HeHauken Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg var medlem i en elevbedrift i fjor på medialinjen der vi produserte internettsider for privatpersoner og småbedrifter. Min mor startet samtidig opp sin advokatvirksomhet, og det falt dermed naturlig at vi lagde internettside og logo til henne. En venninne av henne skulle på et tidspunkt kanskje ha advokatfelleskap med min mor, men dette ble det ikke noe av. Da det var spørsmål om advokatfelleskapet, tolket denne venninnen automatisk at det var greit at hun også brukte samme logo på sine visittkort, uten å snakke med meg eller de andre i bedriften min. Min mor har heller ikke godtatt det, det ble gjort på en slu måte. Jeg viste ikke noe om det, før jeg kom over visittkortet til denne "venninnen" "Venninnen" bruker fremdeles logoen på sine visittkort, og som om ikke det var nok, har hun også brukt den på sin hjemmeside. Bedriften er heller ikke kreditert på noen måte. Mine spørsmål blir derfor: Bør jeg sende en fakura til "venninnen", og om hun fremdeles nekter å betale noe, gå til sak? Hvor mye bør jeg isåfall kreve? Vi tok 3500 kr for arbeidet, men pengegevinsten gikk til et humanitert formål, derfor den gunstige prisen. Bør vi kreve mer penger, siden bedriften ikke har blitt kreditert? Hun har så vidt jeg kan se brutt diverse paragrafer i Åndsverksloven. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Bør ikke din mor kunne svare på dette her? Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 Bør ikke din mor kunne svare på dette her? 8441105[/snapback] Hun vil ikke ha noe med saken å gjøre, da hun har plenty av andre ting å bedrive tiden med. Hun har riktignok sagt at jeg kan kjøre på, men er aldri dumt med flere syn. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Tror ikke våre syn vil kunne være bedre kvalifisert enn din mors så når hun sier du kan bare kjøre på, så kjører du på. "Venninen" vet hvem du er og hvem din mor er. Hun vet også at ditt eget verk er beskyttet av åndsverkloven. Jeg tviler på at "venninen" hadde gjort noe oppstyr ut av dette. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 Tror ikke våre syn vil kunne være bedre kvalifisert enn din mors så når hun sier du kan bare kjøre på, så kjører du på. "Venninen" vet hvem du er og hvem din mor er. Hun vet også at ditt eget verk er beskyttet av åndsverkloven. Jeg tviler på at "venninen" hadde gjort noe oppstyr ut av dette. 8441127[/snapback] Min mor hadde faktisk en liten telefonsamtale med henne om saken, der hun bad henne om å fjerne den. "venninnen" (som forøvrig også er advokat) spurte om vi hadde copyright på den... Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Om Dere hadde copyright på den? Kan det tenkes at siden Dere opptrådte som "bedrift", og ikke fikk copyright på logoen eller registrerte den som varemerke at det er derfor hun mener hun kan bruke den? Altså, du sier hun er advokat. Så om den muligheten ikke er tilfellet så har hun vel oversett det mest elementære ved åndsverkloven. Greit at din mor har mye å gjøre, men hvis denne saken var opplagt så hadde det ikke heftet henne mange kalorier å svare på lovligheten rundt hennes "vennines" bruk av logoen. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Man trenger ikke gjøre noe for å få copyright på en logo. Så fort du har laget den, har du copyright på den. Om den er et registrert varemerke har ikke noe å si i den sammenhengen. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Vi har heller ikke Copyright i Norge, men åndsverkloven, og du trenger ikke gjøre for å bli dekket av den. Det eneste logiske jeg kan komme på er at hun trodde logoen var noe dere hadde funnet på nettet under en CC eller annen fri lisens. Det er vel bare å fortelle henne sannheten som er at dere har laget logoen selv og har ikke gitt henne tillatelse til å bruke den. Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Dere har naturligvis opphavsretten da dere er opphavet. Men såvidt meg er bekjent, er det normal praksis at når det gjelder logoer, får klient/selskapet alt av rettigheter ellers, med mindre annet er oppgitt. Hvorvidt hun da kan regnes under de rettighetene aner ikke jeg, men høres heller tvilsomt ut når hun ikke lenger er i bedriften. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå