olemek Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hei! kanskje til det kjedsommelige for noen.... Har lest gjentatte guider om hvordan sette opp et hjemmenettverk, men får det ikke til. Det er to maskiner som kjører XP home. Den ene stasjonær, den andre bærbar koblet til en router (Linksys wrt 54). Det ideelle hadde vært å brukt det trådløse nettverkskortet i den bærbare, men det får jeg ikke til. Heller ikke hvis jeg prøver med kabletnettverk. Begge maskinene får ip adresser automatisk. Klarer å pinge maskinene. Jeg tror selv at problemet ligger i den bærbare som ikke finner seg selv på mine nettverkssteder etter at jeg har kjørt nettverks wizard. Utrolig irriterende å ikke få det til, er det noen som kan hjelpe? Olemek Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 har du aktivert fil- og skriverdeling på begge maskinene? Lenke til kommentar
olemek Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 Nei, mulig jeg ikke har gjort det, trodde det skjedde når man kjørte netverkswizard. Hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Nei, mulig jeg ikke har gjort det, trodde det skjedde når man kjørte netverkswizard. Hvordan gjør jeg det? 8442341[/snapback] Hmm, det er vell der det skjer når jeg tenker meg om... Lenke til kommentar
olemek Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 Kan det være en innstilling i nettverkskortet? Har ingen annen brannmur enn i router og windows, men det hjelper ikke å slå av windows brannmuren. Burde jeg ikke kunne velge det trådløse nettverkskortet når jeg skal sette opp nettverket? - får bare velge det andre nettverkskortet til nettverkskabel. Veldig takknemlig for svar. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 får du IP adresser på maskinene som likner på hverandre da? Om den stasjonære maskina har 10.0.0.x og den trådløse får 192.168.1.x så vil de jo ikke finne hverandre ... Lenke til kommentar
olemek Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 ja, ip er i samme range 192.168.1.101/102. Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Prøv å slå helt fra all antivirus/brannmur. Husk også samme arbeidsgruppe! Det ser du under Egenskaper for Min datamaskin og fane Datamaskinnavn. trykk "endre..." og sørg for at begge datamaskinene har samme arbeidsgruppe. Gå til Mine nettverksteder og velg Vis datamaskiner i arbeidsgruppe. Prøv også Vis ikoner for UPnP-enheter i nettverk. Lenke til kommentar
olemek Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 Takk for svar. Umulig å få dette til å fungere. Det merkelige er at jeg ikke får opp min bærbare maskin i mine nettverkssteder (eller noen andre maskiner for så vidt) etter å ha kjørt nettverkswizard på den bærbare maskinen, har forsøkt alle mulige innstillinger. Løsningen er vel kanskje å installere xp pro, hvis det ikke er noen andre med noen kloke råd... Lenke til kommentar
m0zzdart Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Start>min datamaskin>mine nettverkssteder>instaler hjemme nettverk eller kontornettverk MSHOME ftw Lenke til kommentar
troutmaster Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Har hatt samme problem som deg. Bare at jeg hadde den bærbare koblet til via wan. Og det var xp pro på begge maskiner. Etter å ha kjørt "nettverksfila" og selvfølgelig ha samme navn på arbeidsgruppa, så har jeg finne ut at man må dele filer(markere en mappe som delt) på begge maskinene. Samt å gi tillatelse i brannmurene med de respektive ipadresser. Og etter en del omstarter så fungerte det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå