Malevolence Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Synes det er ille at dere hoppet over Opera som anbefalte nettlesere. Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Synes det er ille at dere hoppet over Opera som anbefalte nettlesere. 8444937[/snapback] Personlig bruker jeg Safari og synes det er helt ok, men siden de spesielt nevner at nettleseren og mailprogrammet er "litt for enkelt" (Safari og Mail altså) så synes jeg også det er rart at de ikke nevner Opera. Opera er langt mer avansert enn Firefox (uten at man legger til ekstra utvidelser) og spesielt Camino. EDIT: Forøvrig synes jeg det er fint at vi endelig får litt Mac nytt på HW også. Keep up the good work! Endret 22. april 2007 av nitramdg Lenke til kommentar
morgenutgaven Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 ok, jeg er ikke personlig overbevist om at opera er den beste nettleseren, når det er sagt har jeg heller aldri ment at den er dårlig. inkluderte den ikke fordi jeg så ikke på den som et av mine klare valg. det har så klart mye å si hva dere mener og mange av dere sitter jo sikkert på en mac selv, hvem er jeg til å diktere nettlesere? =) derfor; opera er nå med i guiden over nettlesere det kan være lurt å ta en titt på i tillegg til safari, takk for innspill - fortsett med det. kom gjerne med forslag til hvilke flere guider dere kan tenke dere på siden. mac til folket. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hva med Mozilla Thunderbird? Lenke til kommentar
modin Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Synes det er ille at dere hoppet over Opera som anbefalte nettlesere. 8444937[/snapback] Har du brukt Opera for mac eller er det bare utifra erfaringer fra windows? Opera for mac er tungt, tregt og kræsjer i et sett. Jeg har alltid brukt Opera til PC, når jeg fikk mac kastet jeg det ut etter to måneder. Det er rett og slett elendig, desuten passer ikke Opera konseptet inn i Mac konseptet "Less is more", mens Opera snarere "Lets put everything into a browser, so nothing will work good." Mye lettere å ha flere små minimalistiske programmer enn et kjempestort rotete et. Til Mac kan man laste ned Torrents med xtorrent, bruke internett med Safari, og lese mail med Mail. I stede for at Opera skal gjøre alle de tre tingene og stjele alt minne ditt, gå veldig sagte og kræsje flere ganger om dagen. Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Synes det er ille at dere hoppet over Opera som anbefalte nettlesere. 8444937[/snapback] Har du brukt Opera for mac eller er det bare utifra erfaringer fra windows? Opera for mac er tungt, tregt og kræsjer i et sett. Jeg har alltid brukt Opera til PC, når jeg fikk mac kastet jeg det ut etter to måneder. Det er rett og slett elendig, desuten passer ikke Opera konseptet inn i Mac konseptet "Less is more", mens Opera snarere "Lets put everything into a browser, so nothing will work good." Mye lettere å ha flere små minimalistiske programmer enn et kjempestort rotete et. Til Mac kan man laste ned Torrents med xtorrent, bruke internett med Safari, og lese mail med Mail. I stede for at Opera skal gjøre alle de tre tingene og stjele alt minne ditt, gå veldig sagte og kræsje flere ganger om dagen. 8447670[/snapback] Dette er det naturligvis delte meninger om, men stort sett er jeg enig. Å starte opp Opera tar evig lang tid og det strider litt i mot Apples "less is more" strategi. Jeg har ikke vært borti at Opera krasjer noe særlig, men plugin håndteringen er like dårlige på Mac som i alle andre operativsystemer, mildt sagt forferdelig. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Opera for mac er tungt, tregt og kræsjer i et sett. 8447670[/snapback] Nja.. På en eldgammel mac med 512MB minne var Opera den eneste browseren jeg orket å kjøre. Safari var litt hissig på å bruke mye minne på den maskinen, dette kan sikkert stilles inn men.... Etter at jeg fikk ny maskin med fornuftig minnestørrelse (2GB) er safari den foretrukne browseren. Forresten, er det noen som vet om Safari har noe a la "keyword search" som opera og firefox har? Det er stort sett det eneste jeg savner fra firefox... Lenke til kommentar
martbo Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg bruker Opera daglig både på min Mac mini og på macbooken, har ingen problemer med hverken minnebruk eller treghet. Har gått tilbake til Safari et par ganger, men alltid kommet tilbake til Opera til slutt. Fantastisk nettleser Lenke til kommentar
magnus Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Kjempe bra at det kommer mer om OS X. Ting jeg bruker ofte: UnRarX - pakke ut rar filer OpenTTD - ikke mange spill til os x, men finnes i hvertfall noen få. OmniGraffle Pro Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 BonEcho er jo også en fin nettleser. Selv om den faller mye under Firefox. For de uvitende så er BonEcho = FireFox optimalisert for hvilken CPU du har under MacOSX (Enten intel eller Power-prosessorene). I min mening den beste nettleseren for mac da den er kjemperask for den CPU du har Lenke til kommentar
morgenutgaven Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 BonEcho er jo også en fin nettleser. Selv om den faller mye under Firefox. For de uvitende så er BonEcho = FireFox optimalisert for hvilken CPU du har under MacOSX (Enten intel eller Power-prosessorene). I min mening den beste nettleseren for mac da den er kjemperask for den CPU du har 8449295[/snapback] hvilken release er bonecho kommet til nå? Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 BonEcho er jo også en fin nettleser. Selv om den faller mye under Firefox. For de uvitende så er BonEcho = FireFox optimalisert for hvilken CPU du har under MacOSX (Enten intel eller Power-prosessorene). I min mening den beste nettleseren for mac da den er kjemperask for den CPU du har 8449295[/snapback] hvilken release er bonecho kommet til nå? 8449733[/snapback] Husker ikke. Kan sjekke når jeg kommer hjem fra jobb. Har bare brukt den jeg har nå fordi den er så rask og jeg føler ikke jeg trenger noen oppdatering på det Men går vel an å google Lenke til kommentar
Magnulus Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) CyberDuck er en knall FTP klient.DeliciousLibrary holder orden på film, bok, spill og musikk samlingen din. GROWL er et program du ikke klarer deg uten. Gir deg flotte meldinger på skjermen når noe skjer. 8441794[/snapback] Vil bare støtte DB i hans anbefalinger. Growl er fantastisk, jeg elsker det. CyberDuck er et konge FTP program. Delicious Library lastet jeg ned tidligere i dag etter anbefaling fra nett-tegneserien Apple Geeks, og det virker genialt. Jeg satt faktisk for bare noen uker siden og lurte på om ikke det fantes noe sånt, og der var det, gitt! Er det noen som vet om det finnes noe lignende til Delicious Library for Windows? Enten så er det det, og da blir min far glad, eller så er det IKKE det, og da blir JEG glad, for da får jeg enda et argument for å få ham til å konvertere. ^_^ Endret 23. april 2007 av Magnulus Lenke til kommentar
styx Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Som et alternativ til OpenOffice.org vil jeg gjerne foreslå NeoOffice, som er en slags Macifisering av OpenOffice. Mye bedre integrert, og man slipper å bruke X11 Edit: eep, la ikke merke til at nitramdg allerede har anbefalt NeoOffice. Oh well, +1 Endret 23. april 2007 av styx Lenke til kommentar
Flames Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) få med Uno (http://gui.interacto.net/), hvis ikke noen andre har sagt det allerede.. hadde ikke tid til å lese hele tråden. Uno fjerner i hvert fall alle de flatene med børsta stål i alt av programmer, jeg begynner i hvert fall å bli lei av de *glede seg til Leopard* edit: Adium (http://www.adiumx.com/) er også hittil den peneste msn/IM-klienten, synes nå jeg. Lightroom fra Adobe er helt genialt til bildebibliotek/redigering Macirssi burde også nevnes, som er en fin irc-klient. Til enkel lydredigering funker Audacity helt fint, som er open sauce Til torrent bruker jeg Azureus, selv om man har andre klienter som xtorrent, tomatotorrent, bitrocket, så liker i hvert fall jeg Azureus mtp innstillingsmuligheter Dream Recorder (http://www.dream-recorder.com/) må dere bare sjekke ut selv. Det er helt sinnssykt, det tar opp de forskjellige stadiene av drømmene og nattesøvna di, og gir deg en liten pekepinn på akkurat det. Dessuten har den stemmeaktivert vekkeklokke og masse annet snacks.. helt genialt. Hvis man har isight-kamera, og har lyst til å mekke timelapse av hele dagen sin foran maskina, så er det bare å anbefale Gawker http://gawker.sourceforge.net/Gawker.html Har lagd mange morsomme snutter med det der, og filma flere apatiske skoledager foran macen min. Vil man spille Q3 anbefaler jeg ioquake3 (http://ioquake3.org/), som er optimalisert for osx Monolingual er ganske fett. Det stripper osx-installasjonen din for unødøvendige språkfiler, og jeg sparte rundt 3gb med plass på å fjerne ting jeg ikke trengte. Men, bruk det med forsiktighet - jeg fikk problemer med Creative Suite-pakken min etter å ha fjerna alt av språk, og måtte reinstallere. (http://monolingual.sourceforge.net/) Xslimmer (http://www.xslimmer.com/) fjerner alt som ikke passer din maskins arkitektur fra program i universal binary, og hjelper greit når det kommer til å spare harddiskplass. Et bra skriveprogram som jeg liker mer og mer er Writeroom (http://www.hogbaysoftware.com/product/writeroom), som stenger ute alt av distraksjoner når man går i fullskjerm. Helt genialt hvis man virkelig trenger å skrive, og virkelig ikke trenger å være distrahert. Unison er favorittklienten min når det kommer til usenet/newsgroups, den ser nydelig ut og funker som fjell http://www.panic.com/unison/ Textmate er nok den beste teksteditoren jeg har vært borti, anbefales http://macromates.com/ Transmit er en knall ftp-klient som jeg også har veldig kjær, og den er også fra folka bak unison http://www.panic.com/transmit/ ja, thats it Endret 23. april 2007 av Flames Lenke til kommentar
Magnulus Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Heheh, Flames. Jeg vet ikke HELT om det kan kalles "essensielt" å fjerne børstet stål. Børstet stål ser uansett uendelig mye bedre ut enn blå plastikk, eller hva? (Ja, jeg vet du kan stille XP til "old school" design, men det er ikke MYE bedre.) EDIT: Jasså! Du legger til MER, ja? TO kan leke den leken! Som et gratis alternativ til WriteRoom har man JDarkRoom. Funker som bare pokker. Jeg satt og brukte det senest i går. Endret 23. april 2007 av Magnulus Lenke til kommentar
styx Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Kul artikkel, kul tråd. Jeg vil også anbefale Transmission, som er en flott og gratis BitTorrent-klient. Xtorrent, som er nevnt tidligere i tråden og koster penger, er basert på libtransmission. Lenke til kommentar
2 Fast 4 Biltema Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Dette er bra. Gleder meg bare enda mer til jeg skal kjøpe Macbook! Lenke til kommentar
Flames Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Takk for bra tips Magnulus, skal sjekke ut JDarkroom Selv synes jeg OSX ble mye smoothere uten børsta stål-looken, begynte å bli en smule lei. Lenke til kommentar
modin Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Forresten, er det noen som vet om Safari har noe a la "keyword search" som opera og firefox har? Det er stort sett det eneste jeg savner fra firefox... 8448602[/snapback] Det blir vel ikke helt det samme, men Inquisitor er veldig kjekt og ha og hjelper mye med raskere nettsøkning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå