikke har evne til å se særlig nyansert på denne saken.

Les «Horekundene» og vi.

Anbefales for alle.

ALLE TRE regjeringspartier har nå gått inn for forbud mot kjøp av sex uten at noen har spurt seg hvordan man skal definere prostitusjon. Prostitusjon er salg av seksuelle tjenester. Men hva er egentlig salg av seksuelle tjenester? Er penger det eneste gyldige betalingsmiddelet for sexkjøp, er bare ett av mange spørsmål vi må stille oss. Et annet er: Hvor går grensene mellom «horekundene» og oss andre?

Det er viktig å ha med seg at det ikke er seksuell tvang regjeringspartienes vedtak dreier seg om. Trafficking, organisert menneskehandel og alle andre former for tvang forbundet med sex, er allerede forbudt og i strid med alle grunnleggende menneskerettigheter.

PROSTITUSJON innebærer som regel et ensidig begjær. Kunden får utløp for sitt begjær mot betaling. Prostitusjonens absolutte motstykke er derfor sex der et gjensidig begjær alltid er til stede. Dette er også det klare sex-idealet i det norske samfunnet.

Men det er vanskelig å operere med et absolutt skille mellom prostitusjon og gjensidig begjær-sex. Mye seksuell aktivitet kommer heller inn i en gråsone. Ønsker man å forby kjøp av sex, er det viktig at man også ser nærmere nettopp på disse gråsonene så mange flere av oss befinnes oss i.

Dagens Næringsliv hadde nylig en omfattende sak om såkalte golddiggers, unge pene piker som frekventerer Oslos aller hippeste utesteder og levet et liv med eksklusiv champagne, dyre smykker og lekre armbåndsur i titusenkronerklassen. Felles for alle disse unge kvinnene er at deres egen yrkesmessige bakgrunn på ingen måte tilsa deres levesett. Dette var butikkmedarbeidere og franskstudenter som fikk sponset sin glamorøse livsstil av vel bemidlede menn.

Ingen har kalt mennene som overlesser disse pengelense kvinnene med dyre gaver for «horekunder». Men ingen kan benekte at både sex og store verdier er inne i bildet. Men er det sånn at prostitusjon bare kan betales med kontanter?

MIDDELALDRENDE MENN som drar til Thailand og kjøper sex av unge menn og kvinner fremstår nesten som et kulturelt klisjé. Mer ukjent er de middelaldrende norske kvinnene som reiser til Gambia og Cuba, der de hygger seg med flotte unge lokale strandløver. Sjelden er det snakk om direkte betaling for sex. Men siden de er så mye mer velstående, ser kvinnene det ofte som en selvfølge at de betaler drinkene, maten, en flott avskjedsgave etter en hyggelig uke. Kanskje man også gir en pengegave, for ofte har jo mannen en trist fortelling om en syk mor, søster eller annen slektning.

Ennå har ingen av disse middelaldrende kvinnene når de fornøyd har kommet tilbake til Gardermoen eller Flesland, blitt møtt med at bilen deres tagget med «horekunde». Er det slik at bare menn kan være sexkunder? Er det slik at prostitusjon bare innebærer at sex helt direkte og åpenlyst byttes mot penger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hovedpoenget er å få hjelpet dem ut av dette, men har ikke vært nevnt nå at jentene skal få hjelp ved å skaffe dem bordeller. Har kun vært snakk om å fjerne de fra gata og inn i ett hus! Men hvis saken er å få dem innomhus og SÅ hjelpe dem, ja da er vi på riktig bølgelengde...

8480706[/snapback]

Selvsagt skal man hjelpe de som er prostituerte mot sin vilje og vil bort fra dette livet. Men hva om det er noen som ikke vil slutte med prostitusjon? Mener du vi skal tvinge de?

Lenke til kommentar
Jeg tror de fleste som har lest hele debatten skjønner at jeg ikke var seriøs i det innlegget.  Det var ment som en tankevekker, fordi du ikke kommer med mange argumenter i innleggene dine. I stedet antar du at du vet hva alle prostituerte tenker og føler, som om du har en direktelink inn i alle horers felles hjerne og sjel (som jeg i det hele tatt tviler på at finnes - jeg tror de er vidt forskjellige individer).

Du sier at det å drive hor er galt, du sier at de har det fælt, du sier at de ikke vil være horer, at det er ekkelt, at de blir ødelagt inni seg osv. Dette er hverken fakta eller argumenter, men spekulasjoner og antakelser. For å påpeke dette, skrev jeg ett innlegg der jeg antok en hel del ting som neppe stemmer, men som kan hevdes på lik linje med antagelsene du kommer med.

Hvis du har noen gode argumenter som støtter lovendringen, og argumenter mot bordeller (bortsett fra at dette: "ikke bare slenge dem inn i ett hus og la horinga fortsette der!" så er de litt mer konstruktive enn tilfeldige antakelser om prostituertes psyke.

8480672[/snapback]

Da foreslår jeg at du nevner det i innlegget ditt at du det var ment som en tankevekker, jeg kan ikke lese tankene dine, akkurat som at jeg ikke kan lese tankene til horene.

Men når det gjelder hor, så kan jeg vel trygt påstå at det ikke er sunt for noen! skjønner ikke at noen kan tenke annerledes?? Da har man ikke opplevd mye her i verden hvis man tror at en jente`s helse psykisk og fysisk ikke blir skadet av noe slikt! og dette kan være ubevisst av jenta også, mulig hun ikke skjønner selv hvor skadende dette er for henne. Det er da vel ingen som ikke blir traumatisert av dette på en eller annen måte??

Vi er vel såpass oppegående at vi skjønner det vel?? hvis ikke blir jeg dypt bekymret..

Lenke til kommentar
Og siden man gjør det frivillig så er det greit? om en jente feks. kutter seg opp, er det greit siden hun selv gjør det frivillig??

Juridisk sett, ja. Ærlig talt, du vil vel ikke kaste folk som kutter seg opp i fengsel bare fordi det som oftest er et "galt" valg å kutte seg?

og skjønner ikke helt hvor du skal hen når du sier at jeg ikke bryr meg om åssen horene har det, virker som jeg er en av 2 her som faktisk gjør det! Man må jo gå dypere inn i årsaken til hvorfor jentene er horer da! ikke bare slenge dem inn i ett hus og la horinga fortsette der!

Tror du horene får det bedre om prostitusjon blir forbudt? Hvor skal de da få penger fra?

Politikerne har handlet uten å tenke

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Men når det gjelder hor, så kan jeg vel trygt påstå at det ikke er sunt for noen! skjønner ikke at noen kan tenke annerledes?? Da har man ikke opplevd mye her i verden hvis man tror at en jente`s helse psykisk og fysisk ikke blir skadet av noe slikt! og dette kan være ubevisst av jenta også, mulig hun ikke skjønner selv hvor skadende dette er for henne. Det er da vel ingen som ikke blir traumatisert av dette på en eller annen måte??

Vi er vel såpass oppegående at vi skjønner det vel?? hvis ikke blir jeg dypt bekymret..

8480813[/snapback]

Nei, vi er heldigvis ikke så "oppegående" at vi alle føyer oss etter alle dine personlige etiske og moralske oppfatninger og løse påstander som ikke backes opp med ett fnugg av argumentasjon eller fakta.

Fremover tror jeg ganske enkelt jeg kun svarer på debattinnlegg og ignorerer private, til det kjedsommelig gjentatte, meninger slik som dette: "Alle må jo skjønne at det er sånn lizzm, hallooo....?"

edit2: And the show goes on.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Nei. Men denne sammenlikningen er totalt på jordet, dette er to vidt forskjellige ting

8480731[/snapback]

ja, det er 2 forskjellige metoder å definere selvskading på!!

Beklager, men det er faktisk ikke noe du kan bestemme sånn helt på egen hånd.

8480731[/snapback]

?? hva snakker du om? jeg skal ikke bestemme noe som helst jeg, men er det noen som vil at barna skal vokse opp der man vet at samfunnet har tillat å selge sex er greit?? ærlig talt...

og hva du kaller fordommer, kaller jeg å ta tak i problemene og kalle det for det det er!

Lenke til kommentar
Juridisk sett, ja. Ærlig talt, du vil vel ikke kaste folk som kutter seg opp i fengsel bare fordi det som oftest er et "galt" valg å kutte seg?[/url]

8480816[/snapback]

har da ALDRI sagt at man skal hive noen i fengsel? man må jo gi dem hjelp!

og om du leser de tidligere innleggene mine så har jeg allerede svart at her i norge så får man hjelp hvis man trenger det! verden går ikke under selvom man må slutte med prostitusjon da...

Lenke til kommentar

Å tro at man kan knulle tusen mennesker uten at følelsene blir affektert (les: avstumpet) blir det samme som å tro at man kan røyke 50 sigg om dagen uten å bli rusten i røsten og få gule tenner.

Så jeg må gi Melisma rett i at horene tar skade på sin sjel. I større og mindre grad - folk er forskjellige. Det følelsesmessige i "lovemaking" blir nok vanskelig det samme etter å ha betjent kunde nr. 500, f.eks.

Om de tar fysisk skade, tja, dersom de treffer noen drittsekker som banker dem, så. Unner likevel ingen å bli hore, likevel kan man ikke med loven i hånd beskytte folk mot å begå feil valg her i livet.

Lenke til kommentar

Syns det er tydelig at alle dere som sier meg imot er menn... og ja, virker ikke som at dere har noen særlig medlidenhet for hvor mye en jentes følelser blir krenket av noe sånt. Hadde vært interessant om en annen jente hadde uttalt seg om dette, men men,,

Kanskje dårlig gjort av meg å bruke kjønnsforskjeller i denne debatten, men bare nevner det for morro skyld... men tviler på at noen av dere kommer til å synes at det er noe særlig morsomt da.. :hrm: ville bare få sagt det..

Med unntak av HilRam nå så jeg,,

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Melisma: du kan godt få noen uttalser fra andre kvinner:

"De prostituertes interesseorganisasjonen Pion, raser mot den nye loven. Leder Janni Wintherbauer mener lovforbudet vil gjøre det vanskelig for de prostituerte å søke hjelp og rådgivning, og at de i framtiden bare vil ha kunden og bakmannen å forholde seg til, mener hun."

Liv Jessen i Prosenteret er svært skuffet. Hun synes ikke det hjelper det minste at Ap har vedtatt en omfattende tiltakspakke mot prostitusjon.

– Loven vil klare å rense gatene og få bort gateprostitusjonen, men vi klarer ikke å hjelpe én eneste kvinne ut av prostitusjonen, sier hun. (egne uth.)

Endret av Polluks
Lenke til kommentar
Du har et veldig forenklet syn på prostitusjon. Jeg foreslår at du nå prøver å sette opp et skille mellom de som tvinges av enten halliken eller narkobehov til å prostituere seg, og dem som gjør det fordi de er glad i sex og glad i penger. Det er ikke noen gyllen regel som sier at alle som har vært borti prostitusjon ender opp som ødelagte, sjelløse skall av noen mennesker?

Innleggene dine preges av formyndersk moralisme fra ende til annen, og jeg synes det er skremmende at du mener at verden skal føye seg for dine oppfatninger av hva som er rett og galt.

8480775[/snapback]

Spiller ingen rolle om man gjør det av fri vilje eller ikke, det er fortsatt like skadelig mener nå jeg.. Glad i sex?? spar meg, det blir som å si at en alkoholiker elsker å feste og derfor burdte han få fortsette for det er ikke skadelig for han.. :dontgetit:

Jeg er helt sjokkert at noen kan rasjonalisere prostitusjon om til å bli noe godt og sunt!

Lenke til kommentar
Melisma: du kan godt få noen uttalser fra andre kvinner:

"De prostituertes interesseorganisasjonen Pion, raser mot den nye loven. Leder Janni Wintherbauer mener lovforbudet vil gjøre det vanskelig for de prostituerte å søke hjelp og rådgivning, og at de i framtiden bare vil ha kunden og bakmannen å forholde seg til, mener hun."

Liv Jessen i Prosenteret er svært skuffet. Hun synes ikke det hjelper det minste at Ap har vedtatt en omfattende tiltakspakke mot prostitusjon.

– Loven vil klare å rense gatene og få bort gateprostitusjonen, men vi klarer ikke å hjelpe én eneste kvinne ut av prostitusjonen, sier hun. (egne uth.)

8481041[/snapback]

Ja, ok ,, så det er strengt tatt umulig å hjelpe noen ut av prostitusjon? det hjelpe apparatet vi har er ikke for horer?? og en merkelig uttalelse fra en kvinne synes jeg... :hmm: enten mener hun at det ikke er mulig å hjelpe noen, ellers så mener hun at vi ikke gjør så mye for å hjelpe disse jentene ut av det.

Lenke til kommentar
Hovedpoenget er å få hjelpet dem ut av dette, men har ikke vært nevnt nå at jentene skal få hjelp ved å skaffe dem bordeller. Har kun vært snakk om å fjerne de fra gata og inn i ett hus! Men hvis saken er å få dem innomhus og SÅ hjelpe dem, ja da er vi på riktig bølgelengde...

8480706[/snapback]

Selvsagt skal man hjelpe de som er prostituerte mot sin vilje og vil bort fra dette livet. Men hva om det er noen som ikke vil slutte med prostitusjon? Mener du vi skal tvinge de?

8480796[/snapback]

Ja, skulle vel tro at hvis man viste disse jentene en annen verden, og ga dem økonomisk støtte så er det vel svært få som ville gått tilbake.. det virker nå rimelig for meg da men... mulig det finnes unntak, men da får de jo bare være, kan ikke kontrollere noen heller.. men gi dem andre alternativer...

Lenke til kommentar
Ja, ok ,, så det er strengt tatt umulig å hjelpe noen ut av prostitusjon? det hjelpe apparatet vi har er ikke for horer??

8481185[/snapback]

Det blir i alle tilfeller veldig mye vanskeligere med denne loven. Det er vel ikke det du vil?

og en merkelig uttalelse fra en kvinne synes jeg...

8481185[/snapback]

Kvinner er nok forskjellige de og. Ikke sant? ;)

:hmm: enten mener hun at det ikke er mulig å hjelpe noen, ellers så mener hun at vi ikke gjør så mye for å hjelpe disse jentene ut av det.

8481185[/snapback]

Som sagt, hun mener nok at det blir vanskelig å hjelpe prostituerte nå som de tvinges til å holde på i det skjulte. Hvordan skal du hjelpe noen om du ikke finner de?

Ja, skulle vel tro at hvis man viste disse jentene en annen verden, og ga dem økonomisk støtte så er det vel svært få som ville gått tilbake.. det virker nå rimelig for meg da men... mulig det finnes unntak, men da får de jo bare være, kan ikke kontrollere noen heller.. men gi dem andre alternativer...

8481230[/snapback]

Så er du enig da at å ha bordeller hvor vi har mer oversikt over prostitusjon samtidig som vi hjelper de som vil ut av dette livet hadde vært en bedre løsning?
Lenke til kommentar
Ja, ok ,, så det er strengt tatt umulig å hjelpe noen ut av prostitusjon? det hjelpe apparatet vi har er ikke for horer??

8481185[/snapback]

Det blir i alle tilfeller veldig mye vanskeligere med denne loven. Det er vel ikke det du vil?

og en merkelig uttalelse fra en kvinne synes jeg...

8481185[/snapback]

Kvinner er nok forskjellige de og. Ikke sant? ;)

:hmm: enten mener hun at det ikke er mulig å hjelpe noen, ellers så mener hun at vi ikke gjør så mye for å hjelpe disse jentene ut av det.

8481185[/snapback]

Som sagt, hun mener nok at det blir vanskelig å hjelpe prostituerte nå som de tvinges til å holde på i det skjulte. Hvordan skal du hjelpe noen om du ikke finner de?

8481230[/snapback]

Så er du enig da at å ha bordeller hvor vi har mer oversikt over prostitusjon samtidig som vi hjelper de som vil ut av dette livet hadde vært en bedre løsning?

8481450[/snapback]

Ja, selvsagt :yes: så lenge det er snakk om å hjelpe dem UT av dette så er jeg helt med på den! men hvis vi bare putter dem inn i bordeller og "glemmer" dem uten å foreta ytterligere tiltak, da blir det en annen sak.. Hovedpoenget mitt er at man ikke skal tillate prostitusjon mere, men begynne arbeidet med å fjerne det..

Lenke til kommentar
Hvorfor fjerne det om både selgerne og kundene vil ha det? Sist jeg sjekket så var ikke sex ulovlig på lik linje med f.eks kokain.

8481573[/snapback]

:confused: nei sex er ikke ulovlig, men kan man virkelig kalle dette ren god sunn sex? :hmm: eller må man se på det for hva det virkelig er og hvilke konsekvenser det medfører. Og hva med familien til den prostituerte, barna deres.. hva med dem?

Sorry men "supply and demand" regelen for salg her i landet holder bare ikke mål når det gjelder å selge kroppen sin, ett sted må vel grensa gå??!! kroppen er hellig for oss alle, la oss holde den slik også...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

At jeg finner prostitusjon lettere umoralsk og ekkelt, hindrer meg fremdeles ikke i å mene at det bør være lovlig. Hva folk av fri vilje vil utsette seg for får være opp til dem. :shrug:

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Hvem er du som visstnok kan bestemme over andre menneskers kropp og diktere hva som skal være lov?

8481678[/snapback]

sier medmennesklighet deg noe? synmpati og empati for ett menneske som har "gått seg vill" ?? hadde du sagt det samme til mora di eller søstra di om de hadde hengt på gatehjørnet og praia inn kunder? for hvem er du som skal bestemme over jentene i familien din??

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...