DotCom Skrevet 21. desember 2002 Del Skrevet 21. desember 2002 Jeg prøver å installere ny kernel på min Debian linux, men ender opp med kernel panic. Den sier noe sånt som: "Unable to mount root partition on "305" or 30:05. Litt over er det en modprobe -s -k block-major-3 som feiler med errno=2 Rotpartisjonen min ER hda5, så den prøver å mounte riktig partisjon, filsystemet (ext2) er sjekket, og fritt for feil, systemet booter fint på min "gamle" 2.4.19 kernel. Kernelene jeg har forsøkt å installere er 2.4.20 og 2.4.21-pre2. Noen som har noen løsning? Grunnen til at jeg ønsker å oppgradere, er at jeg ønsker ACPI-støtte, og jeg har ikke funnet noen patch som fungerer med 2.4.19 kernelen min, mens 2.4.20 kernelen har jeg patch som fungerer til. [ Denne Melding var redigert av: DotCom på 2002-12-21 15:35 ] Lenke til kommentar
ism Skrevet 21. desember 2002 Del Skrevet 21. desember 2002 char-block-major-3 er så vidt jeg vet alias for ide modulen. Kjernen får panikk fordi den ikke klarer å finne ut hvordan den skal behandle harddisken den har fått beskjed om å bruke. Har du kompilert støtte for ide i den nye kjernen? Har du kompilert støtten som modul? Har du kompiler og installert modulene? :wink: Sjekk /etc/modules.conf. Du kan kanskje prøve å skrive "alias char-block-major-3 off". Skjønt da bør du først ha en rednings disk tilgjengelig siden dette kan føre til at din gamle kjerne begynner å få panikk anfall også. _________________ -ism [ Denne Melding var redigert av: ism på 2002-12-21 16:37 ] Lenke til kommentar
DotCom Skrevet 21. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2002 Fant også ut at dersom jeg installerte et kernel-image jeg har brukt før, og som jeg vet fra før fungerer, fikk jeg samme feilmelding. Jeg kjører Debian og bruker dpkg -i kernel-imageXXX.deb for å installere den kompilerte kernel-pakka. Dette oppretter vmlinuz som jeg booter med de samme optionene som vmlinuz-2.4.19 som er det imaget som fungerer fint. Bruker Lilo som bootloader. Noen som har væt borti samme problemet eller som har noe peiling? Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 21. desember 2002 Del Skrevet 21. desember 2002 Installer Windows 2000 Lenke til kommentar
DotCom Skrevet 21. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2002 Har windoze 2000, har ikke bootet det på uker, det er mer aktuellt å fjerne det for å få mer diskplass enn det er å begynne å bruke det. alias char-block-major-3 off hjalp ikke stort. Men jeg synes detta er rart, for som nevnt over, installerte jeg en av de gamle kernel-pakkene mine som jeg VET funker, men den streika på samme måte også (kernel-panic). Den er jo ikke kompilert på nytt siden jeg installerte det siden jeg installerte det forrige gang, og da funka det. Har kjørt apt-get dist-upgrade en del ganger siden sist, og jeg kjører unstable release av Debian. Kan jeg ha kommet over en Bug i dpkg eller noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå