Troxx Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Kjøper nå 2 stk SEAGATE MAXTOR DIAMONDMAX 21 320GB SATA 3.5 7200RPM 16MB SATA300 NS (STM3320620AS) (539,- pr stk) Disse skal kjøres i Raid 0. tanken er at Vista + programmer skal på 1 partisjon, og spill på annen partisjon. Pga antatt god ytelse på raid0, skal da swapfila på partisjon 1 eller 2 eller på en av de 3-4 andre diskene som og står i maskinen? Bør jeg og vurdere en tredjepartisjon til videoredigering, videolagring på raid 0 diskene? Kritiske data og annet ligger på de gamle diskene...+dvd backup (gamle disker kloples fra under installasjon av vista, for sikkerhetsskyld). Lenke til kommentar
coRnflEks Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 (endret) Du har sikkert lest deg opp på hva RAID 0 innebærer osv. Jeg har noen kommentarer: 1. Raid 0 gir ikke så mye ytelsesforskjell, men siden du har mange andre disker også så har det ikke så mye å si. 2. Legg swap på en annen harddisk som blir brukt til generell lagring, slik som mp3, ISO osv. 3. Personlig ville jeg hatt spillene mine inne på de du skal kjøre i RAID, men det er selvsagt opp til deg om du vil heller ha litt bedre ytelse på programmer eller windows. 4. Optimalt har du Windows, Programmer, Swap, ISO/Installfiler og Spill på separate fysiske(og logisk configurerte) disker. På denne måten vil installasjon, kopiering og aktivitet bli ganske optimert. Installerer du fra en ISO fra en hdd til en annen, så vil det ta nær halvparten av tiden, det er mine erfaringer. 5. Jeg vurderte å kjøre alle mine 250 GB hdd i Raid0, men den effektive lese og skrivehastigheten går ned. Og når jeg laster ned samtidig som jeg spiller, hører på mp3 og kanskje kjører fraps - ja da vil jeg ha separate harddisker som bruker hver sine filer. Resultat: Jeg merker ikke noe hakking og annet mens jeg er i aktivitet under spilling. 6. Husk at partisjoner ytterst på platene i en hdd er noe raskere enn de nær senter. Husk dette når du deler inn. PS: Er du sikker på at du vil ha Maxtor? Jeg ville gått for Samsung. Endret 21. april 2007 av coRnflEks Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 @ coRnflEks: Jeg har kjørt raid 0 før, med god erfaring mht ytelsesøkning og dårlig mht diskkrasj (IBM Deathstar). Ja, jeg ville også valgt Samsung dersom prisen hadde kunnet konkurrere men 539 for en 320GB bør være en bra pris. Samsung ligger vel 100-150kr over pr stk. Raid 0 disker: C: OS, programmer D: Spill E: Generelt verdiløst søppel Samsung disk: Bra stasj + eget stasj (2 patisjoner) WD disk: Swap + diverse (2 partisjoner) Andre disker: diverse Disker <400GB passer best til 2 partisjoner... Pga fragmentering, backup muligheter og for å unngå 20+ partisjoner. Lenke til kommentar
coRnflEks Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jaja, det ser da ut som du har mer enn god nok peil allerede.. Håper jeg kunne bidra med noe ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå